• KaosArt

IVF-start slutet på april/början på maj

Hej! 

Jag och min sambo ska starta våra första IVF någon gång under vecka 17, (mensen är beräknad runt onsdagen om den kommer som den brukar) kommer då att starta med kort protokoll. Kommer att börja med Menopur dag 2 och sedan lägga till Orgalutran på dag 7, vet såklart inte alls hur länge jag kommer att få hålla på med sprutor eftersom det är min förta IVF.

Vi har inte fått någon riktig förklaring på varför vi inte lyckas bli gravida på egen hand, (har försökt i snart två år) men på senaste ultraljudet såg läkaren vätska i höger äggledare och när jag spolade äggledarna så hade jag dålig genomfart. Så det kan vara något som påverkat, men som sagt ingen konkret anledning.

Vi gör våra behandling i Falun, någon fler som gör/ska göra det?

Vi ska även vara med i en forskningsstudie som undersöker sambandet mellan NK-celler (som har med immunförsvaret att göra) och barnlöshet. Någon fler som ska vara med i den studien?

Är det någon fler som ska starta IVF runt samma tid som vill följas åt? =)

• Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj
  • Regnbågsdröm
    malre skrev 2016-05-06 10:46:31 följande:

Så tråkigt att ni är i den sitsen, detta är verkligen något som borde ses om. Det räcker ju inte med bara insemination alla gånger.

Exakt. Det kan man absolut tycka. Men tyvärr har vi i Sverige inte kommit så långt. Om än längre än många andra länder i vissa sammanhang, så verkligen inte tillräckligt här.
  • Regnbågsdröm
    provi87 skrev 2016-05-06 11:16:10 följande:
    Tre IVF-försök på privat klinik i Göteborg kostar 67 000 senast jag kollade. Antar du är insatt i att man kan åka utomlands. 
    Det känns som ni hamnar mellan stolarna för ingen tänkt på att er situation kan uppstå, som att det tänker "funkar det inte att inseminera den ena partnern så kan vi alltid inseminera den andra". 
    Känner verkligen med er, hoppas ni får er lilla familj! 
    Precis. Så tror de att det funkar. Vilket gör mig så jävla ledsen, arg och frustrerad. Som att en homosexuell kvinnas längtan efter att få vara gravid skulle vara mindre än en heterosexuells. Det är inte klokt.

Men det är bara att punga ut 43500 och hoppas på det bästa. Vi har liksom inte så många andra val. Håller på att kolla upp möjligheterna i Danmark nu, om man bara kan lämna över journalerna. För måste vi göra om hela utredningen vilket jag befarar, så tappar vi för mycket tid. Min kropp är tyvärr för gammal och trött för att vänta, enligt läkarna.
  • FruA78
    daisy80 skrev 2016-05-05 23:52:01 följande:

Tack goa ni för ert stöd och pepp inför min återföring imorgon, det betyder mycket!! Jag hoppas guldägget ligger där och väntar nu!

Angående lutinus så började jag med det idag, två dagar efter äggplocket är rutin på min klinik. Hade lite ömma bröst redan innan, vet inte om ovitrellen har suttit i fortfarande, men nu ett antal timmar efter första lutinus har jag sjuuukt ömma bröst. Dessutom har jag fortfarande lite brunaktiga flytningar efter äggplocket, någon mer som haft det fortfarande två dagar efteråt?

Hur har det gått idag? Kram
  • FruA78
    Regnbågsdröm skrev 2016-05-04 12:11:38 följande:

Resan slutar här. Ruvardag 11, floder med blod. Jag bryter ihop nu. Fullständigt. Ta hand om er alla! Hejdå.

Nej beklagar verkligen :( Kram
  • daisy80

Nu är jag ruvare! Av mina tre befruktade ägg hade två växt för dåligt så det blev inga till frysen tyvärr. Men tack och lov såg den tredje fin ut, och hade delat sig som den ska, så jag fick tillbaka ett litet 8-celligt guldkorn <3

• FruA78

Det blev äggplock idag och allt gick jättebra, gjorde inte så ont. Fick ut 13 ägg men några lär vara omogna såg sist 8-10 stora äggblåsor. Känner mig iallafall glad just nu, finns inget mer som vi kan påverka. Hoppas så att det finns ett fint embryo återföra på måndag.

• Marre22
    daisy80 skrev 2016-05-06 15:55:50 följande:

Nu är jag ruvare! Av mina tre befruktade ägg hade två växt för dåligt så det blev inga till frysen tyvärr. Men tack och lov såg den tredje fin ut, och hade delat sig som den ska, så jag fick tillbaka ett litet 8-celligt guldkorn <3

Åååh! Då håller jag tummarna att det är ett riktigt guldägg!
  • Marre22
    FruA78 skrev 2016-05-06 15:58:05 följande:

Det blev äggplock idag och allt gick jättebra, gjorde inte så ont. Fick ut 13 ägg men några lär vara omogna såg sist 8-10 stora äggblåsor. Känner mig iallafall glad just nu, finns inget mer som vi kan påverka. Hoppas så att det finns ett fint embryo återföra på måndag.

Skönt att du tyckte det gick okej!

Håller tummarna att det blir ett fint embryo att sätta tillbaka på måndag!
  • finee
    daisy80 skrev 2016-05-06 15:55:50 följande:

Grattis, härligt nu är du ruvare!
  • finee
    FruA78 skrev 2016-05-06 15:58:05 följande:

Skönt att det gick bra :) Många som verkar tycka att det inte gjort så ont. Det är ju bra! Förstår att du känner dig glad, var ju en bra skörd med 13 ägg!
Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj