• KaosArt

IVF-start slutet på april/början på maj

Hej! 

Jag och min sambo ska starta våra första IVF någon gång under vecka 17, (mensen är beräknad runt onsdagen om den kommer som den brukar) kommer då att starta med kort protokoll. Kommer att börja med Menopur dag 2 och sedan lägga till Orgalutran på dag 7, vet såklart inte alls hur länge jag kommer att få hålla på med sprutor eftersom det är min förta IVF.

Vi har inte fått någon riktig förklaring på varför vi inte lyckas bli gravida på egen hand, (har försökt i snart två år) men på senaste ultraljudet såg läkaren vätska i höger äggledare och när jag spolade äggledarna så hade jag dålig genomfart. Så det kan vara något som påverkat, men som sagt ingen konkret anledning.

Vi gör våra behandling i Falun, någon fler som gör/ska göra det?

Vi ska även vara med i en forskningsstudie som undersöker sambandet mellan NK-celler (som har med immunförsvaret att göra) och barnlöshet. Någon fler som ska vara med i den studien?

Är det någon fler som ska starta IVF runt samma tid som vill följas åt? =)

• Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj
  • Regnbågsdröm
    malre skrev 2016-05-09 12:23:26 följande:
    Tråkigt att det gjorde ont, men det är över nu. 

Få ägg behöver inte betyda att befruktningen blir dålig. 6 st är ändå helt OK tycker jag, men jag förstår din oro. Det kan räcka och tom bli nån till frysen.
    Försök vila idag, du har gjord det jobbigaste nu, imorgon kanske du får de bästa nyheterna du kan tänka dig.

Jag ska hålla tummarna 
    6 ägg är inte att räkna som få.

Hoppas på bra befruktning! Lycka till!
  • malre
    Regnbågsdröm skrev 2016-05-09 12:48:07 följande:

Det har jag inte sagt heller. Vad jag sa är att få ägg inte behöver betyda dålig befruktning.  Men hur man känner inför de antal äggen man har fått är individuellt.
  • Kvinna84a
    malre skrev 2016-05-09 12:23:26 följande:

Tråkigt att det gjorde ont, men det är över nu. 

Få ägg behöver inte betyda att befruktningen blir dålig. 6 st är ändå helt OK tycker jag, men jag förstår din oro. Det kan räcka och tom bli nån till frysen.

Försök vila idag, du har gjord det jobbigaste nu, imorgon kanske du får de bästa nyheterna du kan tänka dig.

Jag ska hålla tummarna 

Tack.. Tror jag blev besviken när vi fick ut 12 förra gången men ska hålla hoppet uppe tills jag får nåt annat besked :) kan som sagt bli positivt också :)
  • Kvinna84a
    provi87 skrev 2016-05-09 12:40:53 följande:

Usch vad tråkigt att det gjorde ont :( jag tror (min känsla av hela grejen) att få ägg ändå betyder att det är många eller alla är mogna, så jag håller tummarna för dig! 

Tack för de positiva orden :)
  • Kvinna84a
    Regnbågsdröm skrev 2016-05-09 12:48:07 följande:

Tack! Hoppas du har rätt :)
  • FruA78

Nu ruvar även jag :) Allt såg bra ut och fick ett fint 8-celligt embryo insatt. Men det gjorde verkligen jätteont, höll på att svimma. Det som gick så bra med äggplocket. Men jag är lycklig nu att allt gått bra och att jag äntligen fått upp hoppet igen. Efter tre misslyckade inseminationer så försvann hoppet fram tills idag.

Fick reda på hur det gått med resten av äggen. Av 13 ägg var 10 mogna och 9 befruktades. Ett sattes in idag och 7 kommer att fortsätta att odlas till dag 5 för ev. frysning. Så det kanske kan bli någon blastocyst till frysen :)

• Marre22
    FruA78 skrev 2016-05-09 17:18:15 följande:

Nu ruvar även jag :) Allt såg bra ut och fick ett fint 8-celligt embryo insatt. Men det gjorde verkligen jätteont, höll på att svimma. Det som gick så bra med äggplocket. Men jag är lycklig nu att allt gått bra och att jag äntligen fått upp hoppet igen. Efter tre misslyckade inseminationer så försvann hoppet fram tills idag.

Fick reda på hur det gått med resten av äggen. Av 13 ägg var 10 mogna och 9 befruktades. Ett sattes in idag och 7 kommer att fortsätta att odlas till dag 5 för ev. frysning. Så det kanske kan bli någon blastocyst till frysen :)

Grattis till ruvarstatus eller vad man ska säga!

Vad var det som gjorde ont?

Jag har en jättekänslig livmodertapp som skriker när man försöker gå in med något där, så jag är också orolig för insättning...
  • grodan26
    FruA78 skrev 2016-05-09 17:18:15 följande:

Wow, stort grattis! Vilket bra resultat! 
    Håller tummarna att allt går bra nu. När är testdag? 

Jag fick äntligen min mens igår, halleluja vilken lycka! 
    Så idag börjar jag med sprutor. Sååå spännande! 
  • grodan26

Ni som gjort korta protokollet, vilken dag har ni haft äggplock på? 
    Har ni fått höra vilken dag som är vanligast att det blir på? 
    Försöker att planera så gott det går kring detta med jobb och allt.. 

Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj