• KaosArt

IVF-start slutet på april/början på maj

Hej! 

Jag och min sambo ska starta våra första IVF någon gång under vecka 17, (mensen är beräknad runt onsdagen om den kommer som den brukar) kommer då att starta med kort protokoll. Kommer att börja med Menopur dag 2 och sedan lägga till Orgalutran på dag 7, vet såklart inte alls hur länge jag kommer att få hålla på med sprutor eftersom det är min förta IVF.

Vi har inte fått någon riktig förklaring på varför vi inte lyckas bli gravida på egen hand, (har försökt i snart två år) men på senaste ultraljudet såg läkaren vätska i höger äggledare och när jag spolade äggledarna så hade jag dålig genomfart. Så det kan vara något som påverkat, men som sagt ingen konkret anledning.

Vi gör våra behandling i Falun, någon fler som gör/ska göra det?

Vi ska även vara med i en forskningsstudie som undersöker sambandet mellan NK-celler (som har med immunförsvaret att göra) och barnlöshet. Någon fler som ska vara med i den studien?

Är det någon fler som ska starta IVF runt samma tid som vill följas åt? =)

• Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj
  • KaosArt
    KaosArt: 28år Oförklarligt barnlös sedan 2 år, IVF 1, kort protokoll, sprutstart 27/4 - ÄP 10/5 - ET prel.7-8/5

Finee: 28år. Oförklarligt barnlös, IVF-start ca 5:e maj. Korta protokollet 

Provi87: 30 år, barnlös pga dåliga spermier, försökt i två år, IVF1 med ICSI, sprutstart ca 20/4 

Minimasken: Barnlös pga dåliga simmare och få i mängd, försökt i 2 år. IVF 1 misslyckades, fryst återinförande vecka 20 

Harvester: Ett barn, oktober 2013. 37 år, oförklarlig sekundär barnlöshet, Har sprayat med Synarela lite drygt 14 dgr och ska börja med Menopur imorgon, UL för koll äggblåsor 20/4. 

Stajlish: 31 år, IVF med ICSI pga manlig faktor. Blev gravid efter IVF 1 med en upptinad blastocyst i januari, fick dock missfall i v.10 :( & nu kör vi igång IVF 2 v.18 med långa protokollet igen =) 

Malre: oförklarligt barnlös, IVF 2 start vecka 16, korta protokollet 

Marre22: 33 år IVF 1 pga upprepade missfall. IVF Falun. Sprutstart mitten maj 

Daisy80: Snart 36 år, IVF1, oförklarligt barnlös. Korta protokollet. Sprutstart 24/4. 

Regnbågsdröm: 29 år. Lever i samkönad relation, men gör IVF pga dålig äggproduktion. IVF 3 - långt protokoll. ÄP 22 april, ET 24 april, TD 9 maj. 

FruA78: 38 år, försökt 2,5 år oförklarligt barnlös. 2 missfall i vecka 10 & 8. Korta programmet sprutstart 24/4. 1 IVF har gjort 3 inseminationer innan. 

LillHenNr2: IVF3?? Sprutstart månadsskiftet april/maj???? 

Grodan26: IVF1, sprutstart v18. Har endometrios och oregelbundna cykler. Ett missfall bakom mig. Börjar med kort protokoll. 

Halfmoon: Snart 29 år. Azoospermi. 4 IUI med donatorsperma, 2 missfall v.9 och v.6. IVF med ICSI och PESA/TESA, korta protokollet med sprutstart 2/5. 

Emmahedblom: 24 år,försökt tre år utan resultat, oförklarligt barnlös, IVF1 start v18-19, kort protokoll

Kvinna84: 3 försöket med ivf pga dåliga simmare. Nu har sambon genomgått behandling så hoppas på bättre förutsättningar denna gång.
  • provi87
    KaosArt skrev 2016-05-04 20:21:12 följande:
    Nä till mig sa de på konsultationen på kliniken att det ju är som du skriver runt hälften som inte får något till frysen. Det är ju bra att de säger det innan så man inte behöver känns så som du känner nu. Det är inte du som är dum som tänkte så, det är dom som har ansvaret att berätta sådant tycker jag! Så man vet vad man kan förvänta sig.

Förstår verkligen att du känner som du gör, men ge inte upp än! Vi ska hoppas på att du har ett litet guldägg nu! <3
    Tack! Ja jag blev jättechockad verkligen. Tycker definitivt att de skulle sagt nåt. De pratade himla mycket om FET så jag trodde det var givet iallafall om man får många ägg.. Känner mig som en idiot som inte fattat hur svårt IVF är. 
    KaosArt skrev 2016-05-04 20:28:31 följande:

Nu så, idag har jag ju varit på vul och tagit blodprov. När kliniken sedan hörde av sig fick vi veta att på tisdag blir det äggplock för oss! Känns bra att ha ett datum nu men trordde de skulle bli lite tidigare. 

Så trodde hon att det skulle bli långtidsodling så ET på dag 5. Så jag funderade då på om ÄP dagen räknas om dag 0 eller 1? någon som vet? Så det blir antingen lördag eller söndag.

Ja det betyder ytterligare fyra sprutdagar, idag var menoupr inte alls kul, orgalutran går bättre tycker jag. Så himla olika, vissa dagar känns de knappt vissa gör det mycket ont.

Ja de justerade dosen menopur igen, började ju på 225, i måndags sänkte vi till 150 och på fredag sänker vi ytterligare till 75.

Eller hur är det skönt att få ett datum för ÄP! Då är det inte långt kvar i det stora hela. Finns det någon anledning att de ska långtidsodla?

• provi87
    KaosArt: 28år Oförklarligt barnlös sedan 2 år, IVF 1, kort protokoll, sprutstart 27/4 - ÄP 10/5 - ET prel.7-8/5

Finee: 28år. Oförklarligt barnlös, IVF-start ca 5:e maj. Korta protokollet 

Provi87: 30 år, barnlös pga dåliga simmare, försökt i 2 år, IVF1 med ICSI, sprutstart 21/4, ÄP 2/5, ET 4/5, TD 19/5

Minimasken: Barnlös pga dåliga simmare och få i mängd, försökt i 2 år. IVF 1 misslyckades, fryst återinförande vecka 20 

Harvester: Ett barn, oktober 2013. 37 år, oförklarlig sekundär barnlöshet, Har sprayat med Synarela lite drygt 14 dgr och ska börja med Menopur imorgon, UL för koll äggblåsor 20/4. 

Stajlish: 31 år, IVF med ICSI pga manlig faktor. Blev gravid efter IVF 1 med en upptinad blastocyst i januari, fick dock missfall i v.10 :( & nu kör vi igång IVF 2 v.18 med långa protokollet igen =) 

Malre: oförklarligt barnlös, IVF 2 start vecka 16, korta protokollet 

Marre22: 33 år IVF 1 pga upprepade missfall. IVF Falun. Sprutstart mitten maj 

Daisy80: Snart 36 år, IVF1, oförklarligt barnlös. Korta protokollet. Sprutstart 24/4. 

Regnbågsdröm: 29 år. Lever i samkönad relation, men gör IVF pga dålig äggproduktion. IVF 3 - långt protokoll. ÄP 22 april, ET 24 april, TD 9 maj. 

FruA78: 38 år, försökt 2,5 år oförklarligt barnlös. 2 missfall i vecka 10 & 8. Korta programmet sprutstart 24/4. 1 IVF har gjort 3 inseminationer innan. 

LillHenNr2: IVF3?? Sprutstart månadsskiftet april/maj???? 

Grodan26: IVF1, sprutstart v18. Har endometrios och oregelbundna cykler. Ett missfall bakom mig. Börjar med kort protokoll. 

Halfmoon: Snart 29 år. Azoospermi. 4 IUI med donatorsperma, 2 missfall v.9 och v.6. IVF med ICSI och PESA/TESA, korta protokollet med sprutstart 2/5. 

Emmahedblom: 24 år,försökt tre år utan resultat, oförklarligt barnlös, IVF1 start v18-19, kort protokoll

Kvinna84: 3 försöket med ivf pga dåliga simmare. Nu har sambon genomgått behandling så hoppas på bättre förutsättningar denna gång.
  • KaosArt
    provi87 skrev 2016-05-04 20:51:28 följande:

Tack! Ja jag blev jättechockad verkligen. Tycker definitivt att de skulle sagt nåt. De pratade himla mycket om FET så jag trodde det var givet iallafall om man får många ägg.. Känner mig som en idiot som inte fattat hur svårt IVF är. Eller hur är det skönt att få ett datum för ÄP! Då är det inte långt kvar i det stora hela. Finns det någon anledning att de ska långtidsodla?

Nej jag tycker verkligen inte att du är en idiot. Man kan inte veta hur svårt och påfrestande det är med ivf för ens man gått igenom det själv.

Jag tror att hon trodde på långtidsodling för att det såg ut att bli fler än ca 6-8 ägg. Men de får vi ju se sedan, men tror de är standard i Falun om men får lite fler ägg att odla längre.
  • daisy80

Idag ringde kliniken och sa att av mina 9 ägg så har 3 blivit befruktade. Blev ganska besviken.. Men de sa att de såg fina ut iallafall. Usch har haft en orolig dag idag, vill så gärna ha nåt till frysen. Har gråtit en massa, av oro, nu börjar ivf-verkligheten komma ikapp mig. Otroligt påfrestande psykiskt detta. Men jag vill ändå vara positiv och tänka att det är tre starka små kämpar vi fått till <3

• stajlish
    daisy80 skrev 2016-05-04 22:58:24 följande:

Idag ringde kliniken och sa att av mina 9 ägg så har 3 blivit befruktade. Blev ganska besviken.. Men de sa att de såg fina ut iallafall. Usch har haft en orolig dag idag, vill så gärna ha nåt till frysen. Har gråtit en massa, av oro, nu börjar ivf-verkligheten komma ikapp mig. Otroligt påfrestande psykiskt detta. Men jag vill ändå vara positiv och tänka att det är tre starka små kämpar vi fått till <3

Grattis till tre ägg! Förstår att du blev besviken, vet känslan.. vi fick bara ett till ET och ett till frysen. Men man får försöka tänka att det bara behövs ett enda för o få en bebis! Sen är de klart man gärna vill ha till frysen för att slippa göra om allt om det inte funkar på första såklart! Ja, vi får verkligen hoppas att de tre ni fått är riktiga guldägg! :)
  • stajlish
    KaosArt skrev 2016-05-04 10:28:59 följande:
    Jodå det går okej, har märkt att ju längre ut mot sidan av magen ju ondare gör det, så försöker hålla mig under naveln typ. Men de blir svårt att variera område då eftersom vi också tar två sprutor ni med. :)

Ja vi tog blodprov idag igen och var på vul.

Tror de var typ 16 äggblåsor, 2 över 16, typ 5 under 10, resten där emellan. Ska de vara runt 16-20 eller? Har för mig något sånt. Så kanske blir några dagar sprutor till.

Får se sen när kliniken ringer hur det blir.
    Ja, det kan jag tänka mig. Jag tog precis under naveln också hela tiden förra gången jag sprutade o kommer göra det nu med! Skönast så =) Hur går det att ta två sprutor? Tar man dom samtidigt? 

Okej, vet inte hur många dom vill att man ska ha faktiskt? :) 
  • provi87

Precis så kände jag också! Jättebesviken, trodde många ägg skulle betyda mycket i frysen. IVF har visat sitt fula ansikte, att det skulle kännas såhär omöjligt alltså. Jag har pratat med magen som en psyksjuk hela kvällen igår typ "nu måste du stanna där för mamma vill inte ta sprutor mer". 
    Men vi hoppas såklart att du får två i frysen, om de ser fina ut nu så kanske det går vägen (mina hade börjat dela sig konstigt direkt) och två i frysen är väldigt bra.

• finee
    KaosArt skrev 2016-05-04 20:15:32 följande:

Idag var det sprutdag 8, känns segt, många dagar. Nej jag kommer inte göra några mer vul och inte blodprov heller. Jag vet inte om 16 är många, men de låter ju som många. Ja precis det var sammanlagt på båda äggstockarna. Men vissa va ju ganska små, så vet inte om dem hinner växa på sig. Får se helt enkelt. Men de låter ju lovande. =) Men som man läst tidigare så är det ju mycket mer som ska klaffa, men befruktning och delning osv. Men jag vill vara positiv och hoppas! 

Ja, visst, det är massa moment som ska gå i lås. Under stimuleringen har man ju lite mer insikt i de olika momenten, men efter insättning så vet man ju ingenting om hur det fortsätter delas, inplanteras osv.

Sännande med äggplock på tisdag Kaosart! Det går framåt :) Det är väl ett bra tecken att de sänker din dos? Det måste ju betyda att du inte är så svårstimulerad, vilket väl är positivt har jag för mig?

Håller tummarna för din lilla trio nu! Men förstår att du förväntade dig fler befruktningar, man har ju så mycket hopp :) Och visst är det påfrestande psykiskt allt detta. Kram och hoppas du mår lite bättre idag.
  • halfmoon
    KaosArt skrev 2016-05-04 20:28:31 följande:

Nu så, idag har jag ju varit på vul och tagit blodprov. När kliniken sedan hörde av sig fick vi veta att på tisdag blir det äggplock för oss! Känns bra att ha ett datum nu men trordde de skulle bli lite tidigare. 

Så trodde hon att det skulle bli långtidsodling så ET på dag 5. Så jag funderade då på om ÄP dagen räknas om dag 0 eller 1? någon som vet? Så det blir antingen lördag eller söndag.

Ja det betyder ytterligare fyra sprutdagar, idag var menoupr inte alls kul, orgalutran går bättre tycker jag. Så himla olika, vissa dagar känns de knappt vissa gör det mycket ont.

Ja de justerade dosen menopur igen, började ju på 225, i måndags sänkte vi till 150 och på fredag sänker vi ytterligare till 75.

Låter som det ser bra ut! Fint med ett datum att förhålla sig till!

Segt med fler sprutdagar men håll ut! Snart är färdigsprutat, förhoppningsvis för alltid! :)
Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj