• Svar på tråden Mammor från Tempar/Fertility Friend
  • Loppan84

Har skickat dig lite av en följetong på snap GästenT Nu får hsn bara ligga uppe på mig och sova det verkar va det enda som funkar, så får vi se. Ska testa stt inte dricka kaffe nu på 2 dagar och sen dricka igen på onsdag så lär vi väl bli varse om det är problemet.

• Loppan84

Just det - skulle skriva att han varit vaken mer ellee mindre sen klockan 14 så snart 5 timmar, med någrs små mikropauser med 5 minuter sovande som han sen kämpar sig vaken från trots stt han uppenbarligen är megatrött.

• GästenT
    Loppan84 skrev 2016-12-11 18:24:08 följande:

Ja hade inte rött blod från vecka 2 till slutet av 5e veckan, bara lite brunt tunt ibland men fick plötsligt kraftigt rött, färskt blod en dag runt drygt 5 veckor efter fl. Men sen gick det över. Tror knappast det va mens utan avslag och att såret gick upp lite igen då jag hafe lyft lite tyngre än vanligt och promenerat.

Ang sova på dagtid - min lilla sparv kan ju va vaken och gå på högvarv en hel dag om han får välja själv. Men sen sover han också som en stock hela natten. Innan jag gick in aktivt för att söva han dagtid så kunde han lätt va vaken 6-8 timmar som sen kulminerade i en hyperaktiv bebis på kvällen då huvudet nästan gick ur led då han vred det från en sida till den andra när han skulle titta (stirra) på tak och väggar. Han va helt galen. Sen började jag ju att efter två timmar vakentid ungefär söva han aktivt - hålla han mot bröstet och säga schh och vagga (ibland gungstol) och/eller vagntur. Första dagarna tog det lång tid och sen blev det gradvis enklare. Nu är det bara på sen eftermiddag/kväll vi kan behövs göra det (gjorde det precis nyss) annars somnar han i stort sett efter amning när han varit vaken 2-3 timmar.

Satt precis och undrade om kaffe kan ha nätt sammanhang? Drack kaffe första gången på flera dagar idag och idag har han varit hyper för första gången på länge. Medan vi skriver har han vaknat i nestet igen efter mindre än 5 min sömn. Ska skicka ett klipp på snap sen så kan du se om de beter sig likt?!

Hmm. Undra om det kan vara något sånt för mig. Tror absolut inte att det är mensen iaf eftersom att min mens alltid varit extrem på alla sätt och vis. Visst kan den ändras men verkar konstigt om den ändras såpass.

Jaaa hon påminner mycket så om dagarna när hon vägrar sova! Kämpar emot sömnen totalt! Det jobbiga är att hon inte kan somna på annat vis än att man bär omkring henne på axeln. Sitter man ner eller är still så skriker hon. Hur hårt hon än sover så går det inte att lägga ner henne, då vaknar hon direkt. Försöker gång på gång. Men får hon sova på än så sover hon 1-3timmar i taget, ellet som nu.. sovit sen 16 på mig. Men när hon blir övertrött på kvällen så gallskriker hon och slocknar korta stunder på typ 5min av utmattning mellan varven. Igår var hon övertrött för vi hade besök och hon kunde inte slappna av. Började skrika vid 17 och slocknade 23. Sov sedan till strax efter 05.. Har inte hittat hennes perfekta tid att vara vaken innan jag bör söva henne igen...

kan ju absolut vara kaffet för dig. Har förstått det som om vissa barn kan reagera på det och bli pigga. Låter ju inte helt orimligt? Jävla meckigt med dom små. xD
  • GästenT

Loppan. Hahah låter precis som henne igår! Så jävla tappra krigare som vägrar sova. xD Själv vill man inget än att få sova.

• Loppan84

Och DÄR sov han djupt och mer än 10 minuter. Tappert kämpande i 9 timmar för att inte somna. Samtidigt sover han ju gott hela natten och också på dagen när han väl somnar (2-3 timmar)!så vet inte om det egentligen är ett problem med dessa maratonvakningarna eller om man bara ska låta han va vaken? Han brukar inte gråtit eller skrika så mycket utan bara stirra omkring med huvudet och titta på saker eller sitta i knät och va nöjd. Idag på de 9 timmarna har han inte gråtit en enda gång utan bara gnällt lite eller börjat skrika lite en minut när vi försökte lägga ner honom. tom nu på slutet när han höll på oxh somna låg han och plötsligt och skrattade och jollrade och precis när han somnade låg han och sa "mmm mmm" som han gör när han myser. Så kanske är ok?

