• KaosArt

IVF-start slutet på april/början på maj

Hej! 

Jag och min sambo ska starta våra första IVF någon gång under vecka 17, (mensen är beräknad runt onsdagen om den kommer som den brukar) kommer då att starta med kort protokoll. Kommer att börja med Menopur dag 2 och sedan lägga till Orgalutran på dag 7, vet såklart inte alls hur länge jag kommer att få hålla på med sprutor eftersom det är min förta IVF.

Vi har inte fått någon riktig förklaring på varför vi inte lyckas bli gravida på egen hand, (har försökt i snart två år) men på senaste ultraljudet såg läkaren vätska i höger äggledare och när jag spolade äggledarna så hade jag dålig genomfart. Så det kan vara något som påverkat, men som sagt ingen konkret anledning.

Vi gör våra behandling i Falun, någon fler som gör/ska göra det?

Vi ska även vara med i en forskningsstudie som undersöker sambandet mellan NK-celler (som har med immunförsvaret att göra) och barnlöshet. Någon fler som ska vara med i den studien?

Är det någon fler som ska starta IVF runt samma tid som vill följas åt? =)

• Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj
  • malre

Ja de bytte äggmognadsspruta för att minska riskerna, från orrivelle till suprefact. Men en liten risk finns det ju! Alla reagerar olika, vissa blir överstimulerade av betydligt färre ägg, vissa känner knappt av något med ännu flera ägg.

Hur många ägg fick din kompis? Vad hände med henne?

KaosArt skrev 2016-05-01 13:14:55 följande:

Funderande precis på hur det gick för dig! :)

Åh okej ja hoppas du klarar dig från det, min vän blev det vid sitt försök för några veckor sedan och det verkar väldigt jobbigt. Hon blev jätte dålig. Så hoppas verkligen inte det händer dig! Sa dom något på ditt ul om att du kan bli det eller?

Skönt med äp på tisdag i alla fall :)

• KaosArt
    malre skrev 2016-05-01 13:47:48 följande:

Ja de bytte äggmognadsspruta för att minska riskerna, från orrivelle till suprefact. Men en liten risk finns det ju! Alla reagerar olika, vissa blir överstimulerade av betydligt färre ägg, vissa känner knappt av något med ännu flera ägg.

Hur många ägg fick din kompis? Vad hände med henne?

Okej men det var ju bra. Hoppas det går bra för dig.

Jag vill ju inte skrämma upp dig men hon blev så dålig att hon fick andningsproblem och extrema smärtor. Låg på sjukhus i ca en vecka och äggstockarna blev så vätskefyllda att de blev som tennisbollar ungefär. Men det är ju väldigt ovanligt att man reagerar så starkt. Jag minns inte hur många ägg hon fick. Men tror inte det var så många.

Men som sagt så är det inte så stor risk att bli så dålig, nu helst när de anpassat ägglossningsprutan också så går det säkert bra :)
  • Regnbågsdröm
    KaosArt skrev 2016-05-01 14:08:39 följande:

Jag vill ju inte skrämma upp dig men hon blev så dålig att hon fick andningsproblem och extrema smärtor. Låg på sjukhus i ca en vecka och äggstockarna blev så vätskefyllda att de blev som tennisbollar ungefär. Men det är ju väldigt ovanligt att man reagerar så starkt. Jag minns inte hur många ägg hon fick. Men tror inte det var så många.

Men som sagt så är det inte så stor risk att bli så dålig, nu helst när de anpassat ägglossningsprutan också så går det säkert bra :)
    Det som också kan hända vid överstimulering är ju att de tvingas frysa äggen innan återföring. Är man för överstimulerad sker inget ET. Har jag hört alltså. Det där gäller aldrig mig, då jag troligtvis är den mest ostimulerade i världen
  • malre

Ingen fara, jag blir inte så lättskrämd. Vet att man tom kan behöva tömma vätska ur buken. Ja ja man får ta det som det kommer.... Vi vet nog mer på tisdag.

KaosArt skrev 2016-05-01 14:08:39 följande:

• stajlish
    KaosArt skrev 2016-05-01 13:26:31 följande:
    Aha okej är det så det fungerar, spännande! :)

Är det någon speciell anledning till att du får göra långt protokoll? Eller är de kanske lika vanligt som kort? Har ingen större koll med vet verkar vara lite vanligare med kort upplever jag.
    Precis, man går in i ett tillfälligt klimakterie :D För att sedan spruta igång äggproduktionen! =) Nej, de är nog standard på Sahlgrenska vad jag förstod... o de berodde på vad de ansåg var bäst för individen lite beroende på ålder, orsak för IVF osv.. fick jag förklarat för mig när jag frågade min läkare :) Och eftersom det långa fungerade så bra för mig/oss frra ivf:en så ville dom köra på samma igen! Dock högre dos gonal-f denna gång från början!
  • KaosArt
    Regnbågsdröm skrev 2016-05-01 14:23:07 följande:

Det som också kan hända vid överstimulering är ju att de tvingas frysa äggen innan återföring. Är man för överstimulerad sker inget ET. Har jag hört alltså. Det där gäller aldrig mig, då jag troligtvis är den mest

[quote=76585902][quote-nick]malre skrev 2016-05-01 14:31:09 följande:[/quote-nick]Ingen fara, jag blir inte så lättskrämd. Vet att man tom kan behöva tömma vätska ur buken. Ja ja man får ta det som det kommer.... Vi vet nog mer på tisdag.

Ja precis, min vän fick frysa sina ägg. Och tömma buken på vätska, väldig otur hade hon. Hon hinner inte heller göra någon ET innan sommaren heller, frustrerande kan ja tänka mig.

Men nu ska vi hålla tummarna för att det går smidigt för oss! =)
  • KaosArt
    stajlish skrev 2016-05-01 15:28:53 följande:

Precis, man går in i ett tillfälligt klimakterie :D För att sedan spruta igång äggproduktionen! =) Nej, de är nog standard på Sahlgrenska vad jag förstod... o de berodde på vad de ansåg var bäst för individen lite beroende på ålder, orsak för IVF osv.. fick jag förklarat för mig när jag frågade min läkare :) Och eftersom det långa fungerade så bra för mig/oss frra ivf:en så ville dom köra på samma igen! Dock högre dos gonal-f denna gång från början!

Aha okej! Spännande att höra vad de kan göra för att hjälpa till altså. Och hur de anpassar efter varje individ.

Skönt att ni har bakom er att det faktiskt fungerande bra med stimulering och sådär. Hoppas att det fungerar lika bra denna gång! =)
  • grodan26
    KaosArt skrev 2016-05-01 09:55:13 följande:
    Hej och välkommen in i tråden :).

Ja vi hoppas på att detta blir en tråd fylld med positiva besked. Inte så långt kvar till start för dig, spännande! :) Ja det känns skönt att få ett "riktigt" försök med ivf, det är så det känns för mig i alla fall. Det är ju en poritiv sak, men känslorna går upp och ned hela tiden.

Har du tagit provera förut? Så du vet ungefär hur lång tid det tar innan mensen kommer?

Vilken klinik går ni hos?
    Hej och tack :) 
    Vi går på Sahlgrenska. Har ätit provera ett par gånger innan och fått mens 4 dagar efter avslutad tablett så jag hoppas inte det går längre än så den här gången. Vill ju bara börja nu!! 

Förstår att du är mitt i sprutandet, håller tummarna för positiva besked snart. 
    Och det är verkligen inte konstigt att känslorna går upp och ner. Misstänker att jag kommer att joina dig i gråtandet snart. Tur det är värt det i slutändan!
  • grodan26
    FruA78 skrev 2016-05-01 10:11:41 följande:
    Välkommen hit! Skönt att ni snart får börja med ivf och att du mår bra just nu. Hur länge har ni försökt få barn?
    Tack så mycket! Vi har försökt i 1,5 år. Inte jättelänge alltså men jag har i princip ingen egen ägglossning så det var inte mycket att vänta på. 
    Lycka till kommande äggplock, håller tummarna!
  • Kvinna84a
    stajlish skrev 2016-04-30 19:45:55 följande:

Hej igen! Då får vi följas åt åter en gång! Lycka till!!!

Vad kul :) Vart är du i processen?
Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj