• KaosArt

IVF-start slutet på april/början på maj

Hej! 

Jag och min sambo ska starta våra första IVF någon gång under vecka 17, (mensen är beräknad runt onsdagen om den kommer som den brukar) kommer då att starta med kort protokoll. Kommer att börja med Menopur dag 2 och sedan lägga till Orgalutran på dag 7, vet såklart inte alls hur länge jag kommer att få hålla på med sprutor eftersom det är min förta IVF.

Vi har inte fått någon riktig förklaring på varför vi inte lyckas bli gravida på egen hand, (har försökt i snart två år) men på senaste ultraljudet såg läkaren vätska i höger äggledare och när jag spolade äggledarna så hade jag dålig genomfart. Så det kan vara något som påverkat, men som sagt ingen konkret anledning.

Vi gör våra behandling i Falun, någon fler som gör/ska göra det?

Vi ska även vara med i en forskningsstudie som undersöker sambandet mellan NK-celler (som har med immunförsvaret att göra) och barnlöshet. Någon fler som ska vara med i den studien?

Är det någon fler som ska starta IVF runt samma tid som vill följas åt? =)

• Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj
  • stajlish
    finee skrev 2016-05-07 15:23:38 följande:

Jaha mina vänner, hur har ni det i värmen? Själv ska jag på (för mig alkoholfri) grillfest och har bäddat in menopuren i en vadderad läkerolask My precious..! Kommer lägga den i ett trångt fack i handväskan och se till att INTE skaka handväskan. Sen får jag väl smyga ifrån vid 22-tiden och injicera lite diskret :) hehe.

Hur gör ni? Törs nu spruta hemifrån? Eller vill ni helst vara i hemmets lugna vrå? Trevlig lördag!

Smart inbäddning där :) Jag skulle på middag hos en kompis precis samma dag jag skulle ta min första gonal-f spruta förra ivf:en minns jag..så fick smyga in på toan o injecera.. haha, lite komiskt ändå! Vad ska man göra liksom? Man måste ju leva ändå, och fortsätta umgås med folk o va iväg osv :) Hoppas du får en trevlig grillfest! 
  • grodan26

Fortfarande ingen mens här :( 
    Mitt goda humör som jag tidigare skröt om är som bortblåst. 
    Allt bara sköljer över mig nu. All oro som jag trängt undan senaste tiden.
    Allt känns skit. 
    Mensen måste nämligen komma inom ett par dagar, annars hinner vi inte denna gången. Sambon jobbar nämligen borta 2 veckor och är hemma 2 veckor så vi har det schemat att passa också, mitt i allt detta pusslande. 

Hoppas det går bättre för er andra. Vi har iallafall tur med vädret..

• provi87
    grodan26 skrev 2016-05-08 00:03:54 följande:

Allt känns skit. 
    Mensen måste nämligen komma inom ett par dagar, annars hinner vi inte denna gången. Sambon jobbar nämligen borta 2 veckor och är hemma 2 veckor så vi har det schemat att passa också, mitt i allt detta pusslande. 

Usch vilken jobbig stress för er :( Håller tummarna att den kommer idag!!
  • Kvinna84a

Imorn är det dags för äggplock. Sitter här med svullen och öm mage. Sista sprutorna hade jag med till restaurangen igår ;)

Hoppas vi får flera mogna ägg denna gång.

• finee
    Marre22 skrev 2016-05-07 16:03:14 följande:

Gud så smart!

Det tipset ska jag ta till mig!

Går det inte att tillreda en spruta och ta med själva sprutan? Det trodde jag.

Jag kommer ha 2 eller 3 kvällsaktiviteter under min spruttid, så jag har funderat hur jag ska lösa det.

Det funkade fint igår. Jo, kanske går det att förbereda en spruta, och sätta tillbaka plasthatten på kanylen. Men då blir den nog vääldigt känslig, skulle man råka komma åt sprutan så kolven rör sig, så borde den ju börja läcka.
    daisy80 skrev 2016-05-07 18:38:31 följande:

bra där! Jag jobbar en del kvällar till 22 och fick ta med ovitrellen-sprutan till jobbet för den skulle tas kl 21 och dessutom ligga i kylen.. Lite smusslande så gick det bra! Och på Valborg var vi ute o kollade brasa osv, då tog jag med orgalutranen och smög in på en gata på stan, sambon spejade så ingen skulle se att jag stod där som nån sprutnarkoman i en gränd haha

Hahaha, ja visst känner man sig lite sprutnarkomanig när fipplar med det här
    KaosArt skrev 2016-05-07 18:51:26 följande:

Har det bra här! Har dock tyvärr blivit bränd på axlar och rygg idag :/ hehe svider nu!

Vad härligt med grillfest! Smart idé, det är bra att du inte låter dig begränsas av det här.

Själv har jag ju haft lite jobbigt med sprutorna som jag skrivit så jag har sett till att vara hemma till 20 när det är dags. Har fungerat bra ändå, och har hela tiden tänk att det ju bara är en kort period så. :)

Ja, egentligen så är det ju bara en kort period så nog kan man anpassa livet och göra lite färre kvällsaktiviteter än vanligt, om det är så att man blir stressad av att hålla på och transportera och grejja.

Förresten - när kommer det börja kännas i äggstockarna att man har "deffat" dem? Jag känner ingenting än. Inga biverkningar heller.
  • finee
    stajlish skrev 2016-05-07 19:21:32 följande:

Smart inbäddning där :) Jag skulle på middag hos en kompis precis samma dag jag skulle ta min första gonal-f spruta förra ivf:en minns jag..så fick smyga in på toan o injecera.. haha, lite komiskt ändå! Vad ska man göra liksom? Man måste ju leva ändå, och fortsätta umgås med folk o va iväg osv :) Hoppas du får en trevlig grillfest! 

Ja, visst känns det komiskt!

Allt känns skit. 

Åh, vad surt grodan!! Förstår att ditt humör är sänkt. Hoppas mensen kommer idag eller imorgon. Typiskt att den är sen när man väl vill ha den!
    Kvinna84a skrev 2016-05-08 09:28:29 följande:

Imorn är det dags för äggplock. Sitter här med svullen och öm mage. Sista sprutorna hade jag med till restaurangen igår ;)

Lycka till imorgon! Hur många ägg fick ni sist? Hur många blåsor hade du på vul nu senast?
  • Kvinna84a

Hur många ägg fick ni sist? Hur många blåsor hade du på vul nu senast?[/quote]

Första ivf fick vi ut 6mogna och 3 blev befruktade 1 återfördes

Andra ivf fick vi ut 8mogna och 4 blev befruktade och 2 återfördes

Denna gång: gjorde vul i tisdags då hade jag endast 3stora blåser vänster men 6stora på höger tror jag. Sen flera små som dom hoppades skulle växa tills imorn. Så det är bara att vänta och se imorn :)

Hur går det för er?

• KaosArt
    finee skrev 2016-05-08 09:30:03 följande:

Ja, egentligen så är det ju bara en kort period så nog kan man anpassa livet och göra lite färre kvällsaktiviteter än vanligt, om det är så att man blir stressad av att hålla på och transportera och grejja.

Förresten - när kommer det börja kännas i äggstockarna att man har "deffat" dem? Jag känner ingenting än. Inga biverkningar heller.

Jag har inte känt så mycket alls faktiskt. Har känt av lite som jag kan känna vid äl eller lite som mensvärk. Men inte så att jag kan känna mycket hur det har växt. Men har läst att endel känner mer efter äggmognadsprutan, att man blir mer svullen och sådär. Så får se efter ikväll, :)

Har mest haft biverkning att jag varit extremt trött, och varigit känslig. Har också haft en tryckande obehagskänsla i underlivet, som känns extra mycket vid toabesök.

Lycka till imorgon, hopas det går bra för dig! Ikväll blir det ovitrelle för mig :)

Vilken dag ska ni ha ET?

Allt känns skit. 

Åh vad synd :(

Jobbigt med den pressen också att mensen måste komma innom några dagar.

Har du pratat med kiliken? Annars kanske du ska göra det imorgon? Så kanske de har en lösning om ni har tur.
  • stajlish
    finee skrev 2016-05-08 09:32:56 följande:
    Ja, visst känns det komiskt!

Allt känns skit. 

Åh, vad surt grodan!! Förstår att ditt humör är sänkt. Hoppas mensen kommer idag eller imorgon. Typiskt att den är sen när man väl vill ha den!Lycka till imorgon! Hur många ägg fick ni sist? Hur många blåsor hade du på vul nu senast?
    Ja, komiskt mitt i all misär så att säga!
  • stajlish

Lycka till imorgon nu! Ska tänka på dig =) Hoppas på mer ägg nu också!
Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj