• KaosArt

IVF-start slutet på april/början på maj

Hej! 

Jag och min sambo ska starta våra första IVF någon gång under vecka 17, (mensen är beräknad runt onsdagen om den kommer som den brukar) kommer då att starta med kort protokoll. Kommer att börja med Menopur dag 2 och sedan lägga till Orgalutran på dag 7, vet såklart inte alls hur länge jag kommer att få hålla på med sprutor eftersom det är min förta IVF.

Vi har inte fått någon riktig förklaring på varför vi inte lyckas bli gravida på egen hand, (har försökt i snart två år) men på senaste ultraljudet såg läkaren vätska i höger äggledare och när jag spolade äggledarna så hade jag dålig genomfart. Så det kan vara något som påverkat, men som sagt ingen konkret anledning.

Vi gör våra behandling i Falun, någon fler som gör/ska göra det?

Vi ska även vara med i en forskningsstudie som undersöker sambandet mellan NK-celler (som har med immunförsvaret att göra) och barnlöshet. Någon fler som ska vara med i den studien?

Är det någon fler som ska starta IVF runt samma tid som vill följas åt? =)

• Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj
  • Emmahedblom

Jag tog också första sprutan igår, men jag har puregon. Kändes inte heller nå för mig. Gick smidigt fick tid för blodprov på måndag och VUL på onsdag, spännande och se om det blivit något resultat! Hoppas jag slipper bli överstimulerade, läkaren sa att risken fanns eftersom jag hade så många äggblåsor på båda äggstockarna..

• Sanlu87
    Närärdetvårtur skrev 2016-05-12 08:28:13 följande:

Jaha första sprutan Bemfola togs igår kväll! Gick förvånansvärt bra med tanke på min spruträdsla men nålen är ju ganska tunn, värre blir det väl med orgalutranen sen om några dagar, den är ju lite tjockare...hua. Sitter å känner efter nu, känns det nåt men det gör det inte. Ni som har erfarenhet, när börjar det kännas att man faktiskt sprutar in massa hormoner i kroppen? Efter hur många sprutdagar? Och vilka symptom har ni fått? Är jätterädd för att bli överstimulerad..

Orgalutran är lite värre än puregon tycker jag men inte så farligt, så det fixar du! Du behöver inte oroa dig! Jag började känna mer igår tycker jag, sprutdag 7. Sådär att man känner sig konstig i kroppen, lite illamående, rejält svullen etc. Får se hur det utvecklar sig de kommande dagarna..
  • KaosArt
    Närärdetvårtur skrev 2016-05-12 08:28:13 följande:

Jaha första sprutan Bemfola togs igår kväll! Gick förvånansvärt bra med tanke på min spruträdsla men nålen är ju ganska tunn, värre blir det väl med orgalutranen sen om några dagar, den är ju lite tjockare...hua. Sitter å känner efter nu, känns det nåt men det gör det inte. Ni som har erfarenhet, när börjar det kännas att man faktiskt sprutar in massa hormoner i kroppen? Efter hur många sprutdagar? Och vilka symptom har ni fått? Är jätterädd för att bli överstimulerad..

För mig var orgalutran den bättre sprutan, mindre ont. Dock var jag lite öm efteråt i området ca 10 min. Jag började känna lite efter kanske 3 sprutor, och då lite stickningar vid äggstockarna till en början.
  • Kvinna84a

Sådär nu är jag en ruvare :P Två embryon ligger nu här inne hos mig. Läkaren såg positivt på delningen så lite hopp finns nu. Vågar bara inte hoppas för mkt, vet hur ledsen jag blir sen om det inte går vägen. Nu ska jag ta hand om kropp och knopp lite tills testdagen!

• halfmoon
    Kvinna84a skrev 2016-05-12 16:22:35 följande:

Sådär nu är jag en ruvare :P Två embryon ligger nu här inne hos mig. Läkaren såg positivt på delningen så lite hopp finns nu. Vågar bara inte hoppas för mkt, vet hur ledsen jag blir sen om det inte går vägen. Nu ska jag ta hand om kropp och knopp lite tills testdagen!

Grattis! Håller tummarna för att det är guldäggen som ligger på plats nu! :)
  • halfmoon

Pesa och äggplock gjort. Hittades rörliga spermier och vi fick ut 9 ägg. Hoppas på att några ägg blir befruktade och att vi får ett tillbaka men försöker hålla förväntningarna nere.

Äggplocket var inte alls så hemskt som jag föreställt mig utan helt okej och personalen var jättegoa! Jag tycker äggledarspolningen var sju resor värre (och då hade jag ändå passage). :)

• Närärdetvårtur
    halfmoon skrev 2016-05-12 16:39:54 följande:

Pesa och äggplock gjort. Hittades rörliga spermier och vi fick ut 9 ägg. Hoppas på att några ägg blir befruktade och att vi får ett tillbaka men försöker hålla förväntningarna nere.

Äggplocket var inte alls så hemskt som jag föreställt mig utan helt okej och personalen var jättegoa! Jag tycker äggledarspolningen var sju resor värre (och då hade jag ändå passage). :)

Va skönt att äggplocket gick bra!! Jag går oxå och inbillar mig att det ska vara hemskt så det känns bra att höra att det kanske inte är så farligt! Hoppas många av de 9 äggen blir befruktade!!
  • daisy80

Grattis till 9 ägg, det fick jag också :) och skönt att det inte gjorde så ont. När får ni reda på hur många som blivit befruktade? Håller tummarna på ett bra antal!

halfmoon skrev 2016-05-12 16:39:54 följande:

• daisy80

Grattis och välkommen till ruvargänget! Vad bra att delningen verkade ha gått bra, fick ni veta hur många celler embryona bestod av?

Kvinna84a skrev 2016-05-12 16:22:35 följande:

• Kvinna84a
    halfmoon skrev 2016-05-12 16:36:17 följande:

Grattis! Håller tummarna för att det är guldäggen som ligger på plats nu! :)

Tack :)

Hoppas du får ett fint resultat med dina 9ägg!
Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj