• Anonym (vilma)

om Donald Trump blir president av USA?

Kommer han att skapa nya krig?

Vilket land kommer han i så fall gå på?

Kommer han ta hjälp av Putrin?

Kommer det byggas en mur?

Kan Trump mycket om politik?

Kommer han köra usas ekonomi till botten?

Vad tror ni?

För och nekdelar Trump?

• Svar på tråden om Donald Trump blir president av USA?
  • SmalaSara
    KillBill skrev 2016-07-22 12:14:03 följande:

Donald Trump är en säkerhetsrisk för Sverige: www.svt.se/opinion/trump-en-farlig-president-for-sverige

Ja, men eller hur? För om en centerpartist säger det i en debattartikel, så är det sanningen.

De debattartiklar du för fram är inte "sanning". De är inlägg i debatten. Eventuellt har personen några poänger. Men det betyder inte att det "är så"
  • KillBill
    SmalaSara skrev 2016-07-22 13:55:28 följande:
    Ja, men eller hur? För om en centerpartist säger det i en debattartikel, så är det sanningen.

De debattartiklar du för fram är inte "sanning". De är inlägg i debatten. Eventuellt har personen några poänger. Men det betyder inte att det "är så"
    Vad anser du om att Donald Trump inte kunde ge ett rakt svar på frågan om USA skulle hjälpa de baltiska länder som är med i NATO om Ryssland skulle anfalla eller annektera?

Jag anser att det är ett svar av Trump som ökar osäkerheterna i vår omvärld (och något som kan leda till militär upprustning).
  • flygrl

Trumps utspel om USAs Nato engagemang skapar oro och osäkerhet på internationell nivå. Inte bra i en värld som befinner sig i riktigt farligt läge med oroande utvecklingen i Ryssland, Turkiet, Mellanöstern och EU plus terrorismen. :/

Inrikes bidrar Trump också till osäkerhet & oro i ett allt mer polariserat samhälle. Känns som Trump säger "Make America White Again!" istf "Make America Great Again!".
    Det här e inte va världen behöver enligt mig.

• SmalaSara
    KillBill skrev 2016-07-22 14:08:47 följande:
    Vad anser du om att Donald Trump inte kunde ge ett rakt svar på frågan om USA skulle hjälpa de baltiska länder som är med i NATO om Ryssland skulle anfalla eller annektera?

Jag anser att det är ett svar av Trump som ökar osäkerheterna i vår omvärld (och något som kan leda till militär upprustning).
    Det är skillnad på att säga "jag anser" som du gör i detta inlägg. Och "det ÄR"

Jag anser att alla hotelser gentemot Ryssland är dåligt för säkerheten.

NATO borde inte rusta upp utanför Rysslands dörrtrappa.

Trumps uttalande vet jag inte riktigt vad jag anser om. Antar att han tycker Natomedlemmrna ska uppfylla sina åtaganden. Bäst vore om han (eller annan president) kunde komma överens med Putin; prata. Han har fö inte kapacitet eller möjlighet, eller ens ett vettigt motiv att anfalla Baltikum och sedan hålla det. En överenskommelse om minska amerikans militär närvaro i området skulle minska osäkerheten och Rysslands aggressiva framtoning.

Att jobba med Ryssland (för stabilitet i Mellanöstern exempelvis) istället för mot skulle öka allas trygghet.
  • flygrl
    SmalaSara skrev 2016-07-23 16:31:39 följande:
    Det är skillnad på att säga "jag anser" som du gör i detta inlägg. Och "det ÄR"

Jag anser att alla hotelser gentemot Ryssland är dåligt för säkerheten.

NATO borde inte rusta upp utanför Rysslands dörrtrappa.

Trumps uttalande vet jag inte riktigt vad jag anser om. Antar att han tycker Natomedlemmrna ska uppfylla sina åtaganden. Bäst vore om han (eller annan president) kunde komma överens med Putin; prata. Han har fö inte kapacitet eller möjlighet, eller ens ett vettigt motiv att anfalla Baltikum och sedan hålla det. En överenskommelse om minska amerikans militär närvaro i området skulle minska osäkerheten och Rysslands aggressiva framtoning.

Att jobba med Ryssland (för stabilitet i Mellanöstern exempelvis) istället för mot skulle öka allas trygghet.
    Fast dom små balt staterna ska leva med aggressivt militaristiskt Ryssland som granne? Ett land som länge ockuperade och förtryckte dom (Sovjetunionen that is)?
    Det e ju inte direkt så att Ryssland nedrustar.
  • KillBill
    flygrl skrev 2016-07-23 16:59:06 följande:
    Fast dom små balt staterna ska leva med aggressivt militaristiskt Ryssland som granne? Ett land som länge ockuperade och förtryckte dom (Sovjetunionen that is)?
    Dessutom så har dessa länder gått med i försvarsalliansen Nato för att öka det egna landets säkerhet. Med Donald Trump som president kanske baltländerna finner att Natomedlemskapet inte gav den utlovade tryggheten.
  • flygrl
    KillBill skrev 2016-07-23 17:31:46 följande:
    Dessutom så har dessa länder gått med i försvarsalliansen Nato för att öka det egna landets säkerhet. Med Donald Trump som president kanske baltländerna finner att Natomedlemskapet inte gav den utlovade tryggheten.
    Precis. Det finns ju en tydlig anledning dom gått med i Nato. Trumps snack hotar hela Nato samarbetet.
  • SmalaSara
    flygrl skrev 2016-07-23 16:59:06 följande:
    Ja, någon annan granne blir svårt att få. Antar att du känner till att Rysslands militära kapacitet är ett skämt jämfört med NATO?

Nu är de med i NATO, vilket folk påstår ska skydda. Men de lever inte upp till sin del av avtalet. Om se gör det får de hjälp.

Jag tror personligen att de varit billigare och bättre för dem att ha avtal med Ryssland i stil med Finlands istället.

Att ryssen skulle anfalla Baltikum är dock rent löjeväckande. Propaganda som folk sväljer med hull och hår.

Men om de nu är så rädda så kan de ju betala det som medlemskapet i NATO kostar.
  • Flash Gordon
    SmalaSara skrev 2016-07-23 19:34:05 följande:
    Ja, någon annan granne blir svårt att få. Antar att du känner till att Rysslands militära kapacitet är ett skämt jämfört med NATO? Nu är de med i NATO, vilket folk påstår ska skydda. Men de lever inte upp till sin del av avtalet. Om se gör det får de hjälp. Jag tror personligen att de varit billigare och bättre för dem att ha avtal med Ryssland i stil med Finlands istället. Att ryssen skulle anfalla Baltikum är dock rent löjeväckande. Propaganda som folk sväljer med hull och hår. Men om de nu är så rädda så kan de ju betala det som medlemskapet i NATO kostar.
    Ja, efter att Ryssland överfallit Georgien, Moldavien och Ukraina så är det givetvis "löjeväckande" att samma sak skulle kunna hända i Baltikum.

Eller inte.

• flygrl
    SmalaSara skrev 2016-07-23 19:34:05 följande:
    Ja, någon annan granne blir svårt att få. Antar att du känner till att Rysslands militära kapacitet är ett skämt jämfört med NATO?

Nu är de med i NATO, vilket folk påstår ska skydda. Men de lever inte upp till sin del av avtalet. Om se gör det får de hjälp.

Jag tror personligen att de varit billigare och bättre för dem att ha avtal med Ryssland i stil med Finlands istället.

Att ryssen skulle anfalla Baltikum är dock rent löjeväckande. Propaganda som folk sväljer med hull och hår.

Men om de nu är så rädda så kan de ju betala det som medlemskapet i NATO kostar.
    Nato e kanske militärt starkare men Ryssland e trots det ett stort land med stor militär som kraftigt upprustas och en aggressiv regim. Klart balt staterna vill få leva i trygghet utan ryssarna ska lägga sig i. Inte svårt förstå deras oro inför sina fd ockupanter som dessutom vägrar göra upp med sin historia.
Svar på tråden om Donald Trump blir president av USA?