• KaosArt

IVF-start slutet på april/början på maj

Hej! 

Jag och min sambo ska starta våra första IVF någon gång under vecka 17, (mensen är beräknad runt onsdagen om den kommer som den brukar) kommer då att starta med kort protokoll. Kommer att börja med Menopur dag 2 och sedan lägga till Orgalutran på dag 7, vet såklart inte alls hur länge jag kommer att få hålla på med sprutor eftersom det är min förta IVF.

Vi har inte fått någon riktig förklaring på varför vi inte lyckas bli gravida på egen hand, (har försökt i snart två år) men på senaste ultraljudet såg läkaren vätska i höger äggledare och när jag spolade äggledarna så hade jag dålig genomfart. Så det kan vara något som påverkat, men som sagt ingen konkret anledning.

Vi gör våra behandling i Falun, någon fler som gör/ska göra det?

Vi ska även vara med i en forskningsstudie som undersöker sambandet mellan NK-celler (som har med immunförsvaret att göra) och barnlöshet. Någon fler som ska vara med i den studien?

Är det någon fler som ska starta IVF runt samma tid som vill följas åt? =)

• Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj
  • daisy80
    finee skrev 2016-05-05 08:56:44 följande:
    Ja, visst, det är massa moment som ska gå i lås. Under stimuleringen har man ju lite mer insikt i de olika momenten, men efter insättning så vet man ju ingenting om hur det fortsätter delas, inplanteras osv.

Sännande med äggplock på tisdag Kaosart! Det går framåt :) Det är väl ett bra tecken att de sänker din dos? Det måste ju betyda att du inte är så svårstimulerad, vilket väl är positivt har jag för mig?
    daisy80 skrev 2016-05-04 22:58:24 följande:

Idag ringde kliniken och sa att av mina 9 ägg så har 3 blivit befruktade. Blev ganska besviken.. Men de sa att de såg fina ut iallafall. Usch har haft en orolig dag idag, vill så gärna ha nåt till frysen. Har gråtit en massa, av oro, nu börjar ivf-verkligheten komma ikapp mig. Otroligt påfrestande psykiskt detta. Men jag vill ändå vara positiv och tänka att det är tre starka små kämpar vi fått till <3

Håller tummarna för din lilla trio nu! Men förstår att du förväntade dig fler befruktningar, man har ju så mycket hopp :) Och visst är det påfrestande psykiskt allt detta. Kram och hoppas du mår lite bättre idag.
    Tack för att du håller på min lilla trio, känns fint att säga så, "min lilla trio" hihi :) 
    Skönt för dig att mensen kommit, och att du kommer igång nu! Nu är det nära!! 
  • daisy80
    provi87 skrev 2016-05-05 06:44:39 följande:
    Precis så kände jag också! Jättebesviken, trodde många ägg skulle betyda mycket i frysen. IVF har visat sitt fula ansikte, att det skulle kännas såhär omöjligt alltså. Jag har pratat med magen som en psyksjuk hela kvällen igår typ "nu måste du stanna där för mamma vill inte ta sprutor mer". 
    Men vi hoppas såklart att du får två i frysen, om de ser fina ut nu så kanske det går vägen (mina hade börjat dela sig konstigt direkt) och två i frysen är väldigt bra.

Ja alltså verkligheten kommer verkligen ikapp här? Jag är också sådär, tänker på mina små embryon på sjukhuset som om de vore små individer. Tror nog det är bra att du pratar med magen för att "bonda" lite, jag tänker att det kanske är större chans att den stannar kvar då, på nåt konstigt sätt :-P Nu hoppas vi verkligen att du fått tillbaka ett superfint livskraftigt litet frö i magen. Jag har återföring imorgon. 
  • KaosArt
    finee skrev 2016-05-05 16:47:11 följande:

Mensen kom idag, punktligt och fint som vanligt. Således sprutstart imorgon :) Ringde kliniken och fick blodprov inbokat till onsdag nästa vecka. Nu börjar det verkligen närma sig!!

Weee härligt! :) kul att ni får köra igång imorgon! Jag vet inte om du sagt det men vilken är din startdos?
  • KaosArt
    stajlish skrev 2016-05-05 11:52:08 följande:

Okej, ja det är väl lika bra såklart så man får de gjort på en gång :)

Man sprayar med en nässpray. Som gör att man nedregleras o gå in i ett tillfälligt klimakterie kan man säga. Därav ägglossar man inte. Så nu sprayar jag 3 ggr per dag

Aha okej! Får du några biverkningar av nässprayen?

Jag har börjat få väldigt ont i brösten nu med, men ja inte så långt kvar.

Men brukar man inte få en del biverkningar av vaginaltabetterna man tar sedan? Hur var det för dig?
  • finee
    KaosArt skrev 2016-05-05 17:39:07 följande:

Weee härligt! :) kul att ni får köra igång imorgon! Jag vet inte om du sagt det men vilken är din startdos?

Ja! Känner mig pepp! Startdosen är 150ie menopur :)
  • provi87

Jag vill också veta om någon fått biverkningar av vaginaltabletterna (lutinus har jag)? Min mage har svullnat upp otroligt mycket de sista dagarna men jag vet inte om det har med tabletterna att göra.. Tycker de är ganska osmidiga, att föra upp en plastpinne efter äggplocket var ingen trevlig upplevelse.. 

daisy80: lycka till imorgon! det kommer gå så bra, återföringen kändes typ inte alls för mig! jättebra upplevelse, så fick man se riskornet på monitorn det var häftigt. 

• malre

Jag håller tummarna! Det behövs bara ett guldägg, men klart man önskar några i frysen. Ivf är inte det roligaste man har gjort i livet :( men förhoppningsvis blir det värt det. På tre ivf försök blir ändå hela 80% gravida. Jag har det som mål, att bli en av de 80!

daisy80 skrev 2016-05-04 22:58:24 följande:

Idag ringde kliniken och sa att av mina 9 ägg så har 3 blivit befruktade. Blev ganska besviken.. Men de sa att de såg fina ut iallafall. Usch har haft en orolig dag idag, vill så gärna ha nåt till frysen. Har gråtit en massa, av oro, nu börjar ivf-verkligheten komma ikapp mig. Otroligt påfrestande psykiskt detta. Men jag vill ändå vara positiv och tänka att det är tre starka små kämpar vi fått till <3

• malre

Min mage har också svullnat upp. Vet inte om det är pga plocket eller litinus. Tror det är pga plocket.

Förra gången hade jag migrän en hel vecka, det var pga litinus. Jag verkligen ogillar de :(

provi87 skrev 2016-05-05 19:45:11 följande:

Jag vill också veta om någon fått biverkningar av vaginaltabletterna (lutinus har jag)? Min mage har svullnat upp otroligt mycket de sista dagarna men jag vet inte om det har med tabletterna att göra.. Tycker de är ganska osmidiga, att föra upp en plastpinne efter äggplocket var ingen trevlig upplevelse.. 

daisy80: lycka till imorgon! det kommer gå så bra, återföringen kändes typ inte alls för mig! jättebra upplevelse, så fick man se riskornet på monitorn det var häftigt. 

• provi87
    malre skrev 2016-05-05 19:50:44 följande:

Min mage har också svullnat upp. Vet inte om det är pga plocket eller litinus. Tror det är pga plocket.

Förra gången hade jag migrän en hel vecka, det var pga litinus. Jag verkligen ogillar de :(

Hur länge ska man vara så uppsvälld? Om jag inte blir gravid då alltså.. Ser ut som fjärde månaden typ.. och vill inte att folk ska börja fråga just nu.. 
  • finee
    halfmoon skrev 2016-05-05 17:24:02 följande:
    Härligt! Är det första IVF för dig? :)
    Yes, första! Spännande, oroligt och nervöst :)
Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj