• KaosArt

IVF-start slutet på april/början på maj

Hej! 

Jag och min sambo ska starta våra första IVF någon gång under vecka 17, (mensen är beräknad runt onsdagen om den kommer som den brukar) kommer då att starta med kort protokoll. Kommer att börja med Menopur dag 2 och sedan lägga till Orgalutran på dag 7, vet såklart inte alls hur länge jag kommer att få hålla på med sprutor eftersom det är min förta IVF.

Vi har inte fått någon riktig förklaring på varför vi inte lyckas bli gravida på egen hand, (har försökt i snart två år) men på senaste ultraljudet såg läkaren vätska i höger äggledare och när jag spolade äggledarna så hade jag dålig genomfart. Så det kan vara något som påverkat, men som sagt ingen konkret anledning.

Vi gör våra behandling i Falun, någon fler som gör/ska göra det?

Vi ska även vara med i en forskningsstudie som undersöker sambandet mellan NK-celler (som har med immunförsvaret att göra) och barnlöshet. Någon fler som ska vara med i den studien?

Är det någon fler som ska starta IVF runt samma tid som vill följas åt? =)

• Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj
  • stajlish
    Kvinna84a skrev 2016-04-30 12:30:28 följande:

Hej!

Hoppar in här. Påbörjat försök nr3 med ivf efter en tids väntan. Började med gonal-f i torsdags. Hoppas det kan gå tredje gången gilt :) Lycka till alla!

Hej igen! Då får vi följas åt åter en gång! Lycka till!!!
  • stajlish

Ska bli skönt att komma igång igen! På tisdag börjar jag spraya med suprecur! :)

• KaosArt

Provi87 - lycka till imorgon! Hoppas det går bra för dig.

Daisy80 - spännande för dig på tisdag, lycka till! Då tar du ägglossningsprutan ikväll va?

Stajlish- härligt att du snart ska komma igång! Hur länge brukar man sprayat ungefär?

Kvinna84a - Hej och välkommen! Vad är orsaken till er barnlöshet? Skriv gärna in dig på listan om du vill. Den ligger någon sida bak kanske :) ska du på blodprov eller ul i veckan då?

Harvester - hoppas att du få bra besked i morgon! Kommer hålla tummarna för dig.

• KaosArt

De två senaste sprutorna har gått mycket bättre, det är ju verkligen inte kul. Men tror vi har får in bättre teknik så det gör inte lika ont som i början. Imorgon börjar nästa steg, blodprov och start med orgalutran, lite orolig för den sprutan men ja de måste gå bra!

Har blivit jätte känslig, tror jag grät halva dan igår. Skitjobbigt! Bara jag inte börjar gråta på jobbet imorgon. Känslig och ledsen hela tiden typ. Någon annan som känner samma? Har även känt av lite från äggstockarna, lite små värk ibland, men inte så mycket. Brukar man känna av mycket efter fyra sprutor? Är lite orolig att jag inte reagerar tillräckligt på dosen. Hur kan de se på blodprov om man har rätt dos, behöver de inte kolla på hur äggblåsorna växer också?

• Regnbågsdröm
    KaosArt skrev 2016-05-01 08:58:44 följande:

De två senaste sprutorna har gått mycket bättre, det är ju verkligen inte kul. Men tror vi har får in bättre teknik så det gör inte lika ont som i början. Imorgon börjar nästa steg, blodprov och start med orgalutran, lite orolig för den sprutan men ja de måste gå bra!

Har blivit jätte känslig, tror jag grät halva dan igår. Skitjobbigt! Bara jag inte börjar gråta på jobbet imorgon. Känslig och ledsen hela tiden typ. Någon annan som känner samma? Har även känt av lite från äggstockarna, lite små värk ibland, men inte så mycket. Brukar man känna av mycket efter fyra sprutor? Är lite orolig att jag inte reagerar tillräckligt på dosen. Hur kan de se på blodprov om man har rätt dos, behöver de inte kolla på hur äggblåsorna växer också?

Du kommer få göra ultraljud också framöver, då ser de hur äggblåsorna växer. Då kan de reglera dosen om de inte växt i tillräckligt bra takt, så oroa dig inte. Är väldigt vanligt att behöva reglera dosen vid sitt första försök. Så inget konstigt alls. Blodprov har de aldrig gjort på mig, men eftersom de gör det på dig har de ju ännu mer koll. Så kommer säkert gå jättebra

Måendet är inte heller konstigt att det går upp och ner. Det är ju en skittuff process att gå igenom. Stort lycka till!
  • grodan26

Hej! 
    Följt tråden ett tag och det är spännande att följa er alla. Hoppas på positiva besked här snart. 
    Jag ska påbörja mitt första IVF försök här i dagarna, väntar bara på mensen efter en proverakur. Tar sista tabletten idag. Kör korta protokollet så ska börja med sprutor förhoppningsvis tors-fre nästa vecka. 
    Sen jag fick beskedet om att vi ska börja med IVF känner jag att livet har återvänt till mig. Jag är glad och lycklig för första gången på flera månader. Vet att det kan vända inom en snar framtid men försöker njuta av det just nu. 
    Lycka till ni andra - vi ses i tråden framöver! 

• grodan26

KaosArt: 28år Oförklarligt barnlös sedan 2 år, IVF 1, kort protikoll, sprutstart 27/4.

Finee: 28år. Oförklarligt barnlös, IVF-start ca 5:e maj. Korta protokollet 

Provi87: 30 år, barnlös pga dåliga spermier, försökt i två år, IVF1 med ICSI, sprutstart ca 20/4 

Minimasken: Barnlös pga dåliga simmare och få i mängd, försökt i 2 år. IVF 1 misslyckades, fryst återinförande vecka 20 

ivfbullen: 29 år, barnlös pga 13 miljoner simmare och inte 20 miljoner, försökt nu i 2 år. IVF försök 3 nu med fryst liten eskimå (blastocyst) som insattes den 6/4.  

Harvester: Har redan ett barn fött i oktober 2013 (hoppas jag får vara med ändå?). 37 år, oförklarlig sekundär barnlöshet (gick på första försöket sist??)Har sprayat med Synarela lite drygt 14 dgr och ska börja med Menopur imorgon, UL för koll äggblåsor 20/4. 

Stajlish: 31 år, IVF med ICSI pga manlig faktor. Blev gravid efter IVF 1 med en upptinad blastocyst i januari, fick dock missfall i v.10 :( & nu kör vi igång IVF 2 v.18 med långa protokollet igen =)  

Malre: oförklarligt barnlös, IVF 2 start vecka 16, korta protokollet 

Marre22: 33 år IVF 1 pga upprepade missfall. IVF Falun. Sprutstart mitten maj 

Daisy80: Snart 36 år, IVF1, oförklarligt barnlös. Korta protokollet. Sprutstart 24/4. 

Regnbågsdröm: 29 år. Lever i samkönad relation, men gör IVF pga dålig äggproduktion. IVF 3 - långt protokoll. ÄP 22 april, ET 24 april, TD 9 maj. 

FruA78: 38 år, försökt 2,5 år oförklarligt barnlös. 2 missfall i vecka 10 & 8. Korta programmet sprutstart 24/4. 1 IVF har gjort 3 inseminationer innan.

LillHenNr2: IVF3?? Sprutstart månadsskiftet april/maj????

Grodan26: IVF1, sprutstart v18. Har endometrios och oregelbundna cykler. Ett missfall bakom mig. Börjar med kort protokoll. 

• FruA78

Jag var på första ultraljud i fredags men behöver komma tillbaka igen imorgon för blåsorna var inte tillräckligt stora än. Behövde inte ändra nått i medicineringen och
    läkaren sa att det blir ev. äggplock på onsdag eller fredag. Hoppas att det blir på onsdag.

• KaosArt
    FruA78 skrev 2016-05-01 09:32:14 följande:

Jag var på första ultraljud i fredags men behöver komma tillbaka igen imorgon för blåsorna var inte tillräckligt stora än. Behövde inte ändra nått i medicineringen och

läkaren sa att det blir ev. äggplock på onsdag eller fredag. Hoppas att det blir på onsdag.

Okej skönt att de hittat rätt dos :) Ja hoppas på att det blir på onsdag så du inte behöver vänta så länge. Hur många dagar har du sprutat nu?
  • KaosArt
    grodan26 skrev 2016-05-01 09:25:32 följande:

Hej! 

Följt tråden ett tag och det är spännande att följa er alla. Hoppas på positiva besked här snart. 

Jag ska påbörja mitt första IVF försök här i dagarna, väntar bara på mensen efter en proverakur. Tar sista tabletten idag. Kör korta protokollet så ska börja med sprutor förhoppningsvis tors-fre nästa vecka. 

Sen jag fick beskedet om att vi ska börja med IVF känner jag att livet har återvänt till mig. Jag är glad och lycklig för första gången på flera månader. Vet att det kan vända inom en snar framtid men försöker njuta av det just nu. 

Lycka till ni andra - vi ses i tråden framöver! 

Hej och välkommen in i tråden :).

Ja vi hoppas på att detta blir en tråd fylld med positiva besked. Inte så långt kvar till start för dig, spännande! :) Ja det känns skönt att få ett "riktigt" försök med ivf, det är så det känns för mig i alla fall. Det är ju en poritiv sak, men känslorna går upp och ned hela tiden.

Har du tagit provera förut? Så du vet ungefär hur lång tid det tar innan mensen kommer?

Vilken klinik går ni hos?
Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj