• Yonnahanna

IVF-hösten 2016

Hej!!

I över 1,5 år har jag och min man försökt få barn...

Jag har PCO och det går helt enkelt inte... Provat Provera & Pergotime men inget har hänt...

Haft ägglossning nån månad, överstimulerad nån månad & ingenting nån månad... Nu har vi varit på första mötet på IVF-kliniken och startar vår IVF så fort min mens kommer :) har aldrig längtat så mycket efter den & den bör vara här vilken dag som helst! :)

Vore roligt att ha någon att diskutera med och att vi är fler som kan följas åt som är i samma situation och också ska göra IVF nu i höst :)

• Svar på tråden IVF-hösten 2016
  • 91erica
    Juliii86 skrev 2016-09-14 18:58:13 följande:

Jaha, åh vad skönt att din mens är som en klocka. Ja, jag hoppas det också :)

vi är i Sahlgrenska sjukhus, vart går ni? :)

Ja de är jag verkligen tacksam för. :)

Tiden skulle bara gå lite fortare med..haha.

Vi går i Linköping. :)
  • 91erica

För er som inte lyssnat på Ivf-podden så vill jag rekommendera den.

Jag tycker de har varit skönt att lyssna på den, vissa avsnitt passar en själv bättre än andra men överlag är den kanon.

• Tomkartong

Igår sattes ett liiitet embryo tillbaka in i mig. Ingreppet var smärtfritt och gick väldigt snabbt.
    Nu det det den långa väntan innan jag får/kan testa mig.

Jag har dock börjat oroa mig för skador på fostret(om jag skulle bli gravid) Jag har läst att det eventuellt är större risk för kromosomfel och andra skador. Jag vet att jag inte ska oroa mig men det är svårt att tänka bort.

Jag hoppas verkligen att det går på första försöket!!

• Juliii86
    Tomkartong skrev 2016-09-16 10:50:00 följande:

Igår sattes ett liiitet embryo tillbaka in i mig. Ingreppet var smärtfritt och gick väldigt snabbt.

Jag har dock börjat oroa mig för skador på fostret(om jag skulle bli gravid) Jag har läst att det eventuellt är större risk för kromosomfel och andra skador. Jag vet att jag inte ska oroa mig men det är svårt att tänka bort.

Vad roligt! Ska bli spännande följa dig hur det kommer gå :) Självklart håller jag tummarna på att det blir ett fint plus.
  • Yonnahanna

Självklart kan du hoppa med!! Välkommen!! :)

Jag kör lika som du gör :D

Oftast svider det när man ger för snabbt... På mina instruktioner står det att man ska spruta långsamt :)

Släpp efter lite på greppet i huden när du sprutar så kanske det svider mindre :) att du Börjar med ett ordentligt grepp men sen släpper lite lite :)

angiiee skrev 2016-09-13 21:39:10 följande:

Hejhej

Kan jag också hoppa in här ? :)

Påbörjade precis våran första ivf behandling:)

Är inne på dag 2 av sprutor, jag fick menopur och orgalutran.. Några fler som kör den varianten också ?

Har korta protokollet :)

Vet någon om det ska svida med menopur? Idag sved det mer än igår, dock så gav jag mig själv sprutan idag och min man gav mig igår. Jag sprutade in medlet sakta idag och mannen gjorde det snabbt igår , kan det vara med nått sånt ? Att det därför det svider mycket värre idag?

Jättetacksam för svar.

Och lycka till allihopa <3

• 91erica
    Tomkartong skrev 2016-09-16 10:50:00 följande:

Åh va kul att höra!!! :)

Jag hoppas på ett plus för er såklart.

Det finns alltid saker att oroa sig för är de värsta...är de inte de ena så är de det andra. Så är de för mig i alla fall..

Jag försöker tänka bort så många tankar som möjligt. Men de är lättare sagt än gjort tyvärr.. ;)
  • Virveldimma

Då var äggen "skördade"... känner mig fortfarande lite groggy, men hela proceduren var betydligt lugnare än vad jag skrämt upp mig själv kring ????

Fick ju lugnande som gjorde att jag sov eller låg och sjöng, och under ingreppet pratade jag tydligen nonstop om mina tatueringar.. ???? (har fått återberättat från bättre hälft)

10 ägg fick de ut i alla fall, och det blir ICSI eftersom hans produktion inte är ultimat.. så nu återstår bara oron tills de hör av sig imorgon med eventuella bra besked..! Håll tummarna!

Sen kommer jag förhoppningsvis få oroa mig i ca 9 månader till ????????

• Juliii86
    Virveldimma skrev 2016-09-16 22:02:54 följande:

Då var äggen "skördade"... känner mig fortfarande lite groggy, men hela proceduren var betydligt lugnare än vad jag skrämt upp mig själv kring ????

Fick ju lugnande som gjorde att jag sov eller låg och sjöng, och under ingreppet pratade jag tydligen nonstop om mina tatueringar.. ???? (har fått återberättat från bättre hälft)

10 ägg fick de ut i alla fall, och det blir ICSI eftersom hans produktion inte är ultimat.. så nu återstår bara oron tills de hör av sig imorgon med eventuella bra besked..! Håll tummarna!

Sen kommer jag förhoppningsvis få oroa mig i ca 9 månader till ????????

Oj 10 ägg är jätte bra :) hoppas att det blir många bra ägg som kan frysas ner. Dom också göra ICSI med sambos spermier. Han har lite för lite spermier fast med bra simmare men hon tyckte ändå att det kan vara bra att göra ICSI för vi har försökt så pass länge.

Hahaha, vad roligt att du började sjunga och prata om dina tatueringar :D

Hur gick samtalet med sjukhuset? Hoppas dom gav dig bra nyheter :)

Jag håller mina tummar för er!
  • Virveldimma
    Juliii86 skrev 2016-09-17 10:37:11 följande:
    Oj 10 ägg är jätte bra :) hoppas att det blir många bra ägg som kan frysas ner. Dom också göra ICSI med sambos spermier. Han har lite för lite spermier fast med bra simmare men hon tyckte ändå att det kan vara bra att göra ICSI för vi har försökt så pass länge.

Hahaha, vad roligt att du började sjunga och prata om dina tatueringar :D

Hur gick samtalet med sjukhuset? Hoppas dom gav dig bra nyheter :)

Jag håller mina tummar för er!
    Fick nyss samtalet. Av de 10 så var det 5 som kunde befruktas och 4 av dessa har mognat bra! :)

Ska tilläggas att jag hade problem i början med sprutorna, fick inte i mig hela dosen vilket gjorde att det var nära att de skulle bryta hela försöket. Men fick köra på och 4 befruktade känns riktigt bra..

Ska få åka ner imorgon för insättning..! :D Känner mig ändå mycket positiv nu utifrån tanken att det är ju min bättre hälft som stått för våra svårigheter så att säga. Så jag tänker ju nu att bara jag får in ett bra embryo så kommer min livmoder kunna hantera det ;)

De sa att allt under 2miljoner så överväger de ICSI, och min man hade 270000.. så inte undra på att det varit svårt för oss på egen hand. Lite surt då att man kämpat så länge själv innan man sökte hjälp, men samtidigt skönt att de hittade en tydlig orsak, gör iaf mig lugnare nu :)
  • Juliii86
    Virveldimma skrev 2016-09-17 10:54:41 följande:
    Fick nyss samtalet. Av de 10 så var det 5 som kunde befruktas och 4 av dessa har mognat bra! :)

Ska tilläggas att jag hade problem i början med sprutorna, fick inte i mig hela dosen vilket gjorde att det var nära att de skulle bryta hela försöket. Men fick köra på och 4 befruktade känns riktigt bra..

Ska få åka ner imorgon för insättning..! :D Känner mig ändå mycket positiv nu utifrån tanken att det är ju min bättre hälft som stått för våra svårigheter så att säga. Så jag tänker ju nu att bara jag får in ett bra embryo så kommer min livmoder kunna hantera det ;)

De sa att allt under 2miljoner så överväger de ICSI, och min man hade 270000.. så inte undra på att det varit svårt för oss på egen hand. Lite surt då att man kämpat så länge själv innan man sökte hjälp, men samtidigt skönt att de hittade en tydlig orsak, gör iaf mig lugnare nu :)
    Åh vad roligt :D Så spännande!

Jaha ok, vad bra att du ändå fick köra på fast än det blev lite problem med sprutorna.

Oj, vad snabbt du får sätta in den tillbaka :) jag har inte så bra koll på vad man brukar göra. En del får vänta och andra får sätta tillbaka snabbt. Beror det på hur snabbt det utvecklas? Ja, nu får vi hålla tummarna för nästa steg att det blir en liten som gror imorgon. Du får berätta mer imorgon hur det gick för er :)

Förstår dig precis, det är jobbigt att kämpa själva utan någon hjälp men nu har ni kommit så här långt :) Börjar bli riktigt spännande här.
Svar på tråden IVF-hösten 2016