Mammor från Tempar/Fertility Friend
Let's move on
Let's move on
Tack så himla mycket för bra svar och tips! Alltså egentligen ser jag inget problem med att hon sover så nära mig, men det är så mycket pekpinnar gällande samsovning och att det är ett big nono.. att alla inom vården säger att hon ska sova själv eller i babynestet, men hon får typ panik på kvällen/natten om hon inte får vara så nära som hon vill :(
Tack så himla mycket för bra svar och tips! Alltså egentligen ser jag inget problem med att hon sover så nära mig, men det är så mycket pekpinnar gällande samsovning och att det är ett big nono.. att alla inom vården säger att hon ska sova själv eller i babynestet, men hon får typ panik på kvällen/natten om hon inte får vara så nära som hon vill :(
När han blir "rapnödig" börjar han böka massor, släpper och tar tag om bröstet om vartannat, vill äta men blir frustrerad och släpper och gnäller.. då får han komma upp i upprätt läge och så kommer det oftast två rapar ganska omgående utan problem, enstaka gånger kommer den ingen rap och då får man ställa sig upp och gå runt lite så att det skumpas lite och då brukar rapen komma. och sen när jag lägger tillbaka honom till bröstet är han helnöjd och äter utan problem :)
Humm det har inte jag hört något om att det är big NO NO och jag har sagt att han ligger bredvid mig till barnmorskorna här.. Varför säger de big NO NO?
När man pratar om napp och annan sugtecknik, och att de kan förstöra amningen. Vad menar man då egentligen? Är det att bebisen inte vill ta bröstet eller börjar suga på ett annat sätt som inte stimulerar mjölkproduktionen?
Vi började testa napp igår och helt plötsligt nu ikväll har han varit rätt missnöjd och fick bara känslan av att det inte kommer mer mjölk så testade bröstpumpen och typ 1 droppe kom :/ kan vi ställt till med något nu när vi började med napp?
När man pratar om napp och annan sugtecknik, och att de kan förstöra amningen. Vad menar man då egentligen? Är det att bebisen inte vill ta bröstet eller börjar suga på ett annat sätt som inte stimulerar mjölkproduktionen?
Vi började testa napp igår och helt plötsligt nu ikväll har han varit rätt missnöjd och fick bara känslan av att det inte kommer mer mjölk så testade bröstpumpen och typ 1 droppe kom :/ kan vi ställt till med något nu när vi började med napp?
Nej det tror jag inte om han (hon?) fortfarande får bra tag i bröstet? Är det vakum mellan mun och bröst, utan glipa från hans läppar till din hud och du känner att hen suger? Många duktiga bm säger att det där med sugförvirring är extremt ovanligt, särskilt med napp men kanske större risk med flaska. Vi har gett flaska sen nyfödd och i början hände det att jag fick sticka in fingret i munnen och få honom att ta nytt tag ett par gånger eftee han fått flaska och skulle amma igen för att han tog föe löst tag om bröstet. Men då kände jag det tydligt, han smackade mest ;) min plutt har aldrig tagit napp så där har jag ingen erfarenhet men har som sagt hört bm säga att det är typ skitsnack att napp förstör. Många ger ju napp på BB.
Han lugnade sig när vi la oss och då såg jag att de kom mjölk, konstigt att de inte kom när jag pumpade
Vad skönt. Hur mår ni annars? Känns allt bra? Hur var förlossningen egentligen? Och hur gammal är han nu?
1000 frågor hehe
Humm det har inte jag hört något om att det är big NO NO och jag har sagt att han ligger bredvid mig till barnmorskorna här.. Varför säger de big NO NO?
Förlossning gick superbra.. Helt okej smärta och 11h från att vi kom in.. Fattade dock inte att det var dags så åkte in för att få värktabletter men var redan öppen 6-7 cm så vi blev inskrivna.
De dyker ju upp 100 frågetecken så här i början men de känns väldigt bra.. Att amma med 2h mellanrum är dock krävande och man är ju trött.. Han är 8 dagar nu.
Hur mår ni? Går allt bra?
Jag upplever att flera inom vården här har varit jättenoga med att man inte ska sova bredvid bebis just pga av om man rullar på henne eller liknande, men jag tror man sover så "lätt" och är på helspänn. Så kan inte se att det borde vara panik! Vi var på barnakuten i veckan pga att Malou var så snorig, då frågade läkaren hur vi sov och påpekade att hon borde sova själv. Jag blir bara glad när jag läser att det inte har varit lika hårda restriktioner hos er, känns viktigast att hon är trygg och får den närhet hon behöver än att stirra blint på alla råd och riktlinjer <3
Han lugnade sig när vi la oss och då såg jag att de kom mjölk, konstigt att de inte kom när jag pumpade
Jag upplever också att det är lite olika ang samsovning beroende på vem man pratar med. Tror det handlar lite om hur trygg man är med sin egen åsikt. Det är ju socialstyrelsen som gått ut med allmänt råd att undvika samsovning i början pga risken för psd, även om risken såklart är liten. Många barnmorskor följer nog det till punkt och pricka för att inte ge mixade budskap medan andra VET att det såklart inte är livsfarligt att samsova med bebis.
Känner man sig osäker på hur man ska göra så bör man kanske låta sova bebis själv, enligt råden, men vill man samsova så ska man.
Här är min barnmorska så himla sur på mig angående just detta (förutom det är hon jättebra och vi har bra kontakt), eftersom vi samsover, han sover bara på sidan - aldrig rygg , och vi delar täcke. 3 av 3 fel enligt henne. Men jag är trygg med hur vi har det och det funkar för oss.
Jag upplever att flera inom vården här har varit jättenoga med att man inte ska sova bredvid bebis just pga av om man rullar på henne eller liknande, men jag tror man sover så "lätt" och är på helspänn. Så kan inte se att det borde vara panik! Vi var på barnakuten i veckan pga att Malou var så snorig, då frågade läkaren hur vi sov och påpekade att hon borde sova själv. Jag blir bara glad när jag läser att det inte har varit lika hårda restriktioner hos er, känns viktigast att hon är trygg och får den närhet hon behöver än att stirra blint på alla råd och riktlinjer <3
Inte konstigt alls, många släpper inte alla ifrån sig mjölk lika lätt till pumpen. Bebisen är mycket effektivare på att suga så du behöver inte oroa dig. :)
Sagan!
Ser att du redan fått bra svar. Men svarar jag med:)
Som sagt så rekommenderar socialstyrelsen att bebisar sover i egen säng och alla inom vården måste väl stötta den rekommendationen. Men sen måste man vara realistisk också. Väldigt få lever upp till den rekommendationer. Iaf inte helt och hållet. Ändå är statestiken för psd extremt låg. Min bvc sa bara "vi rekommenderar ju..........MEN jag förstår ju att det oftast inte är möjligt med ett helammat barn". Jag tänker som så att man får försöka eliminera de andra riskerna ist (rökning etc). Sen använder jag dessutom andningslarm för min egen sinnesfrids skull.
Jag får knappt ut något vid pumpning heller. Med mycket möda så kanske 10 ml. Dessutom har mina bröst aldrig läckt heller så jag ser typ aldrig till någon mjölk ens. Men jag kan garantera att min "lilla" tjej inte växt på luft :)
Skönt att du hade en bra förlossning och hoppas du får lite bättre sömn snart!
Men gud förlåt!
Samsovningen var ju till eid och pumpningen och förlossning en till sagan. Lyckades på något sätt bunta ihop er.
Är verkligen sämst på att hänga här numera. Bara snap som gäller, känns det som. Mer tid finns inte med bebis plus storebror. :-P
Sagan och eid, har ni snap? Vi har en grupp där det är riktigt bra med aktivitet!
Är verkligen sämst på att hänga här numera. Bara snap som gäller, känns det som. Mer tid finns inte med bebis plus storebror. :-P
Sagan och eid, har ni snap? Vi har en grupp där det är riktigt bra med aktivitet!