Ska ta upp det på 6-veckorskontrollen på onsdag.

• sagoskog

Hej alla! Jag skrev ett inlägg här några dagar sen men jag tror inte det fastnade. Jag svarade nog på något. Men har tyvärr glömt vad.

Här rullar det på :) Ylva sover otroligt länge på nätterna. Igår sov hon 21-06 när min sambos väckarklocka väckte henne. Jag undrar om det verkligen är ok att vara utan mat så länge? Hon verkar inte må dåligt, utan är snarare mer harmonisk ju mer hon sover. Vi har en månad mellan tillväxtkontrollerna nu så jag har ingen aning om hur hon går upp. Bvc trodde dock hon skulle börja plana nu och lägga sig på en kurva. Så det är kanske normalt att de blir mindre besatta av att äta i denna ålder. Hon är nämligen mindre intresserad av mat även dagtid. Men äter, kissar och bajsar gör hon ju.

• Loppan84
    sagoskog skrev 2016-12-12 09:25:27 följande:

Hej alla! Jag skrev ett inlägg här några dagar sen men jag tror inte det fastnade. Jag svarade nog på något. Men har tyvärr glömt vad.

Här rullar det på :) Ylva sover otroligt länge på nätterna. Igår sov hon 21-06 när min sambos väckarklocka väckte henne. Jag undrar om det verkligen är ok att vara utan mat så länge? Hon verkar inte må dåligt, utan är snarare mer harmonisk ju mer hon sover. Vi har en månad mellan tillväxtkontrollerna nu så jag har ingen aning om hur hon går upp. Bvc trodde dock hon skulle börja plana nu och lägga sig på en kurva. Så det är kanske normalt att de blir mindre besatta av att äta i denna ålder. Hon är nämligen mindre intresserad av mat även dagtid. Men äter, kissar och bajsar gör hon ju.

Så länge hon kissar och inte är slö så är det säkert bra. Men när är nästa vägning då? Har de inte öppet hus på BVC nån dag i veckan när man kan komma och väga själv?
  • sagoskog
    Loppan84 skrev 2016-12-12 09:30:53 följande:

Så länge hon kissar och inte är slö så är det säkert bra. Men när är nästa vägning då? Har de inte öppet hus på BVC nån dag i veckan när man kan komma och väga själv?

Vår Bvc har tyvärr inte det. Nästa vägning är mellan jul och nyår någon gång. Jag är dock inte så himla bekymrad än, att jag skulle be om en extra tid för det. Iom att hon har gått upp så himla snabbt innan så tror jag att hon kan sakta ner ganska mycket innan det känns onormalt. Hon är inte slö utan är väldigt pigg när hon vaknar på morgonen. Men sover gärna många timmar per dygn.
  • Loppan84

Andra dagen koffeinfritt och mycket lugnare bebis. Somnade självmant vis 21-tiden efter ca 3 timmar vaken. Kanske nått att pröva för dig också Gästen T?

Han var dock ganska stirrig på slutet när han va vaken, men inte så som när han är på sitt värsta. Är nog hans personlighet också att va extremt nyfiken och vilja titta på saker hela tiden när han är vaken. Lite slitsamt med en bebis som ska sitta upp och titta hela tiden redan från han va 4 veckor, är ju inte som att han kan sitta själv mer än ett par minuter hehe. så man måste sitta och stötta honom hela tiden, och inte kan man lägga ner honom på armen heller så man får vila musklerna lite - nej sitta ska han göra. Kan säga att axlarna och armarna är ganska slitna

• Loppan84

Förresten - hade min efterkontroll idag. Här i Norge gör man det hos sin husläkare och hon kollade inte där nere. Tog egentligen bara blodtryck och några blodvärden. Men vad kollar de i Sverige? Är det en omfattande gyn undersökning? Isåfall funderar jag på att göra det privat hos en gynekolog.

Bad henne förresten kolla magmuskeln hon sa v 2 cm delning. Är det mkt eller lite?! Hon rekommenderade oavsett att vänta med träning till 12 veckor pga bäckenbotten och foglossning under graviditeten - inte ens yoga - så blir promenader och mamma mage 6 veckor till.

Svar på tråden Mammor från Tempar/Fertility Friend