• Svar på tråden Mammor från Tempar/Fertility Friend
  • GästenT
    eagle87 skrev 2016-12-09 18:35:55 följande:

Gud va jobbigt de låter!! Du får ungefär lika mkt sömn som mig.. har du också svårt att somna? De så stressigt O sova när man vet att de kommer vakna snart..

Minns oxå att jag blev så sjukt hungrig och törstig när jag amma så halva nötterna gick åt att äta och dricka...

Hur mår du i övrigt? Vad heter eran dotter?

Ja det är verkligen tufft att försöka fungera på så lite sömn. Hade inte heller orkat ut på partty som Loppan, önskar dock att den energin fanns! :)

Jag har otroligt svårt att somna, och jag blir mer stressad av tanken att jag inte bara kan slappna och passa på att sova medan hon gör det. Känner lite som dig, ligger på helspänn för att hon ändå kommer vakna snart typ. Går lite lättare när jag sover i annat rum, för jag hör och tar in varenda andetag från henne och rycker till såfort hon gör ett läte.

Jag mår okej! Är superglad och kär i min lilla familj men vi har flyttat precis så vi bor i ett flyttkaos med kartonger överallt. Så stressande men vi hinner knappt med att fixa iordning eftersom hon har varit väldigt bökig. Ingen annan än jag duger och hon ska promt sova på mig och vara vaken på mig och ingen annan. Så känner mig lite väl låst. Men psykiskt mår jag mycket bättre. Aurora heter våran tös!

Hur fungerar det för din son med att vara med andra? Har du försökt att sova i ett annat rum eller sover ni i samma allihopa? :)
  • Loppan84

Jag gick på fest och det gick superbra, men messade hem sisådär 300 gånger . Var borta 3,5 timme varav han sov 2 fick flaska och ny blöja och sen sov igen en timme till. Men känns som han blev väldigt glas att se mig och sambon sa att han var mycket lugnare och hade lugnare kroppsspråk när han såg att jag va hemma så det kändes lite fint.

Ang flaska vs amning. Drack 2 glas champagne och ett glas rödvin, vet stt det ska va ok att amma men fick ändå ångest och då det fortfarande fanns utpumpad mjölk kvar när jag kom hem så gav flaskan istället för att amma kl 1 och igen nu kl 5 och är inte avis på att behöva hålla på med det varje natt. Brukar somna om med en gång så varje matning är bara Max en hslvtimme vakentid men nu ligger jag klarvaken och har nu varit vaken drygt 45 min och känns som det är en stund till jag somnar. Vet inte vad jag vill säga med det mer än att you have My sympathy och jag tror det är tuffare nätter när man måste mecka med flaska <3

eagle87 skrev 2016-12-09 18:29:56 följande:

Jag ammar inte, började med ersättning efter ca 2 veckor då han ville amma konstant...

Nu i efterhand ångrar jag mig att jag gav upp då det är jobbigare på natten att göra ordning flaskor etc....

Min man har gett någon flaska på helgen men jag vaknar iaf O ligger bara vaken tills de är klara så känns som om de inte är någon idé... igår sov jag lite bättre 1-4 och 5-8 men känner mig ändå helt död...

Imponerad att du orkar klä upp dej O gå på fest!! Önskar jag kunde bli mig själv...

Hoppas du får kul ikväll O kan slappna av

• Symetrical
    Loppan84 skrev 2016-12-09 09:56:40 följande:

Stackare! Sagt det förr och säger det igen - fattar inte hur ni med två små barn klarar det. Kudos till er. Varför ville inte lillen sovs då? Ont i magen?

Här har han panikskrikit en timme de två sista nätterna med ont i magen och luft. Enda förklaringen jag kan komma på är kanske att jag ätit mycket pepparkakor. Nån annan som känner igen dDet?

Storebror hade ont i halsen, stackarn, så därför han sov dåligt. Lillebror sov nog ganska bra egentligen, men är nog inte heller riktigt kry, varför han sprallade en massa i sömnen och ville ligga kloss inpå sin mammi. <3

Detta kompenserades dock med bästa natten nånsin för lillkräk nu inatt! Han sov 18:30-23:30 (5 timmar!) och sen ända tills jag väckte honom genom att byta blöja och amma vid 3:30, dvs 4 timmar till. Vet inte hur länge han sovit då ifall jag låtit honom vara, men jag vaknade av att jag var kissnödig och kände att jag inte ville bli väckt direkt när jag lyckats somna om igen av att han vaknade hungrig.

Är rejält förkyld, men känner mig ändå som en helt ny människa idag!
  • Symetrical
    Loppan84 skrev 2016-12-10 05:44:27 följande:

Jag gick på fest och det gick superbra, men messade hem sisådär 300 gånger . Var borta 3,5 timme varav han sov 2 fick flaska och ny blöja och sen sov igen en timme till. Men känns som han blev väldigt glas att se mig och sambon sa att han var mycket lugnare och hade lugnare kroppsspråk när han såg att jag va hemma så det kändes lite fint.

Ang flaska vs amning. Drack 2 glas champagne och ett glas rödvin, vet stt det ska va ok att amma men fick ändå ångest och då det fortfarande fanns utpumpad mjölk kvar när jag kom hem så gav flaskan istället för att amma kl 1 och igen nu kl 5 och är inte avis på att behöva hålla på med det varje natt. Brukar somna om med en gång så varje matning är bara Max en hslvtimme vakentid men nu ligger jag klarvaken och har nu varit vaken drygt 45 min och känns som det är en stund till jag somnar. Vet inte vad jag vill säga med det mer än att you have My sympathy och jag tror det är tuffare nätter när man måste mecka med flaska <3

Så bra att det gick bra! Tycker såhär något sent att du gjorde helt rätt i att gå.
  • Symetrical
    eagle87 skrev 2016-12-09 18:33:31 följande:

Aa jag vill men känner dåligt samvete för min man och är även rädd att vakna upp själv med ångest i ett annat rum :/

Hände nämnligen när min mamma var här... O hon hade honom... nu lyckades jag somna igår natt men kunde inte somna om efter 8...

Vet inte hur jag ska göra natt är rädd O förstöra den naturliga förmågan att somna om jag tar sömn tablett...

Jag hade hoppats på han skulle sova längre vid 3 mån typ hela natten med bara en matning eller ingen? Jag kanske har för höga förväntningar... alla säger att de blir lättare efter 3 månader vad tucker du??

Ja, fet var nog att hoppas på lite väl mycket. Visst finns det undantag, men de flesta så små bebisar äter åtminstone 2-3 ggr/natt. Man får vara glad när de somnar om istället för att få för sig att vara vakna!

Jag tror att du kommer lära dig att somna om så småningom. Jag hade också väldigt svårt att göra det förr (och kan fortfarande ha det ibland om jag sovit typ 5-6 timmar redan), men när storebror började mecka med sömnen lärde jag mig sova närhelst, varhelst jag fick chansen! XD

Min enda tröst jag kan komma med är som sagt att det vänder. Förr eller senare blir du människa igen, raring. :-*
  • Loppan84
    Symetrical skrev 2016-12-10 07:44:39 följande:

Storebror hade ont i halsen, stackarn, så därför han sov dåligt. Lillebror sov nog ganska bra egentligen, men är nog inte heller riktigt kry, varför han sprallade en massa i sömnen och ville ligga kloss inpå sin mammi. <3

Detta kompenserades dock med bästa natten nånsin för lillkräk nu inatt! Han sov 18:30-23:30 (5 timmar!) och sen ända tills jag väckte honom genom att byta blöja och amma vid 3:30, dvs 4 timmar till. Vet inte hur länge han sovit då ifall jag låtit honom vara, men jag vaknade av att jag var kissnödig och kände att jag inte ville bli väckt direkt när jag lyckats somna om igen av att han vaknade hungrig.

