• Svar på tråden Mammor från Tempar/Fertility Friend
  • Loppan84
    sagoskog skrev 2017-02-02 23:24:57 följande:

Loppan: Skit i bvc! Och de ska väl skita i när ni lägger er. Så länge han inte måste upp tidigt till förskola så spelar det väl ingen roll? Varför laga något som inte är trasigt? Dummaste jag hört. Alltså inte att ni är dumma såklart :) Man lyssnar ju förstås på bvc. Men ibland har de allt knäppa idéer.

Ylva somnar mellan 18-22 (oftast ca 20) och vaknar mellan 7-9. Hon har fått en ganska tydlig rutin på kvällen. Men läggtiden varierar mycket då hon är lite strulig med sömnen på dagen. Där finns det inga riktigt bra rutiner och vi har ju andra aktiviteter att ta hänsyn till i familjen, så ibland kan hon ju helt enkelt inte sova vissa tider.

Nu gör som nu vill, men jag hade nog gått tillbaka till hur ni hade det innan om det funkar bättre :)

Ok, så det är inte vanligt att de lägger sig i sånt? Tyckte också det var lite skumt, spelar väl ingen roll när han sover egentligen så länge han får nog timmar och det funkar för oss , men ja man blir ju tveksam och orolig när de säger så.
  • Symetrical
    Loppan84 skrev 2017-02-02 23:54:15 följande:

Ok, så det är inte vanligt att de lägger sig i sånt? Tyckte också det var lite skumt, spelar väl ingen roll när han sover egentligen så länge han får nog timmar och det funkar för oss , men ja man blir ju tveksam och orolig när de säger så.

Håller med sagoskog om att det låter urdumt! När gick Norge och blev en kommuniststat egentligen?!? Hör frågar de inte alls om sånt, utan lägger nog (förhoppningsvis!) bara sig i ifall man ber om hjälp. M somnar jämt vid 18:30-19 och sover till nånstans mellan halv sex och halv sju. Dock orkar han oftast bara vara vaken i typ en timme innan han somnar om och sover i typ 45-60 min till. Som nu ligger han här och snusar i min famn. <3 I övrigt sover han oftast kring 30-45 min typ fyra ggr/dag. Ibland river han av en längre vila och då blir det bara tre dagsvilor.
  • GästenT
    Iskristall skrev 2017-01-29 14:37:51 följande:

Hej! Tack för att du tänker på mig! <3

Vi har det kämpigt! Dottra vill inte gå upp i vikt som bvc vill och har börjat plana ut/gå ner i viktkurvan. Bvc vill att vi ska ge ersättning. Men jag är lite emot det. Nu verkar hon inte längre vilja ta flaskan heller som gick så bra tidigare (men samtidigt är jag lite glad att hon inte vill ta den då jag är rädd för tuttförvirring och ännu mer problem med amningen) och koppmatning och bröstmjölk på tesked är så drälligt och så har hon börjat dreggla alt spotta ut. Jag har tagit hjälp av amningscentrum och en hjälpmamma, så nu försöker vi oss på lite intensivamning och pumpning i ett sista försök innan nästa bvc besök en bit in i februari. Då vill bvc sköterskan se viktuppgång, om det inte har skett i den utsträckning hon och deras kurvor vill vet jag inte vad hon kommer säga :-/

Hur går det för er med skrik och mage?

Apropå hur länge det sovs på natten...så har lilltjejen i två nätter nu sovit 7h sammanhängande!! Och jag som skulle intensivamma dygnet runt. Bägge nätter har jag ställt klockan för att väcka och amma. Men tydligen har jag stängt av klockan för jag har inte vaknat utan bara stängt av larmet

Åh va sent jag svarar! Va tufft med vikten och maten! Går det framåt eller hur fungerar det nu? Det måste vara jättetufft om man verkligen vill amma och det inte går eller är tillräckligt. Men du kämpar ju på så otroligt mycket och skulle du behöva ge ersättning tillslut så kanske det till och med är skönt? Hur kommer det sig att du inte vill ge ersättning? Vi fick ju rådet att ge flaska med ersättning eller bröstmjölk på natten eftersom jag inte kan somna om efter amning och jag sov så otroligt lite i början men jag har slitit mig igenom. Både på gott och ont. Har mått rätt dåligt på kuppen pga så lite sömn och inte orkat med vardagen.. så ibland undrar jag om det var värt. Men nu är vi igenom den tuffa fasen. Sover fortfarande "lite" men inte som i början. Vet inte ens varför jag inte ville ge ersättning... haha

Skriken är mycket bättre sen vi slutade med mjölk. Hon är fortfarande en allmänt gnällig bebis. Hon visar missnöje och vad hon vill/inte vill genom att skrika och gnälla. Haha. En enveten surmule!! På gott och ont. :) Men det värsta skriken försvann när vi slutade med mjölk. Vi testade ju att börja igen för att "provocera" och hon blev mycket skrikigare igen. Inte panikskriken riktigt men myyycket mer skrik. Hon har det jättetufft med gaser och svårt att bajsa. Men vi vet inte hur vi ska hjälpa henne med det. Fick råd om laktulos av barnläkaren men hon kaskadkräks av den och har inte fått tag på läkaren för att få något annat tips. Men hon är så mycket bättre :)
  • GästenT
    Loppan84 skrev 2017-02-01 20:53:58 följande:

GästenT såg ditt inläg nu, sorry sorry har missat! Hur gick det med lactulose? Jag fick det på sjukhuset efter förlossningen för att jag va rädd att gå på toa med stygnen haha. Funkade bra men fick hemska gaser :-O

Vi har gett det 2 gånger och båda gångerna har hon kaskadkräkts både slem, saliv och lite mat. Bara sprutat från henne efter 5min... av typ 1,5ml?! Står inte som biverkning och har inte fått tag på läkaren. :S Så fortfarande trögt att bajsa och mycket gaser. :/ Ibland kan hon bajsa av typ pysventilen. Och det är sååååååå segt stackarn så någonting måste hon ju kunna få för att "lösa upp" ?
  • GästenT
    Loppan84 skrev 2017-02-02 22:41:04 följande:

Hallå vad dött det är här inne hoppas det går bra med alla. Snälla kan ni berätta om era sovrutiner? Särskilt ni som har lite äldre bebisar - han ni samma rutiner varje kväll och isåfall när började ni med det.

Vi har så mkt kaos här nu för vi hae ju haft NOLL regler utan han har fått sova som han vill (ellee alltså när vi märkte att han blev trött) men fick vi stränga besked av BVC på 3-månaderskontrollen att börja införa rutinen pp kvällarna och att han helst ska somna tidigare. Kände mig som världens dåligasre mamma för hon fick det att låta som katastrof att han oftast va vaken till 21-22 tiden. Hangar haft samma nattsömn sen han föddes - somna vid ca 21-22 och vakna en halvtimme-timme vid 8 tiden för att sen somna om och sova till halv 10. Hue mycket/många gånger han ätit har däremor varierat ganska mycket, men insomning och vakning har varit lik - så kändes risky att börja ändra på hans sovtider när han har så tydlig dygnsrytm. Dessutom hade han den redan i magen. Jaja gjorde som hon sa iaf och sen dess är det kaos - han somnar nu vid 19-20 och det går rätt ok att lägga. Men han äter 4-6 gånger per natt (förmodligen för att han innan åt som mest 20-22 men nu sovee han ju förbi det och blir superhungrig på natten). Är sur redan en halvtimme efter han vaknar (vilket nu är halv 8 och han somnar inte om som han gjorde innan förrän vid 11-12). Sover mindre på eftermiddagen (från 2-3 timmar i sträck till Max en timme åt gången) och är övertrött redan vid 17-tiden. Äter mindre på dagen och mer på natten alltså och sämre humör och mer övertrött.

hjölp. Hae bara gått 4 dagar kanske ordnar sig om man ger det mer tid? Ellee ska jag återgå till gamla rutinerna aka inte ha några rutiner utan låta honom somna när han är trött (vilket oftast är runt 21-22)? Skönt nu med några timmar "ledigt" på kvällen, samtidigt var det rätt göttigt med sovmorgnarna - men helst vill jag bara ha tillbaka min glada bebis.

Men shit va konstigt? Vi har berättat om våra "sovrutiner" för BVC men aldrig hört att det skulle vara fel eller dumt? Hon somnar för natten mellan 21 och 23 beroende på humör. Hahha. Det går verkligen inte innan och hon vaknar jättehungrig efter någon timme som du säger om vi skulle få henne att sova vid 19-20 och sen svårt att söva igen. Hon äter alltid massor mellan 19.30 och 21 typ. Äter upp sig eller något. Jag är ju verkligen ingen expert men om hans läggtid är 21-22 så är väl det inget konstigt? Han verkade ju må jättebra av sina rutiner som han hade. Vill ni fortsätta att testa nya rutinerna så ska ni göra det, annars ser jag inget konstigt med att gå tillbaka till det han är nöjd med. Vi har iaf inte möts av någon kritik från varken BVC eller andra i våran omgivning!
  • Loppan84

Han somnade kl 21 lite drygt igår (fast vi försökte få han somna vid halv 8-8 men han va inte trött) och idag sov han till 8.30 igen och ätit 3 gången inatt (midnatt, 3 och halv 6). På väldigt gott humör igen och inte sur som när han vaknat 7-7.30 sista dagarna. Så mu får hamna uppe till han blir trött igen vid 21.

Om jag ska va ärlig kan det kanske uppfattats av BVC som jag bad om råd för hon frågade bara "hur har ni det med sömn och så" och jag sa att han är lite av en nattuggla och oftast är vaken många timmar i sträck från 16 till han somnar för natten vid 21-22. Funkar ju för oss, men det sa jag kanske inte Hahaha Tänkte inte på det, kanske inte alls menade att det va dåligt men trodde att jag tyckte det?

• Loppan84
    GästenT skrev 2017-02-03 08:48:12 följande:

Vi har gett det 2 gånger och båda gångerna har hon kaskadkräkts både slem, saliv och lite mat. Bara sprutat från henne efter 5min... av typ 1,5ml?! Står inte som biverkning och har inte fått tag på läkaren. :S Så fortfarande trögt att bajsa och mycket gaser. :/ Ibland kan hon bajsa av typ pysventilen. Och det är sååååååå segt stackarn så någonting måste hon ju kunna få för att "lösa upp" ?

Nä men fy! Ja det är ju inte kul alls Kan ni nye få sånt där movicol (stavning)?) som många får?
  • GästenT
    Loppan84 skrev 2017-02-03 09:30:37 följande:

Nä men fy! Ja det är ju inte kul alls Kan ni nye få sånt där movicol (stavning)?) som många får?

Min egen mage blir jääävligt gasig av movicol. Haha så hoppas inte hennes blir det om hon skulle få det istället. Men funderar på om det är laktulosens konsistens som hon kräks av? Hon är ju bara van med bröstmjölk liksom. Fick tag på barn.spec och fick en telefontid på måndag med läkaren. Men hon på telefon trodde inte det var någon biverkning eller reaktion utan att vi skulle fortsätta att testa att ge..... känns lite plågsamt?
  • sagoskog
    Loppan84 skrev 2017-02-02 23:54:15 följande:

Alla BVC är ju olika, men sånt har de aldrig lagt sig i hos oss iaf. Men det kan ju även ha varit så, som du var inne på, att hon trodde att du bad om råd. Jag hoppas det var så. För det är absolut inget skadligt eller fel med en sån dygnsrytm. Jag är själv kvällsmänniska och hatar när folk tycker att morgonmännisko-rutiner är mer rätt:) det räcket med att nästan allt är anpassat efter morgonmänniskan sen när ekorrhjulet börjar snurra igen.
  • sagoskog
    GästenT skrev 2017-02-03 09:57:27 följande:

Min egen mage blir jääävligt gasig av movicol. Haha så hoppas inte hennes blir det om hon skulle få det istället. Men funderar på om det är laktulosens konsistens som hon kräks av? Hon är ju bara van med bröstmjölk liksom. Fick tag på barn.spec och fick en telefontid på måndag med läkaren. Men hon på telefon trodde inte det var någon biverkning eller reaktion utan att vi skulle fortsätta att testa att ge..... känns lite plågsamt?

Om det är konsisten så är det enkelt fixat. Det krävs bara pyttelite vatten (bröstmjölk funkar säkert lika bra) så blir det mycket mindre slemmigt. Jag har själv svårt med slemmigheten och jag blev förvånad hur mycket mer lättdrucket det blev med ett par droppar vatten.
Svar på tråden Mammor från Tempar/Fertility Friend