• KaosArt

IVF-start slutet på april/början på maj

Hej! 

Jag och min sambo ska starta våra första IVF någon gång under vecka 17, (mensen är beräknad runt onsdagen om den kommer som den brukar) kommer då att starta med kort protokoll. Kommer att börja med Menopur dag 2 och sedan lägga till Orgalutran på dag 7, vet såklart inte alls hur länge jag kommer att få hålla på med sprutor eftersom det är min förta IVF.

Vi har inte fått någon riktig förklaring på varför vi inte lyckas bli gravida på egen hand, (har försökt i snart två år) men på senaste ultraljudet såg läkaren vätska i höger äggledare och när jag spolade äggledarna så hade jag dålig genomfart. Så det kan vara något som påverkat, men som sagt ingen konkret anledning.

Vi gör våra behandling i Falun, någon fler som gör/ska göra det?

Vi ska även vara med i en forskningsstudie som undersöker sambandet mellan NK-celler (som har med immunförsvaret att göra) och barnlöshet. Någon fler som ska vara med i den studien?

Är det någon fler som ska starta IVF runt samma tid som vill följas åt? =)

• Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj
  • KaosArt
    Tess1984 skrev 2016-05-06 20:25:11 följande:

Hej, får man hänga på? Vi drar igång med IVF nästa mens om det finns lediga platser, vi blev nekade förra månaden. Har troligtvis ägglossning nu och inväntar mens om cirka 14 dagar...Vi kommer köra det korta protokollet. ? all lycka och kärlek till er som kämpar.

Hej! Klart du får hänga med här, välkommen :)

Hur länge har ni försökt? Och vet ni vad det är som ställer till det för er? Är det eran fösta ivf och vilken klinik går ni hos? :)
  • KaosArt

Halfmoon - har aldrig hört om att den egna cykeln kan ta över. Förstår att det känns besviket att de fins risk för att ni måste avbryta. Skulle känna desamma. Men fortfarande finns det hopp! Vi får verkligen hålla tummarna för att det blir det andra alternativet som din läkare sa, att det blir en mycket bra stimulering!

Men positivt att du har bra äggstockar! :)

• finee

Välkommen Tess1984! Vad tråkigt att ni fick köa en månad extra, men kul att ni får köra igång nu. Lägg gärna in dig i listan, finns i tråden en bit bak!

• finee

Nu har jag tagit första sprutan menopur! Blev så orolig när jag skulle blanda. Det läckte nämligen "upp" lite av blandningsvätskan :/ Har det hänt någon av er?? Blir så orolig att blandningen blir fel nu. Så jag satt där och stirrade på flaskan, blev stressad och började sedan knäppa kort på den vätska som åkt ut för att försöka "dokumentera" eländet för att visa någon läkare... Och så tog jag ett kryddmått med vatten och försökte hälla en lika stor vattenfläck bredvid blandningsvätskanfläcken för att försöka uppskatta mängden på missödet. Sedan började jag känna mig riktigt knäpp av mitt nojjande (speciellt när min man kom förbi och frågade vad jag gjorde). Nåväl, satte istället igång med att googla på fenomenet (as usual) men hittade endast en tråd där de diskuterade saken. Fick iaf lugnande besked där - var en som hade frågat sin läkare om saken och denne hade sagt att det var lugnt... Jaha, tänkte jag. Vad gör jag nu? Och kliniken öppnar inte förens på måndag, så jag kommer att hinna spruta fel i tre dagar. Men det är ju som det är nu. Och hellre spruta fel än inte alls. Okidok. Nu är jag igång i alla fall! Och har redan genomgått en rejäl dos av nojjande - let the show begin...!

Hehe, kanske ska säga att själva sprutandet gick bra. Är inte det minsta spruträdd, och det gjorde inte ont att spruta in det.

Kram och god natt alla :)

• Tess1984
    KaosArt skrev 2016-05-06 21:44:50 följande:

Hej! Klart du får hänga med här, välkommen :)

Hur länge har ni försökt? Och vet ni vad det är som ställer till det för er? Är det eran fösta ivf och vilken klinik går ni hos? :)

Hej igen och tack så mycket. Vi har försökt några år, hade två missfall 2012 men efter det har vi inte blivit gravida, försökt med pergotime ett halv år efter min läkare tyckte jag hade oregelbunden mens. Nu har vi väntat på IVF några månader. Vi är dessutom oförklarligt barnlösa. Själ då? Kram ?
  • Tess1984
    finee skrev 2016-05-06 21:52:57 följande:

Välkommen Tess1984! Vad tråkigt att ni fick köa en månad extra, men kul att ni får köra igång nu. Lägg gärna in dig i listan, finns i tråden en bit bak!

Tack ska jag göra ? kram
  • halfmoon

Tack malre och finee.

KaosArt skrev 2016-05-06 21:52:55 följande:

Halfmoon - har aldrig hört om att den egna cykeln kan ta över. Förstår att det känns besviket att de fins risk för att ni måste avbryta. Skulle känna desamma. Men fortfarande finns det hopp! Vi får verkligen hålla tummarna för att det blir det andra alternativet som din läkare sa, att det blir en mycket bra stimulering!

Men positivt att du har bra äggstockar! :)

Inte jag heller, man lär sig nåt nytt hela tiden. :( Frågade hur ofta de måste avbryta simuleringar och sköterskan svarade att det inte var ofta men att det händer. Vad jag googlat mig fram till så verkar det oftast bero på att man inte svarat alls eller på att man fått så kraftig reaktion att man är överstimulerad/på väg att bli.

Kändes sjukt sugit att fortsätta med sprutorna igår kväll. Speciellt som jag nu la till orgalutranen. Men det gick bättre än väntat och sved bara typ 15 minuter efter.
    finee skrev 2016-05-06 23:22:54 följande:

Nu har jag tagit första sprutan menopur! Blev så orolig när jag skulle blanda. Det läckte nämligen "upp" lite av blandningsvätskan :/ Har det hänt någon av er?? Blir så orolig att blandningen blir fel nu. Så jag satt där och stirrade på flaskan, blev stressad och började sedan knäppa kort på den vätska som åkt ut för att försöka "dokumentera" eländet för att visa någon läkare... Och så tog jag ett kryddmått med vatten och försökte hälla en lika stor vattenfläck bredvid blandningsvätskanfläcken för att försöka uppskatta mängden på missödet. Sedan började jag känna mig riktigt knäpp av mitt nojjande (speciellt när min man kom förbi och frågade vad jag gjorde). Nåväl, satte istället igång med att googla på fenomenet (as usual) men hittade endast en tråd där de diskuterade saken. Fick iaf lugnande besked där - var en som hade frågat sin läkare om saken och denne hade sagt att det var lugnt... Jaha, tänkte jag. Vad gör jag nu? Och kliniken öppnar inte förens på måndag, så jag kommer att hinna spruta fel i tre dagar. Men det är ju som det är nu. Och hellre spruta fel än inte alls. Okidok. Nu är jag igång i alla fall! Och har redan genomgått en rejäl dos av nojjande - let the show begin...!

Hehe, kanske ska säga att själva sprutandet gick bra. Är inte det minsta spruträdd, och det gjorde inte ont att spruta in det.

Skönt att det gick bra att spruta in och att det inte gjorde ont!! Heja heja!

Förstår att du blev nojig över att inte få med allt. Det är lätt att hamna i stora nojan i denna processen. Men kör på och sen hoppas vi du får ett lugnande svar av kliniken på måndag.
  • Regnbågsdröm
    finee skrev 2016-05-06 23:22:54 följande:

Oroa dig inte. Jag vet själv att man gör det. Men det har bubblat upp för mig sådär också i en flaska. Jag tror inte det påverkade. Kom till äggplock precis som vanligt. Så du kan slappna av <3 Lycka till med menopuren, jag vet hur jobbig den är!
  • KaosArt
    Tess1984 skrev 2016-05-07 07:46:33 följande:

Hej igen och tack så mycket. Vi har försökt några år, hade två missfall 2012 men efter det har vi inte blivit gravida, försökt med pergotime ett halv år efter min läkare tyckte jag hade oregelbunden mens. Nu har vi väntat på IVF några månader. Vi är dessutom oförklarligt barnlösa. Själ då? Kram ?

Okej, hur gamla är ni?

Vi är också oförklarligt barnlösa, har aldrig blivit gravid. Har försökt i snart två år. Vår första ivf, vi går i Falun. :) har ÄP på tisdag .
  • KaosArt
    halfmoon skrev 2016-05-07 08:05:30 följande:

Inte jag heller, man lär sig nåt nytt hela tiden. :( Frågade hur ofta de måste avbryta simuleringar och sköterskan svarade att det inte var ofta men att det händer. Vad jag googlat mig fram till så verkar det oftast bero på att man inte svarat alls eller på att man fått så kraftig reaktion att man är överstimulerad/på väg att bli.

Kändes sjukt sugit att fortsätta med sprutorna igår kväll. Speciellt som jag nu la till orgalutranen. Men det gick bättre än väntat och sved bara typ 15 minuter efter.

Ja man kommer snart veta allt om det här ämnet känns det som, intressant men känns sorgligt samtidigt. Man vill ju inte hamna i situationen där man ska bli expert på det hela.

Ja jag hållas verkligen att det växt på sig som det ska för dig på måndag. Försåt att det kommer kännas väldigt jobbigt att mås avbryta innan äp.

Ja jag tycker orgalutran går bättre än menopur, men orgalutran svider mer efteråt, plus att jag får som ett osynligt blåmärke där jag tagit sprutan. Men bara två dagar kvar med sprutor för mig. Så skönt!
Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj