SmalaSara skrev 2016-07-25 16:16:39 följande:
Jag försöker inte "påskina" något. Jag tycker att rapporteringen om Ryssland är väldigt ensidig bara. Man får intrycket att allt de gör är av ondska och makthunger, emedan "motståndaren" är altruistisk och rättfärdig. Det är naturligtvis inte så svart-vitt. Vad tror du abchazierna själva tycker? Om georgisk militär och nationalism? De föredrar kanske samarbete med Ryssland. Sådant nämns aldrig. Jag tror Att det viktigaste för Ryssland är att ha vänligt sinnade grannar - inte att göra abschzien mfl till en del av rysska federationen. Jag påstår inte att ryssarna gör "rätt", men deras sida av saken hörs aldrig. Är det konstigt att de inte vill vara omringade av NATO-länder? NATO som är minst 10ggr starkare än de själva? Vilket krig i transnistrien? Det var ryska och ukrainska frivilliga som hjälpte dem -92. Efter det har inte Ryssland varit där militärt så vitt jag vet. Har du källa?
För att vara någon som "inte påstår att ryssarna gör rätt" så är du anmärkningsvärt trogen Moskvas linje i dina åsikter.
Vad Moskva vill, det vet vi. Deras sida av saken basunerar de själva ut.
De vill expandera sitt inflytande tillbaka till vad de kallar "det nära utlandet". Inte nödvändigvis inlemmade i Ryssland men absolut inte heller stater, fria att besluta själva. Soldaterna de skickar för att ordna detta kallas allt från "
frivilliga" till "
semesterfirare" till "
de gick vilse". En annan typ av krigföring, lite svårare att värja sig emot, där de kan skicka 200 semesterfirande militärt utrustade män på besök i ett grannland.
Redan efter deras invasion av Georgien gick de ut och förklarade sig ha denna "intressesfär" där ingen annan än ryssarna skulle kunna få komma och bestämma och på den vägen har de fortsatt sedan dess:
http://www.nytimes.com/2008/09/01/world/europe/01russia.html
Ryssland har dock, givetvis, ingen som helst rättigheter att lägga sig i andra länders interna beslut och problem.