Är rejält förkyld, men känner mig ändå som en helt ny människa idag!

Gud så skönt! Är skumt att väcka dem skönt att det gick bra Krya på dig!
  • Symetrical
    Loppan84 skrev 2016-12-10 10:19:13 följande:

Gud så skönt! Är skumt att väcka dem skönt att det gick bra Krya på dig!

Tack vännen! :-*
  • GästenT

Loppan: har jag drömt eller blödde du nu igen? Eller du pratade något om mens? :S

Jag fick blod igen i förrigår och har haft sen dess. Inte jättemycket men inte jättelite. 6veckor sen förlossning inorgon. Undrar om man behöver kolla upp det. Har ingen feber och ingen värk, men däremot jävligt yr. Ringde 1177 igår och rådfrågade, ett skämt. Hon sa typ: "Vänta lite så ska jag söka upp och läsa lite om avslag. Hmmm. Jadu. Står här att det kan vara mens. Det är det nog. Ingen fara. Ät järnrik mat om du är yr. "

Google har jag också tillgång till....

• GästenT

Ååh en till fråga!! Hur mycket är det "normalt" att dom är vakna om dagarna när dom är i den här åldern? Hur ofta och hur länge i taget? 6 veckor imorgon. Är självklart olika men ungefär? Vi måste ju alltid kämpa med att få henne att somna.

• Loppan84
    GästenT skrev 2016-12-11 15:48:48 följande:

Loppan: har jag drömt eller blödde du nu igen? Eller du pratade något om mens? :S

Jag fick blod igen i förrigår och har haft sen dess. Inte jättemycket men inte jättelite. 6veckor sen förlossning inorgon. Undrar om man behöver kolla upp det. Har ingen feber och ingen värk, men däremot jävligt yr. Ringde 1177 igår och rådfrågade, ett skämt. Hon sa typ: "Vänta lite så ska jag söka upp och läsa lite om avslag. Hmmm. Jadu. Står här att det kan vara mens. Det är det nog. Ingen fara. Ät järnrik mat om du är yr. "

Google har jag också tillgång till....

Ja hade inte rött blod från vecka 2 till slutet av 5e veckan, bara lite brunt tunt ibland men fick plötsligt kraftigt rött, färskt blod en dag runt drygt 5 veckor efter fl. Men sen gick det över. Tror knappast det va mens utan avslag och att såret gick upp lite igen då jag hafe lyft lite tyngre än vanligt och promenerat.

Ang sova på dagtid - min lilla sparv kan ju va vaken och gå på högvarv en hel dag om han får välja själv. Men sen sover han också som en stock hela natten. Innan jag gick in aktivt för att söva han dagtid så kunde han lätt va vaken 6-8 timmar som sen kulminerade i en hyperaktiv bebis på kvällen då huvudet nästan gick ur led då han vred det från en sida till den andra när han skulle titta (stirra) på tak och väggar. Han va helt galen. Sen började jag ju att efter två timmar vakentid ungefär söva han aktivt - hålla han mot bröstet och säga schh och vagga (ibland gungstol) och/eller vagntur. Första dagarna tog det lång tid och sen blev det gradvis enklare. Nu är det bara på sen eftermiddag/kväll vi kan behövs göra det (gjorde det precis nyss) annars somnar han i stort sett efter amning när han varit vaken 2-3 timmar.

Satt precis och undrade om kaffe kan ha nätt sammanhang? Drack kaffe första gången på flera dagar idag och idag har han varit hyper för första gången på länge. Medan vi skriver har han vaknat i nestet igen efter mindre än 5 min sömn. Ska skicka ett klipp på snap sen så kan du se om de beter sig likt?!
Svar på tråden Mammor från Tempar/Fertility Friend