• KaosArt

IVF-start slutet på april/början på maj

Hej! 

Jag och min sambo ska starta våra första IVF någon gång under vecka 17, (mensen är beräknad runt onsdagen om den kommer som den brukar) kommer då att starta med kort protokoll. Kommer att börja med Menopur dag 2 och sedan lägga till Orgalutran på dag 7, vet såklart inte alls hur länge jag kommer att få hålla på med sprutor eftersom det är min förta IVF.

Vi har inte fått någon riktig förklaring på varför vi inte lyckas bli gravida på egen hand, (har försökt i snart två år) men på senaste ultraljudet såg läkaren vätska i höger äggledare och när jag spolade äggledarna så hade jag dålig genomfart. Så det kan vara något som påverkat, men som sagt ingen konkret anledning.

Vi gör våra behandling i Falun, någon fler som gör/ska göra det?

Vi ska även vara med i en forskningsstudie som undersöker sambandet mellan NK-celler (som har med immunförsvaret att göra) och barnlöshet. Någon fler som ska vara med i den studien?

Är det någon fler som ska starta IVF runt samma tid som vill följas åt? =)

• Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj
  • provi87
    daisy80 skrev 2016-05-06 15:55:50 följande:

Nu är jag ruvare! Av mina tre befruktade ägg hade två växt för dåligt så det blev inga till frysen tyvärr. Men tack och lov såg den tredje fin ut, och hade delat sig som den ska, så jag fick tillbaka ett litet 8-celligt guldkorn <3

Stort grattis till ruvarstatus! Tur att en såg fin ut ja, vi hoppas på den "underdog" som min man kallade det. 
    FruA78 skrev 2016-05-06 15:58:05 följande:

Det blev äggplock idag och allt gick jättebra, gjorde inte så ont. Fick ut 13 ägg men några lär vara omogna såg sist 8-10 stora äggblåsor. Känner mig iallafall glad just nu, finns inget mer som vi kan påverka. Hoppas så att det finns ett fint embryo återföra på måndag.

Oj vad det hänt grejor idag! 13 ägg är ju fantastiskt och bra att du har koll på att en del kan vara omogna, det hade ju inte jag och blev ledsen att alla inte kunde befruktas. Hoppas på en del till frysen för er del. 60% får ju till frysen sa min läkare och nu har det varit flera här som inte fått nåt dit så det borde vara bra odds för din del ;)
  • halfmoon

Gick kass på ultraljudet idag. Min kropp har tagit över och min normala cykel "överröstat" läkemedlen. Så en stor äggblåsa, några runt 10 och sen massvis med mindre. Samtidigt vågar de inte ge mkt högre dos pga alla äggblåsor, om alla mognar är där stor risk för överstimulering. Tydligen ska man börja med orgalutran när blåsorna är under 15 mm. Min var 15.7. Fantastiskt hur det kan gå till på cd 6, men den snöt väl åt sig massa gonal-f.

Så jag får fortsätta tills måndag och då nytt ultraljud, samma dos idag och sen 125 på lördag och söndag. Antingen får vi avbryta eller så kommer det bli en bra stimulering enligt läkaren.

Så det känns surt. Samtidigt så sa läkaren att jag har väldigt bra äggstockar med många blåsor, vilket oftast är positivt. Men nackdelen är då att man inte kan gasa på med stimuleringen och ibland får det egna systemet överhanden.

Så svettig väntan till måndag nu. Hoppas så på att det blir ett bra resultat i slutändan och att jag inte pumpat in en massa läkemedel för ingenting. Dock tacksamt att det bromsas innan äggplock i så fall. Men tråkigt nog får vi väl vänta till hösten med nästa försök. :(

• finee

Halfmoon - förstår att du är besviken! Skulle ju kännas jättetrist att inte få komma så långt som till ET när man väl har pumpat i sig alla hormoner. Men bra iaf att du har bra äggstockar :) Hoppas att det ordnar sig och att du får bättre besked på måndag.

• malre

Håller tummarna att det blir bra. Ibland sker små mirakel, man måste hoppas i alla fall

halfmoon skrev 2016-05-06 17:24:07 följande:

Gick kass på ultraljudet idag. Min kropp har tagit över och min normala cykel "överröstat" läkemedlen. Så en stor äggblåsa, några runt 10 och sen massvis med mindre. Samtidigt vågar de inte ge mkt högre dos pga alla äggblåsor, om alla mognar är där stor risk för överstimulering. Tydligen ska man börja med orgalutran när blåsorna är under 15 mm. Min var 15.7. Fantastiskt hur det kan gå till på cd 6, men den snöt väl åt sig massa gonal-f.

Så jag får fortsätta tills måndag och då nytt ultraljud, samma dos idag och sen 125 på lördag och söndag. Antingen får vi avbryta eller så kommer det bli en bra stimulering enligt läkaren.

Så det känns surt. Samtidigt så sa läkaren att jag har väldigt bra äggstockar med många blåsor, vilket oftast är positivt. Men nackdelen är då att man inte kan gasa på med stimuleringen och ibland får det egna systemet överhanden.

Så svettig väntan till måndag nu. Hoppas så på att det blir ett bra resultat i slutändan och att jag inte pumpat in en massa läkemedel för ingenting. Dock tacksamt att det bromsas innan äggplock i så fall. Men tråkigt nog får vi väl vänta till hösten med nästa försök. :(

• stajlish

Nu är jag ruvare! Av mina tre befruktade ägg hade två växt för dåligt så det blev inga till frysen tyvärr. Men tack och lov såg den tredje fin ut, och hade delat sig som den ska, så jag fick tillbaka ett litet 8-celligt guldkorn <3

Åh, grattis! Härligt. Synd med inga till frysen men som sagt, ett är det enda som behövs! Håller tummarna för er nu! <3
  • stajlish

Det blev äggplock idag och allt gick jättebra, gjorde inte så ont. Fick ut 13 ägg men några lär vara omogna såg sist 8-10 stora äggblåsor. Känner mig iallafall glad just nu, finns inget mer som vi kan påverka. Hoppas så att det finns ett fint embryo återföra på måndag.

Härligt! Grattis! Hoppas på återföring på måndag :)
  • KaosArt

Åh, grattis till ruvningen! Vilken tur att du fick ett fint i alla fall. :) hoppas på att det är gultägget! Synd att de andra inte kunde frysas, men huvudsaken att du får ruva. :)

Fint med så många ägg, och skönt att det gick bra. Lär ju vara en del som är mogna av de 13. Nu hoppas vi på bra befruktning och delning. :)
  • malre

Skönt att det gick bra, håller tummarna för många fina befruktade ägg!

• malre

Grattis!!! Håller tummarna!

• Tess1984

Hej, får man hänga på? Vi drar igång med IVF nästa mens om det finns lediga platser, vi blev nekade förra månaden. Har troligtvis ägglossning nu och inväntar mens om cirka 14 dagar...Vi kommer köra det korta protokollet. ? all lycka och kärlek till er som kämpar.

Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj