Anonym (Hahahha) skrev 2023-12-25 19:36:57 följande:
Sorry för att jag kapar er barnfrias hyllning till er själva men jag tycker verkligen att det är jätteintressant att läsa om alla som vill leva barnfria för att barn är så jobbiga och kostar så mycket pengar och att man inte kan göra vad man vill när man vill och allt vad det nu är. Tänk om alla skulle tänka så, då hade inte någon tagit hand om er den dag ni är sjuka, eller när ni är gamla och behöver hjälp. Ja barn är intensiva och högljudda men de är även nyfikna, kärleksfulla och empatiska små varelser (för det mesta). Att tro att man blir lycklig utan barn den dag man dör med massa pengar på banken och att aldrig någonsin ha känt den kärleken som bokstavligt talat är lika intensivt från sekunden barnet föds tills döden skiljer en åt är det mest fantastiska man kan få vara med om. Och det gör (inte alla kanske) till en mer empatisk och bättre människa i denna individualistiska och egocentriska värld där alla över 30 utan barn lever som att de är tonåringar. Vem har glädje av massa pengar när man är gammal och ligger för döden? och vad är livet om det bara går ut på att jobba, festa, resa, titta på Netflix och sådana materialistiska saker? Är ni så verklighetsfrånvända att det är det som är det viktiga i livet? Då tycker jag faktiskt synd om er. På riktigt.
Eh, jag har ungar jag skaffade tidigt, i mina tidiga 20, som jag aldrig ångrat en sekund av. Nu tio år senare hänger jag med ungarna på ett sätt jag hänger med vänner och får så mycket att jag inte kunnat tänka mig leva på ett annat sätt.
Men med det sagt tycker jag ändå att du är ute och cyklar. Att du försöker komma åt barnfria på det sätt att de ska känna att de missar något, tyder snarare på att du vaknat upp med känslan av att du själv missar livet du kanske ville ha.
Med eller utan barn, har man utgångspunkten att nån annan gjort fel val mår man inte bra i sin egen livssituation. Barn är inte för alla, och hade jag aldrig skaffat mina hade jag kunnat leva ett lika värdigt liv utan.
Det blir skevt att prata ur det perspektivet när man redan har barn, för de har i de allra flesta fall blivit en så stor del av sig själv att man inte kan se det ur en annan vinkel.