Flash Gordon skrev 2016-07-25 10:27:32 följande:
Om du är så insatt som du vill påskina så vet du att Ryssland delar ut medborgarskap till invånarna i konfliktområden som Sydossetien och Abchazien. Sedan hänvisar man till detta när man ska "skydda dem" och deras vilja att vara fria.
Då vet du också att dessa bägge Georgiska områden utropat "självständighet", att Ryssland erkänt denna och att man förbereder långtgående avtal mellan Ryssland och de bägge områdena som med all normal logik siktar mot att göra dem till en de-facto del av det Ryssland.
*och självklart gäller inte samma standard exempelvis Tjetjenerna som vill lämna Ryssland*
Du känner i så fall till den ryska militärens insatser i kriget i Transnistrien och du har koll på situationen i Latgale där Daugavpils är motsvarigheten till Donetsk och Luhansk i Ukraina.
Jag försöker inte "påskina" något.
Jag tycker att rapporteringen om Ryssland är väldigt ensidig bara. Man får intrycket att allt de gör är av ondska och makthunger, emedan "motståndaren" är altruistisk och rättfärdig. Det är naturligtvis inte så svart-vitt.
Vad tror du abchazierna själva tycker? Om georgisk militär och nationalism? De föredrar kanske samarbete med Ryssland. Sådant nämns aldrig.
Jag tror Att det viktigaste för Ryssland är att ha vänligt sinnade grannar - inte att göra abschzien mfl till en del av rysska federationen.
Jag påstår inte att ryssarna gör "rätt", men deras sida av saken hörs aldrig. Är det konstigt att de inte vill vara omringade av NATO-länder? NATO som är minst 10ggr starkare än de själva?
Vilket krig i transnistrien? Det var ryska och ukrainska frivilliga som hjälpte dem -92. Efter det har inte Ryssland varit där militärt så vitt jag vet. Har du källa?