• t123

BF juni 2017

Hej! Här kan vi väl samlas, vi med BF i juni 2017? Jag plussade idag, det är flera dagar innan BIM så än så länge kanske vi inte är så många här, men fyll gärna på allt eftersom! :) 

För mig blir BF runt 4/6 tror jag, det är mitt andra barn och jag är 26 år. Berätta gärna om er också! :)

• Svar på tråden BF juni 2017
  • mammasusan
    Fru89 skrev 2017-05-08 15:23:34 följande:

Vi håller på att fylla upp skötbord o "apotek" här hemma till bebisen. Vad har ni för tips och idéer på salvor, krämer, medicin, hygienartiklar osv? Vad "måste" finnas hemma?

Febertermometer, koksaltsdroppar, inotyol, bephanten, nagelset, barnolja...
    A 27/6-06, V 26/4-09, G 26/10-14, Lillebror bf :25/6-17. Totalt 24mf
  • Hifrend93
    Heej!!

jag är snart 24 år och väntar mitt andra barn nu i juni har en dotter sen tidigare som är 4 år. 
    eftersom min första förlossning vart så snabb och inte så planerad  han jag inte ens packa en väska att ta med eftersom en ambulans fick komma och hämta mig i v36. Skulle behöva lite bra tips på saker som man kan ha med till BB utöver de rent praktiska som ombyte och bodys till bäbis, bästa tips på "onödiga saker" som ni uppskattade.Glad
  • anotherplace

Ta med massa å äta på skulle jag säga, haha, jag har varit vrålhungrig efter mina förlossningar, blir inte mätt på fikat eller typ maten man ätit måste äta massor :)

Jag vet inte om jag skrivit i tråden innan förresten så säger hej jag med bf 15 juni tredje barnet :)

Är 27, v 34+ nu och gick hem från jobb vid månadsskiftet jobba i hemtjänsten, dagarna går långsamt nu och ångrar mig att jag gick hem redan haha ????

• Strudel

Hej!

Kom precis hem från barnmorskan, är 33+5. Enligt livmodermåttet o hjärtljudet är allt jätte bra. Sen kände hon hur barnet ligger och först så sa hon med stjärten nedåt, för att hon alltså kände rumpan vid blygdbenet. Sen trodde hon sig dock ganska säkert kunna känna ett lårben vid min navel så då sa hon att det förmodligen ändå ligger rätt med huvudet nedåt. Om två veckor har jag kontroll igen. 

Blev lite orolig efteråt bara, är rumpan o huvudet av bebisen verkligen så likadana i vecka 34 att en väldigt erfaren (o annars mycket duktig) barnmorska inte känner skillnaden? På alla bilder jag hittar så är huvudet mycket större än stjärten vid den här veckan så nu inbillar jag mig såklart att det är ngt fel med barnet :(

Är det ngn med mer erfarenhet här som kan ge tips hur jag ska tänka?

• elyse
    Strudel skrev 2017-05-09 12:20:38 följande:

Hej!

Kom precis hem från barnmorskan, är 33+5. Enligt livmodermåttet o hjärtljudet är allt jätte bra. Sen kände hon hur barnet ligger och först så sa hon med stjärten nedåt, för att hon alltså kände rumpan vid blygdbenet. Sen trodde hon sig dock ganska säkert kunna känna ett lårben vid min navel så då sa hon att det förmodligen ändå ligger rätt med huvudet nedåt. Om två veckor har jag kontroll igen. 

Blev lite orolig efteråt bara, är rumpan o huvudet av bebisen verkligen så likadana i vecka 34 att en väldigt erfaren (o annars mycket duktig) barnmorska inte känner skillnaden? På alla bilder jag hittar så är huvudet mycket större än stjärten vid den här veckan så nu inbillar jag mig såklart att det är ngt fel med barnet :(

Är det ngn med mer erfarenhet här som kan ge tips hur jag ska tänka?

Jag var med om exakt samma sak idag, att barnmorskan inte visste. Jag tror att de hellre säger att de är osäkra än riskerar att ha fel. Det är ju vändningsförsök och hela den baletten som gäller om barnet verkligen ligger fel och det är nog bra att vara förberedd på det.
  • Sommarnatt10

Min första låg i säte... hon tyckte det kändes så, men var osäker så hon kollade med Ul å visst satt han upp... så hade hon varit väldigt osäker hade nog din bm kollat med Ul oxå...

• Strudel
    Sommarnatt10 skrev 2017-05-09 19:01:25 följande:

Min första låg i säte... hon tyckte det kändes så, men var osäker så hon kollade med Ul å visst satt han upp... så hade hon varit väldigt osäker hade nog din bm kollat med Ul oxå...

Om två veckor blir det UL vid kontrollen sa hon, för att vara säker.

Tyckte bara det var skumt att hon skulle blanda ihop rumpa o huvudet när huvudet borde vara mycket större?

Hmmmm borde nog sluta vara nojig ????
  • Strudel
    elyse skrev 2017-05-09 17:39:25 följande:

Jag var med om exakt samma sak idag, att barnmorskan inte visste. Jag tror att de hellre säger att de är osäkra än riskerar att ha fel. Det är ju vändningsförsök och hela den baletten som gäller om barnet verkligen ligger fel och det är nog bra att vara förberedd på det.

Vad roligt att det hände dig just idag oxå :)

Ja man hoppas ju verkligen att man slipper vändningsförsök, ks o hela kalaset!
  • Nilla6

Var hos läkaren igår på mvc då jag haft såna sd/förvärkar sen en bit av slemmisen med blod i släppte för ca 2 veckor sen. Hon kunde inte föra in det där verktyget för att se hur det såg ut för att slemhinnorna var för svällda, är det bra lr dåligt lixom?! Sen när hon skulle känna så sa hon att tappen var riktigt mjuk ca 2.5 cm lång och öppen för ett finger, var helt stängt för en vecka sen så nu sjukskrev hon mej för hotande förtidsbörd, så sambon blir hemma och vabbar yngsta sonen. Är i vecka 32+5 idag så hon får gärna stanna därinne ett par veckor till iaf.

• Oktober23

Hej hej gänget!
    Hur går det för alla? Någon som har fött än? Hehe..

Jag själv är i vecka 35 och hoppas att jag inte går över vecka 40 iaf. Har mycket halsbränna och är helt stel/öm nere vid bäckenet. Annars mår jag bra.