Mammor från Tempar/Fertility Friend
Let's move on
Let's move on
Om det är konsisten så är det enkelt fixat. Det krävs bara pyttelite vatten (bröstmjölk funkar säkert lika bra) så blir det mycket mindre slemmigt. Jag har själv svårt med slemmigheten och jag blev förvånad hur mycket mer lättdrucket det blev med ett par droppar vatten.
Jag frågade faktiskt om jag kunde göra så men fick inge vidare svar utan hon började prata om att det kunde blandas med gröt när dom blir större...? Haha. Efter 2 försök att fråga och samma virriga svar om gröt så gav jag upp. xD men då testar jag att blanda ut den i sprutan imorgon. :) kanon!!
Åh va sent jag svarar! Va tufft med vikten och maten! Går det framåt eller hur fungerar det nu? Det måste vara jättetufft om man verkligen vill amma och det inte går eller är tillräckligt. Men du kämpar ju på så otroligt mycket fick detskulle du behöva ge ersättning tillslut så kanske det till och med är skönt? Hur kommer det sig att du inte vill ge ersättning? Vi fick ju rådet att ge flaska med ersättning eller bröstmjölk på natten eftersom jag inte kan somna om efter amning och jag sov så otroligt lite i början men jag har slitit mig igenom. Både på gott och ont. Har mått rätt dåligt på kuppen pga så lite sömn och inte orkat med vardagen.. så ibland undrar jag om det var värt. Men nu är vi igenom den tuffa fasen. Sover fortfarande "lite" men inte som i början. Vet inte ens varför jag inte ville ge ersättning... haha
Skriken är mycket bättre sen vi slutade med mjölk. Hon är fortfarande en allmänt gnällig bebis. Hon visar missnöje och vad hon vill/inte vill genom att skrika och gnälla. Haha. En enveten surmule!! På gott och ont. :) Men det värsta skriken försvann när vi slutade med mjölk. Vi testade ju att börja igen för att "provocera" och hon blev mycket skrikigare igen. Inte panikskriken riktigt men myyycket mer skrik. Hon har det jättetufft med gaser och svårt att bajsa. Men vi vet inte hur vi ska hjälpa henne med det. Fick råd om laktulos av barnläkaren men hon kaskadkräks av den och har inte fått tag på läkaren för att få något annat tips. Men hon är så mycket bättre :)
Vi har testat med endast 1,5ml laktulos blandat med 1,5ml bröstmjölk. Hon har inte kräkts men hon spottar ju ut ALLT! Även fast vi försöker ha henne bakåtlutad och spruta inåt kinden. Hur ska man göra? Tips?? :P
Vi har testat med endast 1,5ml laktulos blandat med 1,5ml bröstmjölk. Hon har inte kräkts men hon spottar ju ut ALLT! Även fast vi försöker ha henne bakåtlutad och spruta inåt kinden. Hur ska man göra? Tips?? :P
På bb (sockerlösing inför pku) var knepet att få henne att suga på något samtidigt, i det fallet lillfingret. Jag fattar att det är lättare sagt än gjort. Blir pilligt när de är så stora. Tar hon napp? Annars är mitt enda tips att ta väldigt lite åt gången så att hon inte får ut det lika enkelt. Laktulosen löser upp sig väldigt lätt, så ni kan säkert ta mindre bröstmjölk än 1,5 ml och ändå få en ok konsistens. Så mängden blir mindre tänker jag? Det kan ju också vara så att hon accepterar det bättre om några dagar. Kommer ihåg att Ylva gjorde allt för att få ut d-dropparna i början. Men nu stretar hon inte alls emot. D-dropparna smakar väl visserligen inget, så det är väl inte riktigt samma sak, men jag bars spånar lite här :)
Sjukt bra med lite tankegångar! Vi tog extremt lite i taget ibland men hon liksom håller iför med tungan så det rinner ner under tungan och sen trycker ut det. Haha. Men ska testa lite mindre bröstmjölk iaf så det blir mindre mängd att leka med. Napp tar hon tyvärr inte.. skitunge. Övar med den varje dag men nu börjar hon hitta tummen istället. Faaaaan. Men kan ju vara som du säger, att hon mer och mer accepterar den för så var det ju med magdropparna förut också som du säger. Hon spottar bara ut den ibland nu. :) får trycka i varje morgon tills hon ger upp. ;)
Vad tror ni om detta? Nu har det hänt 4 gånger (ev 5?) exakt samma förlopp. Ylva blir superspeedad frampå kvällen. Sjövild, men glad. Helt omöjlig att lägga. Ingen av de vanliga knepen för övertrött bebis fungerar. Hon är vaken flera timmar. Tillslut övergår det till hysterisk gråt. Ingen av de vanliga knepen för ledsen och trött bebis fungerar. Tillslut bara tvärvänder det och hon blir lugn och somnar (inte tvärdäckar av trötthet, utan blir lugn först och somnar "sakta"). Upplever inte det som att hon har ont eller så. Känns det igen?
Det har hänt extremt mycket med utvecklingen de senaste 3-4 dagarna och jag undrar om det är relaterat till utvecklingsfaserna? Nästan som någon typ av urladdning? Det har hänt 4 (ev 5) gånger tidigare, vid spridda tillfällen. Jag vet att förra gången var på julafton.
Både nu och på julafton så ska hon egentligen precis ha tagit sig ur en åskvädersperiod.. men jag tror inte riktigt veckorna stämmer. Det är ju två veckors skillnad på bf och den egentliga födseln. Går jag efter födelsen så stämmer det ist precis med dessa tillfällen och jag tycker nog att det stämmer bättre överlag också.
Vad tror ni om detta? Nu har det hänt 4 gånger (ev 5?) exakt samma förlopp. Ylva blir superspeedad frampå kvällen. Sjövild, men glad. Helt omöjlig att lägga. Ingen av de vanliga knepen för övertrött bebis fungerar. Hon är vaken flera timmar. Tillslut övergår det till hysterisk gråt. Ingen av de vanliga knepen för ledsen och trött bebis fungerar. Tillslut bara tvärvänder det och hon blir lugn och somnar (inte tvärdäckar av trötthet, utan blir lugn först och somnar "sakta"). Upplever inte det som att hon har ont eller så. Känns det igen?
Det har hänt extremt mycket med utvecklingen de senaste 3-4 dagarna och jag undrar om det är relaterat till utvecklingsfaserna? Nästan som någon typ av urladdning? Det har hänt 4 (ev 5) gånger tidigare, vid spridda tillfällen. Jag vet att förra gången var på julafton.
Både nu och på julafton så ska hon egentligen precis ha tagit sig ur en åskvädersperiod.. men jag tror inte riktigt veckorna stämmer. Det är ju två veckors skillnad på bf och den egentliga födseln. Går jag efter födelsen så stämmer det ist precis med dessa tillfällen och jag tycker nog att det stämmer bättre överlag också.
Stämmer precis med Sigge precis just nu.vår värsta sovperiod någonsin och då har han ju aldrig sovit mycket på dagarna - nu nästan ingenting. Så speedad, ska absolut inte sova. Klarar ibland att söva han småstunder på kvällen så länge han får ligga och sova i vårt knä, men Gallskriker varje gång vi försöker lägga ner honom. Sover oavsett inte mer än 10 minuter. Detta pågår hela kvällen från 18-tiden till 22 eller 23, vilket egentligen är ganska vanligt för honom att va vaken - men inte så här speedad (övertrött?). Plötsligt vid 22-23 är han supernöjd, trots att han vaknar när vi lägger ner honom. Inget skrik utan Ligger och jollrar och gnager på sina händer till han somnar själv. Fattar nada.
Igår somnade han 22.30 för sig själv så länge han hörde att vi va i samma rum var han nöjd. Men idag vaknade han 7.30 och va på bra humör innan en halvtimme sen 4,5 timmar speedad till kl 12.30 utan att sova. Inte ens i vagnen somnade han utan gallskrek och skulle upp. När jag tog upp han var det superkul igen och skulle leka. Somnade till slut i vagnen efter jag gick frenetiskt fram och tillbaka på kullersten haha. Han har också börjat sätta sig upp från liggande och vända sig från rygg till mage sista dagen så tror det är därför också - han vill inte ligga utan öva på sina nya färdigheter
Han har precis gått in i åskperioden, hade bf 26 oktober och född natten 27/28 så stämmer ju ganska bra med varandra. När hade du bf egentligen? Kanske de synkar ganska bra.