• KaosArt

IVF-start slutet på april/början på maj

Hej! 

Jag och min sambo ska starta våra första IVF någon gång under vecka 17, (mensen är beräknad runt onsdagen om den kommer som den brukar) kommer då att starta med kort protokoll. Kommer att börja med Menopur dag 2 och sedan lägga till Orgalutran på dag 7, vet såklart inte alls hur länge jag kommer att få hålla på med sprutor eftersom det är min förta IVF.

Vi har inte fått någon riktig förklaring på varför vi inte lyckas bli gravida på egen hand, (har försökt i snart två år) men på senaste ultraljudet såg läkaren vätska i höger äggledare och när jag spolade äggledarna så hade jag dålig genomfart. Så det kan vara något som påverkat, men som sagt ingen konkret anledning.

Vi gör våra behandling i Falun, någon fler som gör/ska göra det?

Vi ska även vara med i en forskningsstudie som undersöker sambandet mellan NK-celler (som har med immunförsvaret att göra) och barnlöshet. Någon fler som ska vara med i den studien?

Är det någon fler som ska starta IVF runt samma tid som vill följas åt? =)

• Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj
  • KaosArt
    provi87 skrev 2016-05-02 13:46:10 följande:

NU HAR JAG VARIT PÅ ÄGGPLOCK!!! Varit hemma ett par timmar. Det var inte alls så farligt som jag oroat mig för. Grät ganska mycket innan så fick lugnande tablett och sen även lugnande dropp. Och äggplocket tog verkligen inte lång tid, mindre än tio minuter. Kändes väl inte skönt men jag tycker spolningen var mycket värre. Och alla var så snälla :)

Nu kanske jag fortfarande har morfin kvar i kroppen men jag känner typ inget obehag längre. Direkt efteråt hade jag typ som kraftig mensvärk, men nu ingenting om jag är stilla iaf. Och jag tänker ligga i sängen och låta min man passa upp på mig idag haha

Jag hoppades ju på 8 ägg men jag fick ut elva, såååå glad! Av tolv äggblåsor. Hoppas de är mogna och att många blir befruktade så jag aldrig behöver göra detta igen. Återföring på onsdag om de blir befruktade och utvecklas bra. 

Ska bli så kul att höra om era erfarenheter ni som har äggplock imorgon och nästa vecka!

Gud vad härligt att höra att du hade en positiv upplevelse. Känns lugnande att höra inför vad jag har framför mig, är såklart lite orolig hur det ska vara.

Härligt att du fick positivt besked med 11 ägg! Hoppas på att många blir befruktade och att du kan få tillbaka ett riktigt uthålligt ett! :)
  • Marre22

Nu har jag hämtat ut sprutorna, men naturligtvis var det slut på Menopur.

Så det var nog bra att jag var ute i god tid. Har ÄL nu så jag misstänker att jag har sprutstart om 2 veckor.

Och det bästa av allt var att jag hade 3 dagar tillgodo på mitt högkostnadsskydd - så jag betalade dryga 500 kr.

Nu blev det väldigt verkligt - och NK-cellernas blodprov lämnades in idag.

• Marre22
    KaosArt skrev 2016-05-02 19:48:41 följande:

Vi är på sprutdag 6 idag, så ska lägga till Orgalutran ikväll. Var och tog blodprov idag och ska sänka dosen Menopur från 225 till 150 nu för jag hade höga värden. Ska ta nytt blodprov och på vul på onsdag. Tror det blir äp kanske början på nästa vecka. Eller om de växt på sig bra kanske slutet på denna. Men tror mer på nästa.

Hos oss har de inte hittat någon anledning. Så vi vet inte varför det inte fungerar, vi har försökt i snart två år. Vi går på ivf kliniken i Falun.

Hoppas Orgalutranet går bra för dig!

En fråga till dig, hade du fått ordination för denna dag - jag har bara fått för dag 2-5 och så blodprov på dag 6, men ingen ordination - men dom kanske hinner ringa innan man ska ta sprutan.

Hade du fått någon speciell instruktion på vilken tid du skulle ta blodprov?
  • KaosArt
    halfmoon skrev 2016-05-02 14:28:06 följande:

Ja, jag har bölat till och från hela helgen. Först för missfallen som alltid ligger där och puttrar, sen för att jag fick mens och trodde vi skulle få ett nej på att starta. Sedan nu idag när vi fick ja kom en drös tårar till. Både glädje och nervositet.

Min sambo har azoospermi. Han visste om det innan vi träffades så vi började med utredning av mig förra året i februari och sen har vi gjort donatorinseminationer sedan juni. 4 försök har det blivit hittills, jag har blivit gravid två gånger men fått missfall.

Jag tror inte på ödet men försöker ändå tänka nu att det nog är meningen att vi ska göra ivf och få ett biologiskt barn gemensamt.

Vilka är era orsaker och hur länge har ni försökt? Jag får ta och läsa ikapp lite i tråden här! :)

Åh jag är ledsen för era missfall, måste vara väldigt tungt. Starkt av dig att fortsätta och försöka igen. Hoppas ni lyckas ända fram i mål denna gång.

Vad skönt att ni fick starta ändå när du var så orolig inför det. :)

Okej, men de har inte hittat något problem hos dig?

Ja, vi hopas på att det var meningen att ni ska få ett gemensamt biologisk barn. Får ni ta ut spermier från din sambos testiklar då eller hur går det till?

Vi har försökt I snart två år, men de har inte hittat någon orsak till att det inte fungerar på någon av oss.

Skriv gärna in dig i listan vi har, den ligger nog någon sida bakåt :)
  • KaosArt
    Marre22 skrev 2016-05-02 20:44:58 följande:

Hoppas Orgalutranet går bra för dig!

En fråga till dig, hade du fått ordination för denna dag - jag har bara fått för dag 2-5 och så blodprov på dag 6, men ingen ordination - men dom kanske hinner ringa innan man ska ta sprutan.

Hade du fått någon speciell instruktion på vilken tid du skulle ta blodprov?

Ja det gick ganska ba med orgalutran ändå, blev irriterat i området runt om och värker lite nu men var inställd på värre så det känns bra!

Ja jag fick bara veta att jag börjar på 225 och sedan att de ev justerar dosen efter som. Så det fick jag ju göra idag. Sänka dosen. Man ska lämna blodprov direkt på morgonen så de hinner analysera och få tillbaka svaret så de kan höra av sig till dig under dagen. De ringde mig runt 12 och meddelade om ändrad dos. Sen ringde kvinnokliniken om ultraljudstid typ 20 min senare.

Ja tack gode gud för högkostnadsskydd :)

Du får fråga sedan vad nk-cellerna sa, spännande att höra!
  • Marre22
    KaosArt skrev 2016-05-02 20:58:05 följande:

Ja det gick ganska ba med orgalutran ändå, blev irriterat i området runt om och värker lite nu men var inställd på värre så det känns bra!

Ja jag fick bara veta att jag börjar på 225 och sedan att de ev justerar dosen efter som. Så det fick jag ju göra idag. Sänka dosen. Man ska lämna blodprov direkt på morgonen så de hinner analysera och få tillbaka svaret så de kan höra av sig till dig under dagen. De ringde mig runt 12 och meddelade om ändrad dos. Sen ringde kvinnokliniken om ultraljudstid typ 20 min senare.

Ja tack gode gud för högkostnadsskydd :)

Du får fråga sedan vad nk-cellerna sa, spännande att höra!

Tack för att du tar dig tid att svara, det är guld värt!

Tusen tack!
  • daisy80
    provi87 skrev 2016-05-02 16:31:41 följande:
    Nej, de sa att de inte vet det förrän onsdag, och är det problem ringer de innan 12 på onsdag (ska dit 15 för återföring). 

Var inte nervös! Det var verkligen ingen fara. Du kan be om lugnande, det var jättebra för mig (iallafall det lugnande som jag fick under ingreppet i armen, tabletten innan hjälpte inte supermycket), somnade nästan under ingreppet! Jag fick ligga på en varm grej och fick en varm kudde på magen och det var nästan mysigt haha, de hade lustgas där inne också men det behövdes inte. Och plötsligt var det över, hur enkelt som helst. En väldigt positiv upplevelse gentemot det jag hittat på i mitt huvud :)

Hoppas du får samma upplevelse som jag och berätta gärna imorgon!

Å vad skönt att höra. Jag hoppas verkligen jag får en positiv upplevelse imorgon också :) Ja jag skriver och rapporterar imorgon! 
  • daisy80
    finee skrev 2016-05-02 17:39:51 följande:
    Åh, vad härligt att du kommit igång med nästa steg! Spännande med vul på omsdag, då får du mer info om hur det fortskrider :) Förstår att du är spänd inför allt väntande. Imorse när jag vaknande tänkte jag det första jag gjorde att det här är den veckan som allt sätter igång för mig! Räknar med att maj månad blir en pers, kan gå hur som helst. Men ska bli skönt att komma igång.
    provi87 skrev 2016-05-02 13:46:10 följande:

NU HAR JAG VARIT PÅ ÄGGPLOCK!!! Varit hemma ett par timmar. Det var inte alls så farligt som jag oroat mig för. Grät ganska mycket innan så fick lugnande tablett och sen även lugnande dropp. Och äggplocket tog verkligen inte lång tid, mindre än tio minuter. Kändes väl inte skönt men jag tycker spolningen var mycket värre. Och alla var så snälla :)

Nu kanske jag fortfarande har morfin kvar i kroppen men jag känner typ inget obehag längre. Direkt efteråt hade jag typ som kraftig mensvärk, men nu ingenting om jag är stilla iaf. Och jag tänker ligga i sängen och låta min man passa upp på mig idag haha

Jag hoppades ju på 8 ägg men jag fick ut elva, såååå glad! Av tolv äggblåsor. Hoppas de är mogna och att många blir befruktade så jag aldrig behöver göra detta igen. Återföring på onsdag om de blir befruktade och utvecklas bra. 

Ska bli så kul att höra om era erfarenheter ni som har äggplock imorgon och nästa vecka!

GRATTIS till hela 11 ägg! Håller tymmarna för att det fortsätter lika positivt! Snart är du ruvare :)

Daisy80 - lycka till på äggplock imorgon :)
    Tack snälla!! <3
  • Kvinna84a
    stajlish skrev 2016-05-01 18:42:25 följande:

Ska börja spraya med Suprecur på tisdag! =) Du då?

Jag ska på vul och ta blodprov imorn efter 5dagar med sprutor, hoppas de växt till sig :)

Skönt att få börja igen..för dig oxå!
  • daisy80
    stajlish skrev 2016-05-02 19:43:48 följande:
    Kommer gå kanon imorgon på ditt plock! Ska tänka på dig :) Var också supernervös inför mitt men det gick så mkt bättre än jag trott! Det går fort! :) Vi hade både ET och FET på en lördag!
    Å tack snälla du, känns så bra med några extra tankar och tummar som hålls :) Och vad skönt att du också hade en bättre upplevelse än du väntat dig. Bra med lite positiva historier, nu kan jag nog sova hyfsat inatt kram!
Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj