• Svar på tråden Mammor från Tempar/Fertility Friend
  • sagoskog
    eid skrev 2017-02-14 03:13:38 följande:

Hej!

Hoppas ni alla mår bra:) hur sov era små i början? Vår tjej som blir 2 veckor på torsdag vägrar att sova själv på natten utan måste ligga nära mig i sängen. Vi har testat med babynestet mellan mig och min sambo, men hon blir smått panikslagen så snart vi lägger ner henne där. Vi har väldigt långa "försök att varva ner rutiner" för att få henne så trött som möjligt för att hon inte ska orka sträva emot att läggas i nestet, men icke.. några tips? :)

Låter helt normalt. Jag tänker som så att har man legat inne i en person hela sitt liv så känns nog ett nest både ensamt och kallt. Jag hade inte ens testat vårat nest vid två veckor. Men vid en månad fungerade det super och hon har sovit i det sen dess :) med såhär små barn så vet man nästan aldrig vad som funkar och när det funkar. Man får nog mest försöka ta dagen som den kommer, för det kan svänga fort. I detta skede är ett kanske enklare att försöka att lösa problemet än orsaken. T.ex. Vad är det som gör det problematiskt att sova med henne nära dig i sängen? Om det t.ex. är att du inte kan sova så kanske lösningen är att ni systematiskt turas om att sova med henne och den andra sover "fri". Bara som ett exempel.
  • sagoskog
    Sagan12345 skrev 2017-02-14 13:45:42 följande:

Hej

Hur gör ni på natten när ni liggammar? Kravlar ni upp i halvsittande läge för att rapa efteråt lr hur gör ni för att rapa?

Jag tycker lilleman vaknar till för mycket om jag ska rapa honom halvsittande.

Jag har aldrig rapat mina barn på natten. Om möjligt har de fått ligga lite på sidan. Kan säkert bero på hur känsligt barnet är. Men det har inte varit några problem alls för någon av mina tre. Varken med det uteblivna rapandet eller att de vält över från sidoläge (aldrig hänt).
  • Sagan12345
    sagoskog skrev 2017-02-14 22:32:43 följande:

Jag har aldrig rapat mina barn på natten. Om möjligt har de fått ligga lite på sidan. Kan säkert bero på hur känsligt barnet är. Men det har inte varit några problem alls för någon av mina tre. Varken med det uteblivna rapandet eller att de vält över från sidoläge (aldrig hänt).

Okej, tack. Kanske inte behövs här heller då. Jag lär väl märka :) vår lilla sover en hel del på sidan, blir ju så när han somnar vid liggammningen.

Ska stämma av med läkaren på torsdag om de är big NO NO lr okej.
  • Sajocawa
    Sagan12345 skrev 2017-02-14 13:45:42 följande:

Hej

Hur gör ni på natten när ni liggammar? Kravlar ni upp i halvsittande läge för att rapa efteråt lr hur gör ni för att rapa?

Jag tycker lilleman vaknar till för mycket om jag ska rapa honom halvsittande.

Min dotter rapade jag aldrg nånsin, varken dag eller natt. Vi ammade och jag somnade under tiden och så sov vi gott vidare till nästa måltid.

Sonen är annorlunda och behövdes rapa en gång under matning och sen en till gång efteråt, fick helt enkelt sätta mig upp varje gång eller langa över till min man som fick ställa sig och gå lite om det behövdes. Nu är han tre månader och det var länge sen behövdes rapa under natten.
  • Sagan12345
    Sajocawa skrev 2017-02-15 08:47:51 följande:

Min dotter rapade jag aldrg nånsin, varken dag eller natt. Vi ammade och jag somnade under tiden och så sov vi gott vidare till nästa måltid.

Sonen är annorlunda och behövdes rapa en gång under matning och sen en till gång efteråt, fick helt enkelt sätta mig upp varje gång eller langa över till min man som fick ställa sig och gå lite om det behövdes. Nu är han tre månader och det var länge sen behövdes rapa under natten.

Hur märkte du att han behövde rapa?
  • sagoskog
    Loppan84 skrev 2017-02-14 21:27:28 följande:

Också tips till dig Pinnipedia för det var väl vi som snappade om att de kasade runt i sängen? Vi fick sovpåsen i fredags och sen dess ligger han mycket mer still (även om han vänder sig lite sidlängs fortfarande, men iaf inte en boll längst Bern i sängen)

Tack för tipset! Men du, tror du det kan bli för varmt? Vi har 24 grader här inne och ligger tre personer i rummet. Ylva har bara pyjamas.. eller hon har ett täcke också. Men det ligger under benen inom 30 sek från det att vi lagt på det.
  • Loppan84
    sagoskog skrev 2017-02-15 11:15:38 följande:

Tack för tipset! Men du, tror du det kan bli för varmt? Vi har 24 grader här inne och ligger tre personer i rummet. Ylva har bara pyjamas.. eller hon har ett täcke också. Men det ligger under benen inom 30 sek från det att vi lagt på det.

Ja 24 grader är ju rätt varmt vi har 18-19 i sovrummet. Med det sagt - värmer den bara litegrann så den ska ersätta min kroppsvärme så blir ju inte varmare än att ligga uppe på mig Och sovpåsen svalnar ju ganska fort till skillnad från mig som bara blir varmare och varmare ju längre han ligger där
  • Loppan84
    Sagan12345 skrev 2017-02-15 11:06:35 följande:

Brukar också langa över till mannen på natten på helgerna Rapa säger jag bara haha

vår plutt är 3,5 månader och har varit helt beroende av att rapa fram till denna veckan när vi började med Mjölkfri kost (för mig) och då klarar han sig faktiskt utan här också på natten Att han behöver rapa märkte man på att om man INTE gjorde det sov han sämre och mer oroligt, blev illamående ibland (när han blev stark nog så låg han och kasade runt i sängen, ville inte ligga på rygg) och kom lite spya ibland när vi tog upp honom. När han va dör liten för stt härja runt (under en månad eller två) kände man att han luktade lite illa i munnen, förmodligen låg han och spydde lite i munnen och svalde igen eftersom han va för liten för att vända sig till sidan eller Kasa runt.
  • Loppan84

Brukar också langa över till mannen på natten på helgerna Rapa säger jag bara haha

vår plutt är 3,5 månader och har varit helt beroende av att rapa fram till denna veckan när vi började med Mjölkfri kost (för mig) och då klarar han sig faktiskt utan här också på natten Att han behöver rapa märkte man på att om man INTE gjorde det sov han sämre och mer oroligt, blev illamående ibland (när han blev stark nog så låg han och kasade runt i sängen, ville inte ligga på rygg) och kom lite spya ibland när vi tog upp honom. När han va dör liten för stt härja runt (under en månad eller två) kände man att han luktade lite illa i munnen, förmodligen låg han och spydde lite i munnen och svalde igen eftersom han va för liten för att vända sig till sidan eller Kasa runt.
  • Sajocawa

När han blir "rapnödig" börjar han böka massor, släpper och tar tag om bröstet om vartannat, vill äta men blir frustrerad och släpper och gnäller.. då får han komma upp i upprätt läge och så kommer det oftast två rapar ganska omgående utan problem, enstaka gånger kommer den ingen rap och då får man ställa sig upp och gå runt lite så att det skumpas lite och då brukar rapen komma. och sen när jag lägger tillbaka honom till bröstet är han helnöjd och äter utan problem :)
Svar på tråden Mammor från Tempar/Fertility Friend