• KaosArt

IVF-start slutet på april/början på maj

Hej! 

Jag och min sambo ska starta våra första IVF någon gång under vecka 17, (mensen är beräknad runt onsdagen om den kommer som den brukar) kommer då att starta med kort protokoll. Kommer att börja med Menopur dag 2 och sedan lägga till Orgalutran på dag 7, vet såklart inte alls hur länge jag kommer att få hålla på med sprutor eftersom det är min förta IVF.

Vi har inte fått någon riktig förklaring på varför vi inte lyckas bli gravida på egen hand, (har försökt i snart två år) men på senaste ultraljudet såg läkaren vätska i höger äggledare och när jag spolade äggledarna så hade jag dålig genomfart. Så det kan vara något som påverkat, men som sagt ingen konkret anledning.

Vi gör våra behandling i Falun, någon fler som gör/ska göra det?

Vi ska även vara med i en forskningsstudie som undersöker sambandet mellan NK-celler (som har med immunförsvaret att göra) och barnlöshet. Någon fler som ska vara med i den studien?

Är det någon fler som ska starta IVF runt samma tid som vill följas åt? =)

• Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj
  • Marre22
    Regnbågsdröm skrev 2016-05-04 12:11:38 följande:

Resan slutar här. Ruvardag 11, floder med blod. Jag bryter ihop nu. Fullständigt. Ta hand om er alla! Hejdå.

Näe!!!

Ta hand om er, bryt ihop men sedan samlar du kraft igen!

Kram
  • grodan26

Resan slutar här. Ruvardag 11, floder med blod. Jag bryter ihop nu. Fullständigt. Ta hand om er alla! Hejdå.

Men nej!!! Åh beklagar verkligen. Var det sista försöket? 
    Stor stor kram! 
  • Regnbågsdröm
    grodan26 skrev 2016-05-04 16:12:54 följande:
    Men nej!!! Åh beklagar verkligen. Var det sista försöket? 
    Stor stor kram! 
    Tredje och sista landstingsbetalda ja.
  • finee
    Marre22 skrev 2016-05-04 09:39:51 följande:

Vi har inte ens börjat... medicinen har hämtats ut och det är nog 1,5 vecka kvar.

Men jag känner inte alls igen min sinnesstämning, och det är så svårt att förklara.

Denna förbannade längtan, oro, rädsla, nervositet... tar sig inte alls roliga former hos mig.

Jag är inte den jag vill vara just nu.

Freakade ut fullständigt på väg till jobbet idag, helt utan anledning, förmodligen för att allt fick komma ut. En bagatell som fick det att brista...

Helt söndergråten och känslig... i den så vackra bilen där det ryms en barnvagn, på väg från huset på fina gatan, omgiven av barnfamiljer.

Det fula trynet kom fram idag...

Usch, vilken hemsk start på dagen...

Precis sådär är det, som du beskriver. Jag hade en sådan break down i torsdags när jag skulle hämta ut medicinerna. Bara grät. Hoppas du mår lite bättre nu! Det brukar gå i vågor tycker jag. Kram <3
    KaosArt skrev 2016-05-04 10:36:37 följande:

FruA78- hur går det för dig? Du hande äp på fredag?

Finee- har mensen kommit igång? :)

Nope, ingen mens i sikte. Kommer antagligen imorgon. Första gången jag längtar efter den. Vill så gärna komma igång nu. Denna väntan alltså!

Varmaste kramen Regnbågsdröm <3 Lider med dig. Vilken smärta.
  • finee
    KaosArt skrev 2016-05-04 10:28:59 följande:

Jodå det går okej, har märkt att ju längre ut mot sidan av magen ju ondare gör det, så försöker hålla mig under naveln typ. Men de blir svårt att variera område då eftersom vi också tar två sprutor ni med. :)

Ja vi tog blodprov idag igen och var på vul.

Tror de var typ 16 äggblåsor, 2 över 16, typ 5 under 10, resten där emellan. Ska de vara runt 16-20 eller? Har för mig något sånt. Så kanske blir några dagar sprutor till.

Får se sen när kliniken ringer hur det blir.

Hur många dagar har du sprutat nu? Kommer du göra fler vul? Visst är väl 16 äggblåsor ganska många?? Är det sammanlagt räknat på båda äggstockarna då?
  • provi87

Usch det var mycket tunga tankar i tråden idag..
    Otroligt ledsen för er skull Regnbågsdröm!! Känner med er :(

Jag känner mig också nere. Var på sjukhuset för återföring idag och visst fick jag ett insatt, men inget till frysen. Jag fick ju ut 11 ägg och naiv och opåläst som jag är tänkte jag att typ 5 kunde väl gå till frysen? Så skulle jag slippa göra IVF ever again. Men av 11 kunde de bara befrukta 7, resten var omogna. Och bara ett stackars ägg delade sig på ett vettigt sätt, det fick jag tillbaka. Läkaren verkade inte särskilt entusiastisk över denna återföring heller. När jag pratade med läkaren sa hon att 40% av alla får inget till frysen, jag var helt i chock! Jag har helt missat detta, tänkte att alla blir befruktade och kan frysas typ. Så dum var jag. Jag har så svårt att tro att det blir något med detta och börjar mentalt förbereda mig på mer sprutor.. 

• finee

Provi87 - grattis till ruvarstatus och att det blev en insättning. Förstår dock att du är besviken på att det var så få som delade sig. Jag hadr också trott att det skulle bli fler som började dela sig på ett ägguttag med 11 ägg, så förstår din besvikelse och förvåning! Det är väl just det här som är så jobbigt med hela IVF-processen - att varje nytt steg är behäftat med nya besked och nya orosmoln. Kartan ritas ständigt om, så man känner ingen kontroll och massa ovisshet som tar kål på en! Håller tummarna för att det ägg som sattes in nu är ett riktigt guldägg :) Nör har du testdag?

• KaosArt
    finee skrev 2016-05-04 17:35:30 följande:
    Hur många dagar har du sprutat nu? Kommer du göra fler vul? Visst är väl 16 äggblåsor ganska många?? Är det sammanlagt räknat på båda äggstockarna då?
    Idag var det sprutdag 8, känns segt, många dagar. Nej jag kommer inte göra några mer vul och inte blodprov heller. Jag vet inte om 16 är många, men de låter ju som många. Ja precis det var sammanlagt på båda äggstockarna. Men vissa va ju ganska små, så vet inte om dem hinner växa på sig. Får se helt enkelt. Men de låter ju lovande. =) Men som man läst tidigare så är det ju mycket mer som ska klaffa, men befruktning och delning osv. Men jag vill vara positiv och hoppas! 
  • KaosArt
    provi87 skrev 2016-05-04 18:17:13 följande:

Usch det var mycket tunga tankar i tråden idag..
    Otroligt ledsen för er skull Regnbågsdröm!! Känner med er :(

Jag känner mig också nere. Var på sjukhuset för återföring idag och visst fick jag ett insatt, men inget till frysen. Jag fick ju ut 11 ägg och naiv och opåläst som jag är tänkte jag att typ 5 kunde väl gå till frysen? Så skulle jag slippa göra IVF ever again. Men av 11 kunde de bara befrukta 7, resten var omogna. Och bara ett stackars ägg delade sig på ett vettigt sätt, det fick jag tillbaka. Läkaren verkade inte särskilt entusiastisk över denna återföring heller. När jag pratade med läkaren sa hon att 40% av alla får inget till frysen, jag var helt i chock! Jag har helt missat detta, tänkte att alla blir befruktade och kan frysas typ. Så dum var jag. Jag har så svårt att tro att det blir något med detta och börjar mentalt förbereda mig på mer sprutor.. 

Nä till mig sa de på konsultationen på kliniken att det ju är som du skriver runt hälften som inte får något till frysen. Det är ju bra att de säger det innan så man inte behöver känns så som du känner nu. Det är inte du som är dum som tänkte så, det är dom som har ansvaret att berätta sådant tycker jag! Så man vet vad man kan förvänta sig.

Förstår verkligen att du känner som du gör, men ge inte upp än! Vi ska hoppas på att du har ett litet guldägg nu! <3
  • KaosArt

Nu så, idag har jag ju varit på vul och tagit blodprov. När kliniken sedan hörde av sig fick vi veta att på tisdag blir det äggplock för oss! Känns bra att ha ett datum nu men trordde de skulle bli lite tidigare. 

Så trodde hon att det skulle bli långtidsodling så ET på dag 5. Så jag funderade då på om ÄP dagen räknas om dag 0 eller 1? någon som vet? Så det blir antingen lördag eller söndag.

Ja det betyder ytterligare fyra sprutdagar, idag var menoupr inte alls kul, orgalutran går bättre tycker jag. Så himla olika, vissa dagar känns de knappt vissa gör det mycket ont.

Ja de justerade dosen menopur igen, började ju på 225, i måndags sänkte vi till 150 och på fredag sänker vi ytterligare till 75.

Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj