• Anonym (vilma)

om Donald Trump blir president av USA?

Kommer han att skapa nya krig?

Vilket land kommer han i så fall gå på?

Kommer han ta hjälp av Putrin?

Kommer det byggas en mur?

Kan Trump mycket om politik?

Kommer han köra usas ekonomi till botten?

Vad tror ni?

För och nekdelar Trump?

• Svar på tråden om Donald Trump blir president av USA?
  • Flash Gordon
    SmalaSara skrev 2016-07-24 16:59:40 följande:
    @Flash Gordon Utvecklar: * i Baltikum finns inga självständiga utbrytarrepubliker med med egna parlament, polis ect sedan 25 år tillbaka som i Georgien (och Moldavien.) .
    Än.

Att de ligger efter i skeendet betyder inte att skeendet inte finns där.
    SmalaSara skrev 2016-07-24 16:59:40 följande:
    ... det jämförelsevis välfungerande Ryssland än skräpnationen Ukraina.
    Var din lojalitet ligger syns tydligt.

• SmalaSara
    flygrl skrev 2016-07-24 18:22:17 följande:
    Ärligt jag e för dåligt insatt i världens militär utgifter mm. Men dom baltiska staterna e små och har ju inte militär slagstyrka ensamma stå emot ett ryskt anfall. Ryssland e en militär supermakt även om dom inte kan matcha USA.

Men balt staterna e med i Nato säger du. Ok, men då måste ju Nato också få ställa upp militära resurser tillräckligt för kunna avskräcka Ryssland från anfall. Och det måste göras i balt staterna och inte i Belgien eller Nebraska.

Balt staterna e små och skulle kunna bli helt överkörda av ryssarna om USA först måste transportera dit trupper & utrustning. Tänk om Nato skulle ställa krav på Ryssland att dom inte fick ha tillräckligt med militär vid gränsen för kunna försvara sig utan måste ha det mesta bakom Ural bergen.

Dessutom har väl Ryssland iom Krim visat hur fredliga dom är.
    Att sen USA/Nato borde försöka samarbeta med Ryssland vad gäller Syrien e en annan sak.
    Ryssland är ingen militär stormakt. Se har inte mer resurser än tex Tyskland.

Se mina svar till flash Gordon om varför Baltikum inte kommer att bli anfallna av ryssarna.
  • SmalaSara
    Flash Gordon skrev 2016-07-25 10:31:43 följande:
    Än.

Att de ligger efter i skeendet betyder inte att skeendet inte finns där.
    SmalaSara skrev 2016-07-24 16:59:40 följande:... det jämförelsevis välfungerande Ryssland än skräpnationen Ukraina.
    Var din lojalitet ligger syns tydligt.

"Ligger efter i skeendet"?

25 år efter menar du? Ska någon etnisk minoritet skapa en utbrytarrepublik i en eller flera av dessa länder då? Så här 25 år efter att staterna bildades?

Ska samer skapa utbrytarrepublik i norra Finland också? Eller så kanske Skåne tänker bli självständiga?

Det krävs rätt mkt för att en sådan sak ska kunna hända.

Vad finns det som säger att utbrytarrepubliker ska bildas i någon av de baltisk staterna? Rent konkret.

Lojalitet är ett märkligt ord i sammanhanget. Lojal är jag till Sverige i så fall.

Att Ryssland inte är ett särskilt bra land att bo i, men att Ukraina är ännu sämre är väl inte fråga om "lojalitet". Om man tittat på siffror för de båda länderna är det snarare ett faktum.
  • KillBill
    SmalaSara skrev 2016-07-25 12:09:32 följande:
    Ryssland är ingen militär stormakt. Se har inte mer resurser än tex Tyskland.

Se mina svar till flash Gordon om varför Baltikum inte kommer att bli anfallna av ryssarna.
    Ryssland räknas som den 2:a eller 3:e största militära stormakten. Tyskland kommer längre ner på listan.
  • Anton Chigurh
    SmalaSara skrev 2016-07-25 12:09:32 följande:
    Ryssland är ingen militär stormakt.

De har inte mer resurser än tex Tyskland.

Inte !!!

Var får du din info ifrån egentligen, Sara...

Ryssarna räknas som starkast i världen, militärt, efter USA förstås. USA är hästlängder före Ryssland. Och vi snackar HÄSTLÄNGDER...

KÄLLA...

Sverige ligger för övrigt på plats 29 på listan. Danmark på plats 50. SOM LITE KURIOSA....

Kram //Antontank_move.gif
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Flash Gordon
    SmalaSara skrev 2016-07-25 13:07:43 följande:
    "Ligger efter i skeendet"? 25 år efter menar du? Ska någon etnisk minoritet skapa en utbrytarrepublik i en eller flera av dessa länder då? Så här 25 år efter att staterna bildades? Ska samer skapa utbrytarrepublik i norra Finland också? Eller så kanske Skåne tänker bli självständiga? Det krävs rätt mkt för att en sådan sak ska kunna hända. Vad finns det som säger att utbrytarrepubliker ska bildas i någon av de baltisk staterna? Rent konkret. Lojalitet är ett märkligt ord i sammanhanget. Lojal är jag till Sverige i så fall. Att Ryssland inte är ett särskilt bra land att bo i, men att Ukraina är ännu sämre är väl inte fråga om "lojalitet". Om man tittat på siffror för de båda länderna är det snarare ett faktum.
    Det är samma krafter i rörelse i exempelvis Latgale som i östra Ukraina. Samma pro-ryska grupperingar. Samma illa dolda stöd från den ryska statsapparaten.

Det som stabiliserar situationen är att Lettland är med i EU och i Nato.

Du ser Rysslans oms "ett hyggligt fungerande land", de-facto diktatorskapet till trots, och avfärdar Ukraina som ett "skräpland". Det säger tonvis.
  • Flash Gordon

Hela intervjun med Trump, angående utrikespolitik:
    http://www.nytimes.com/2016/07/22/us/politics/donald-trump-foreign-policy-interview.html?_r=0

SANGER: My point here is, Can the members of NATO, including the new members in the Baltics, count on the United States to come to their military aid if they were attacked by Russia? And count on us fulfilling our obligations ——

TRUMP: Have they fulfilled their obligations to us? If they fulfill their obligations to us, the answer is yes.

.

Läser man hela intervjun, särskilt stycket före det om Nato där Trump säger att man alltid måste lämna en öppning för att kunna lämna en förhandling, så inser man att detta är precis vad det handlar om. En förhandling där han sätter press på alla de andra Nato-medlemar som inte vill dra sitt strå till stacken. Som åker snålskjuts på USA:s skattebetalares förmåga att finansiera den amerikanska militären runt om i världen.

Alltså samma politik som Obama driver sedan länge.
    http://www.ibtimes.com/obama-wants-more-nato-defense-spending-deal-ukraine-isis-reality-says-otherwise-1678618

• SmalaSara
    Anton Chigurh skrev 2016-07-25 14:54:38 följande:
    Inte !!!

Var får du din info ifrån egentligen, Sara...

Ryssarna räknas som starkast i världen, militärt, efter USA förstås. USA är hästlängder före Ryssland. Och vi snackar HÄSTLÄNGDER...

KÄLLA...

Sverige ligger för övrigt på plats 29 på listan. Danmark på plats 50. SOM LITE KURIOSA....

Kram //Antontank_move.gif
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
    Oj, vad tråden fick liv! Kul!

Ja, du Anton, det var en intressant lista. Var har du hämtat den? Sverige på plats 29... He, he; man undrar vad de under har för försvar... Några armborst? ;)

Var russia kommer är lite olika på olika listor verkar det som.

Min Info är från bla CNN:
    edition.cnn.com/2015/03/05/asia/china-military-spending/

"Militär stormakt" blir man inte av att vara aaaaaningen större militärt än UK och övriga på typ plats 2-10. Så tänker jag. Det finns bara en militär stormakt idag.

Kanske blir Kina också en så småningom.

Kram Sara
  • SmalaSara
    KillBill skrev 2016-07-25 13:07:59 följande:
    Ryssland räknas som den 2:a eller 3:e största militära stormakten. Tyskland kommer längre ner på listan.
    Definiera militär stormakt.

En stark militär ja, starkare än många andra, ja,

Men stormakt?
  • SmalaSara
    Flash Gordon skrev 2016-07-25 10:27:32 följande:
    Om du är så insatt som du vill påskina så vet du att Ryssland delar ut medborgarskap till invånarna i konfliktområden som Sydossetien och Abchazien. Sedan hänvisar man till detta när man ska "skydda dem" och deras vilja att vara fria.

Då vet du också att dessa bägge Georgiska områden utropat "självständighet", att Ryssland erkänt denna  och att man förbereder långtgående avtal mellan Ryssland och de bägge områdena som med all normal logik siktar mot att göra dem till en de-facto del av det Ryssland.

*och självklart gäller inte samma standard exempelvis Tjetjenerna som vill lämna Ryssland*

Du känner i så fall till den ryska militärens insatser i kriget i Transnistrien och du har koll på situationen i Latgale där Daugavpils är motsvarigheten till Donetsk och Luhansk i Ukraina.
    Jag försöker inte "påskina" något.

Jag tycker att rapporteringen om Ryssland är väldigt ensidig bara. Man får intrycket att allt de gör är av ondska och makthunger, emedan "motståndaren" är altruistisk och rättfärdig. Det är naturligtvis inte så svart-vitt.

Vad tror du abchazierna själva tycker? Om georgisk militär och nationalism? De föredrar kanske samarbete med Ryssland. Sådant nämns aldrig.

Jag tror Att det viktigaste för Ryssland är att ha vänligt sinnade grannar - inte att göra abschzien mfl till en del av rysska federationen.

Jag påstår inte att ryssarna gör "rätt", men deras sida av saken hörs aldrig. Är det konstigt att de inte vill vara omringade av NATO-länder? NATO som är minst 10ggr starkare än de själva?

Vilket krig i transnistrien? Det var ryska och ukrainska frivilliga som hjälpte dem -92. Efter det har inte Ryssland varit där militärt så vitt jag vet. Har du källa?
Svar på tråden om Donald Trump blir president av USA?