• KaosArt

IVF-start slutet på april/början på maj

Hej! 

Jag och min sambo ska starta våra första IVF någon gång under vecka 17, (mensen är beräknad runt onsdagen om den kommer som den brukar) kommer då att starta med kort protokoll. Kommer att börja med Menopur dag 2 och sedan lägga till Orgalutran på dag 7, vet såklart inte alls hur länge jag kommer att få hålla på med sprutor eftersom det är min förta IVF.

Vi har inte fått någon riktig förklaring på varför vi inte lyckas bli gravida på egen hand, (har försökt i snart två år) men på senaste ultraljudet såg läkaren vätska i höger äggledare och när jag spolade äggledarna så hade jag dålig genomfart. Så det kan vara något som påverkat, men som sagt ingen konkret anledning.

Vi gör våra behandling i Falun, någon fler som gör/ska göra det?

Vi ska även vara med i en forskningsstudie som undersöker sambandet mellan NK-celler (som har med immunförsvaret att göra) och barnlöshet. Någon fler som ska vara med i den studien?

Är det någon fler som ska starta IVF runt samma tid som vill följas åt? =)

• Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj
  • daisy80
    KaosArt skrev 2016-05-10 17:45:04 följande:

Hej, alla. Känns som att jag missat en del här inne när jag varit "borta".

Har haft en riktigt jobbig dag idag. Sov jätte dåligt i natt och var så orolig och nervös i morse att ja mådde illa och knappt kunde äta frukost. Kom till kliniken och började böla direkt, fick lugnande men de hjälpte inte så jätte mycket. 

Sen blev det äggplock, bedövningen man får föst gjorde verkligen jätte ont. Sköterskan fick ge mig mer och mer smärtstillande för jag hade så ont. När de väl började med själva äggplocket gick det bättre, fortfarande jätte ont men hanterbart nu.

Fick ut 6 ägg, och det känns ganska ok. Spermaprovet såg mycket bra ut. Så när allt var klart och vi var påväg hem så kände jag mig så lättad. Allt det jobbigaste skulle vara över, sprutorna som jag haft så jobbigt med var klart och ÄP var klart. inget med smärtsamt kvar. trodde jag.....

Så ringer sköterskan och säger att värdena från mitt blodprov var lite höga. Och det innebär att jag måste ta ytterligare en spruta och en annan tablett varje dag i minst tre veckor till! Jag hatar det här! Det är verkligen skit med mig nu! Jag vill inte ta mer sprutor...

Så jävla ironiskt att riskera överstimulering med 6 ägg som resultat.
    Känns om att min kropp motarbetar mig hela tiden.
    Om inte detta går vägen nu och jag hat gjort allt detta i onödan så vet jag fan inte hur jag kommer att reagera....

Förstår att det känns jobbigt. Men du kommer klara det!! Det kommer vara värt det i slutändan! Det känns som att vi som håller på med IVF, med dess upp-och nergångar, verkligen går genom eld och vatten för att få hålla i våra små bebisar en dag. Allt kommer vara värt det. De som blir gravida utan ansträngning kommer aldrig förstå vad vi går igenom. . . Håller tummarna för dig att du får flera fina befruktade ägg! <3
  • daisy80

Grävde fram listan. Ni nya kan lägga till er själva, och kanske dags för flera av oss att uppdatera läget litegrann! Kopiera och klistra in i nytt meddelande.

KaosArt: 28år Oförklarligt barnlös sedan 2 år, IVF 1, kort protikoll, sprutstart 27/4. 

Finee: 28år. Oförklarligt barnlös, IVF-start ca 5:e maj. Korta protokollet 

Provi87: 30 år, barnlös pga dåliga spermier, försökt i två år, IVF1 med ICSI, sprutstart ca 20/4 

Minimasken: Barnlös pga dåliga simmare och få i mängd, försökt i 2 år. IVF 1 misslyckades, fryst återinförande vecka 20 

ivfbullen: 29 år, barnlös pga 13 miljoner simmare och inte 20 miljoner, försökt nu i 2 år. IVF försök 3 nu med fryst liten eskimå (blastocyst) som insattes den 6/4. 

Harvester: Har redan ett barn fött i oktober 2013 (hoppas jag får vara med ändå?). 37 år, oförklarlig sekundär barnlöshet (gick på första försöket sist??)Har sprayat med Synarela lite drygt 14 dgr och ska börja med Menopur imorgon, UL för koll äggblåsor 20/4. 

Stajlish: 31 år, IVF med ICSI pga manlig faktor. Blev gravid efter IVF 1 med en upptinad blastocyst i januari, fick dock missfall i v.10 :( & nu kör vi igång IVF 2 v.18 med långa protokollet igen =) 

Malre: oförklarligt barnlös, IVF 2 start vecka 16, korta protokollet 

Marre22: 33 år IVF 1 pga upprepade missfall. IVF Falun. Sprutstart mitten maj 

Daisy80: 36 år, IVF1, oförklarligt barnlös. Korta protokollet. Sprutstart 24/4. ÄP 3/5. ET 6/5. TD 22/5. 

Regnbågsdröm: 29 år. Lever i samkönad relation, men gör IVF pga dålig äggproduktion. IVF 3 - långt protokoll. ÄP 22 april, ET 24 april, TD 9 maj. 

FruA78: 38 år, försökt 2,5 år oförklarligt barnlös. 2 missfall i vecka 10 & 8. Korta programmet sprutstart 24/4. 1 IVF har gjort 3 inseminationer innan. 

LillHenNr2: IVF3?? Sprutstart månadsskiftet april/maj???? 

Grodan26: IVF1, sprutstart v18. Har endometrios och oregelbundna cykler. Ett missfall bakom mig. Börjar med kort protokoll. 

Halfmoon: Snart 29 år. Azoospermi. 4 IUI med donatorsperma, 2 missfall v.9 och v.6. IVF med ICSI och PESA/TESA, korta protokollet med sprutstart 2/5. 

Emmahedblom: 24 år,försökt tre år utan resultat, oförklarligt barnlös, IVF1 start v18-19, kort protokoll

Kvinna84: 3 försöket med ivf pga dåliga simmare. Nu har sambon genomgått behandling så hoppas på bättre förutsättningar denna gång.

• grodan26

KaosArt: 28år Oförklarligt barnlös sedan 2 år, IVF 1, kort protikoll, sprutstart 27/4. 

Provi87: 30 år, barnlös pga dåliga spermier, försökt i två år, IVF1 med ICSI, sprutstart ca 20/4 

Minimasken: Barnlös pga dåliga simmare och få i mängd, försökt i 2 år. IVF 1 misslyckades, fryst återinförande vecka 20 

ivfbullen: 29 år, barnlös pga 13 miljoner simmare och inte 20 miljoner, försökt nu i 2 år. IVF försök 3 nu med fryst liten eskimå (blastocyst) som insattes den 6/4. 

Harvester: Har redan ett barn fött i oktober 2013 (hoppas jag får vara med ändå?). 37 år, oförklarlig sekundär barnlöshet (gick på första försöket sist??)Har sprayat med Synarela lite drygt 14 dgr och ska börja med Menopur imorgon, UL för koll äggblåsor 20/4. 

Stajlish: 31 år, IVF med ICSI pga manlig faktor. Blev gravid efter IVF 1 med en upptinad blastocyst i januari, fick dock missfall i v.10 :( & nu kör vi igång IVF 2 v.18 med långa protokollet igen =) 

Daisy80: 36 år, IVF1, oförklarligt barnlös. Korta protokollet. Sprutstart 24/4. ÄP 3/5. ET 6/5. TD 22/5. 

Regnbågsdröm: 29 år. Lever i samkönad relation, men gör IVF pga dålig äggproduktion. IVF 3 - långt protokoll. ÄP 22 april, ET 24 april, TD 9 maj. 

FruA78: 38 år, försökt 2,5 år oförklarligt barnlös. 2 missfall i vecka 10 & 8. Korta programmet sprutstart 24/4. 1 IVF har gjort 3 inseminationer innan. 

Grodan26: IVF1, sprutstart 9/5. Har endometrios. Ett missfall bakom mig. Kort protokoll.

Halfmoon: Snart 29 år. Azoospermi. 4 IUI med donatorsperma, 2 missfall v.9 och v.6. IVF med ICSI och PESA/TESA, korta protokollet med sprutstart 2/5. 

Emmahedblom: 24 år,försökt tre år utan resultat, oförklarligt barnlös, IVF1 start v18-19, kort protokoll

Kvinna84: 3 försöket med ivf pga dåliga simmare. Nu har sambon genomgått behandling så hoppas på bättre förutsättningar denna gång.

• Kvinna84a
    KaosArt skrev 2016-05-10 17:48:07 följande:

Åh jag hoppas jag också får så fint resultat på mina 6 ägg. Fyra befruktade av 6 låter bra tycker jag. Förstår att du längtar! Det gör jag med.

Låter som en jobbig dag för dig men kul att du oxå fick ut 6ägg.. Jag är nöjd med 4befruktade. Hoppas att kvalitén är bra till insättningen!
  • Kvinna84a
    malre skrev 2016-05-10 18:01:24 följande:

Härligt! Grattis!

Hur kommer det sig att ni får två tillbaka?

Tack :)

Eftersom kvalitén på spermierna har varit sådär vill man öka chanserna att ett embryo stannar kvar iaf.. Fick det förra gången också.. Dom frågar först om man tycker att det är ok eftersom det också ökar chansen för tvillingar.

Hoppas bara nu de delar sig som de ska tills insättningen.
  • finee
    KaosArt skrev 2016-05-10 17:45:04 följande:

Hej, alla. Känns som att jag missat en del här inne när jag varit "borta".

Har haft en riktigt jobbig dag idag. Sov jätte dåligt i natt och var så orolig och nervös i morse att ja mådde illa och knappt kunde äta frukost. Kom till kliniken och började böla direkt, fick lugnande men de hjälpte inte så jätte mycket. 

Sen blev det äggplock, bedövningen man får föst gjorde verkligen jätte ont. Sköterskan fick ge mig mer och mer smärtstillande för jag hade så ont. När de väl började med själva äggplocket gick det bättre, fortfarande jätte ont men hanterbart nu.

Fick ut 6 ägg, och det känns ganska ok. Spermaprovet såg mycket bra ut. Så när allt var klart och vi var påväg hem så kände jag mig så lättad. Allt det jobbigaste skulle vara över, sprutorna som jag haft så jobbigt med var klart och ÄP var klart. inget med smärtsamt kvar. trodde jag.....

Så ringer sköterskan och säger att värdena från mitt blodprov var lite höga. Och det innebär att jag måste ta ytterligare en spruta och en annan tablett varje dag i minst tre veckor till! Jag hatar det här! Det är verkligen skit med mig nu! Jag vill inte ta mer sprutor...

Så jävla ironiskt att riskera överstimulering med 6 ägg som resultat.

Känns om att min kropp motarbetar mig hela tiden.

Om inte detta går vägen nu och jag hat gjort allt detta i onödan så vet jag fan inte hur jag kommer att reagera....

Har verkligen tänkt på dig idag! Bra jobbat Kaosart, hoppas att du har landat lite nu efter känslostormen. 6 ägg är ju kanon. Jobbigt verkligen med risk för överstimulering och att du måste ta fler sprutor. Förstår att du är trött på sprutorna. Usch, visst känns det som att kroppen motarbetar en i det här, ibland kan man bli så arg :( Håller tummarna på att du piggnar på dig och att det blir insättning snart! När får du veta hur befruktningen gått?
  • S1981

Grodan26: IVF1, sprutstart 9/5. Har endometrios. Ett missfall bakom mig. Kort protokoll.

Kvinna84: 3 försöket med ivf pga dåliga simmare. Nu har sambon genomgått behandling så hoppas på bättre förutsättningar denna gång

S1981: 34år försökt tre år med ett X i aug 2015, bortopererad äggledare. Långt protokoll, sprutstart 5/5. UL 11/5.

• finee

VÄLKOMNA alla nya till tråden också Nu är vi ett ganska stort gäng!

Finee: 28år. Oförklarligt barnlös, IVF1 sprutstart menopur 150ie 6/5. Korta protokollet.

Kvinna84: 3 försöket med ivf pga dåliga simmare. Nu har sambon genomgått behandling så hoppas på bättre förutsättningar denna gång

S1981: 34år försökt tre år med ett X i aug 2015, bortopererad äggledare. Långt protokoll, sprutstart 5/5. UL 11/5.

• finee

Alltså jag blir lite orolig över min dos menopur... Hela flaskan ska ju vara på 1200ie. Jag ska ta 150ie varje kväll, vilket betyder att flaskan borde räcka i åtta dagar. Har nu sprutat sedan i fredags, dvs tagit fem doser. Flaskan är nästan tom nu ser det ut som!! Eller, det kanske är en max två doser kvar, tror jag. Jag hade ju mitt lilla missöde där när jag blandade (som ni kanske kommer ihåg) där det läckte ut lite blandningsvätska. Nu är jag orolig att jag fått i mig för hög dos! Typ närmare 200ie om dagen. Har någon annan som sprutat menopur haft såhär? Eller har era doser varit perfekta? Vill ju inte få i mig mer läkemedel än ordinerat :/

• Regnbågsdröm
    finee skrev 2016-05-10 23:03:17 följande:

Alltså jag blir lite orolig över min dos menopur... Hela flaskan ska ju vara på 1200ie. Jag ska ta 150ie varje kväll, vilket betyder att flaskan borde räcka i åtta dagar. Har nu sprutat sedan i fredags, dvs tagit fem doser. Flaskan är nästan tom nu ser det ut som!! Eller, det kanske är en max två doser kvar, tror jag. Jag hade ju mitt lilla missöde där när jag blandade (som ni kanske kommer ihåg) där det läckte ut lite blandningsvätska. Nu är jag orolig att jag fått i mig för hög dos! Typ närmare 200ie om dagen. Har någon annan som sprutat menopur haft såhär? Eller har era doser varit perfekta? Vill ju inte få i mig mer läkemedel än ordinerat :/

Fast du drar ju själv upp dosen i sprutan, då vet du ju om du dragit upp 150 eller 200? Eller är det något jag inte förstår nu?
Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj