• KaosArt

IVF-start slutet på april/början på maj

Hej! 

Jag och min sambo ska starta våra första IVF någon gång under vecka 17, (mensen är beräknad runt onsdagen om den kommer som den brukar) kommer då att starta med kort protokoll. Kommer att börja med Menopur dag 2 och sedan lägga till Orgalutran på dag 7, vet såklart inte alls hur länge jag kommer att få hålla på med sprutor eftersom det är min förta IVF.

Vi har inte fått någon riktig förklaring på varför vi inte lyckas bli gravida på egen hand, (har försökt i snart två år) men på senaste ultraljudet såg läkaren vätska i höger äggledare och när jag spolade äggledarna så hade jag dålig genomfart. Så det kan vara något som påverkat, men som sagt ingen konkret anledning.

Vi gör våra behandling i Falun, någon fler som gör/ska göra det?

Vi ska även vara med i en forskningsstudie som undersöker sambandet mellan NK-celler (som har med immunförsvaret att göra) och barnlöshet. Någon fler som ska vara med i den studien?

Är det någon fler som ska starta IVF runt samma tid som vill följas åt? =)

• Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj
  • FruA78
    KaosArt skrev 2016-05-01 09:49:52 följande:
    Okej skönt att de hittat rätt dos :) Ja hoppas på att det blir på onsdag så du inte behöver vänta så länge. Hur många dagar har du sprutat nu?
    Ja det var ingen idé att höja dosen eftersom äggblåsorna var alla jämnstora 10-12 mm det som hade hänt var att det skulle komma fler små till men som ändå inte skulle hinna växa på sig och de stora skulle dra iväg för snabbt.

Det blir åttonde dagen med sprutor ikväll.
  • FruA78
    KaosArt skrev 2016-05-01 08:58:44 följande:

De två senaste sprutorna har gått mycket bättre, det är ju verkligen inte kul. Men tror vi har får in bättre teknik så det gör inte lika ont som i början. Imorgon börjar nästa steg, blodprov och start med orgalutran, lite orolig för den sprutan men ja de måste gå bra!

Har blivit jätte känslig, tror jag grät halva dan igår. Skitjobbigt! Bara jag inte börjar gråta på jobbet imorgon. Känslig och ledsen hela tiden typ. Någon annan som känner samma? Har även känt av lite från äggstockarna, lite små värk ibland, men inte så mycket. Brukar man känna av mycket efter fyra sprutor? Är lite orolig att jag inte reagerar tillräckligt på dosen. Hur kan de se på blodprov om man har rätt dos, behöver de inte kolla på hur äggblåsorna växer också?

Skönt att höra att det har gått bättre med sprutorna.

Jag känner igen mig, jag brukar inte gråta annars så ofta men nu så gråter jag mer och känner mig ledsen. Vet inte om det är hormonerna eller pressen. Kram
  • FruA78
    grodan26 skrev 2016-05-01 09:25:32 följande:

Hej! 
    Följt tråden ett tag och det är spännande att följa er alla. Hoppas på positiva besked här snart. 
    Jag ska påbörja mitt första IVF försök här i dagarna, väntar bara på mensen efter en proverakur. Tar sista tabletten idag. Kör korta protokollet så ska börja med sprutor förhoppningsvis tors-fre nästa vecka. 
    Sen jag fick beskedet om att vi ska börja med IVF känner jag att livet har återvänt till mig. Jag är glad och lycklig för första gången på flera månader. Vet att det kan vända inom en snar framtid men försöker njuta av det just nu. 
    Lycka till ni andra - vi ses i tråden framöver! 

Välkommen hit! Skönt att ni snart får börja med ivf och att du mår bra just nu. Hur länge har ni försökt få barn?
  • FruA78
    provi87 skrev 2016-04-29 21:00:38 följande:

Jag har äggplock på måndag! Tolv äggblåsor idag, de flesta mellan 14-20mm, så det har växt bra. Sista sprutorna ikväll och ägglossningssprutan imorgon! 
    De frågade om jag var nervös inför äggplocket och jag kände mest att jag har längtat så jag kan bli klar med denna processen :) 

Ser fram emot att få läsa om lite graviditeter här i tråden veckorna som kommer! Många kör ÄP nästa vecka verkar det som ja

Härligt att höra! Lycka till imorgon ;)
  • FruA78
    daisy80 skrev 2016-04-29 23:22:19 följande:

Vad kul! Jag har ÄP på tisdag, så då ligger vi väldigt lika! Jag hade idag 10 äggblåsor som var rätt stora, och sen flera mindre som ska få växa på sig några dagar till. Ja nu ska det bli många graviditeter i denna tråden framöver! Känner precis som du, att även om äggplocket kanske inte blir nån skön upplevelse, så är det ändå så skönt att det äntligen händer.

Lycka till på tisdag! ;)
  • malre

Kul stt se att det går framåt här för många. Här går det lite för bra, över 20 äggblåsor på ul i helgen. Äp på tisdag. Är orolig för överstimulering...

• stajlish
    KaosArt skrev 2016-05-01 08:49:52 följande:

Provi87 - lycka till imorgon! Hoppas det går bra för dig.

Daisy80 - spännande för dig på tisdag, lycka till! Då tar du ägglossningsprutan ikväll va?

Stajlish- härligt att du snart ska komma igång! Hur länge brukar man sprayat ungefär?

Kvinna84a - Hej och välkommen! Vad är orsaken till er barnlöshet? Skriv gärna in dig på listan om du vill. Den ligger någon sida bak kanske :) ska du på blodprov eller ul i veckan då?

Harvester - hoppas att du få bra besked i morgon! Kommer hålla tummarna för dig.

Ja, så skönt att äntligen komma igång igen! Ungefär 2 veckor.. sen ska man få mens som vanligt så man vet att man är tillräckligt nedreglerad! Sen börjar man med sprutorna! =)
  • stajlish
    grodan26 skrev 2016-05-01 09:25:32 följande:

Hej! 
    Följt tråden ett tag och det är spännande att följa er alla. Hoppas på positiva besked här snart. 
    Jag ska påbörja mitt första IVF försök här i dagarna, väntar bara på mensen efter en proverakur. Tar sista tabletten idag. Kör korta protokollet så ska börja med sprutor förhoppningsvis tors-fre nästa vecka. 
    Sen jag fick beskedet om att vi ska börja med IVF känner jag att livet har återvänt till mig. Jag är glad och lycklig för första gången på flera månader. Vet att det kan vända inom en snar framtid men försöker njuta av det just nu. 
    Lycka till ni andra - vi ses i tråden framöver! 

Hej o välkommen hit! =)
  • KaosArt
    malre skrev 2016-05-01 10:47:32 följande:

Kul stt se att det går framåt här för många. Här går det lite för bra, över 20 äggblåsor på ul i helgen. Äp på tisdag. Är orolig för överstimulering...

Funderande precis på hur det gick för dig! :)

Åh okej ja hoppas du klarar dig från det, min vän blev det vid sitt försök för några veckor sedan och det verkar väldigt jobbigt. Hon blev jätte dålig. Så hoppas verkligen inte det händer dig! Sa dom något på ditt ul om att du kan bli det eller?

Skönt med äp på tisdag i alla fall :)
  • KaosArt
    stajlish skrev 2016-05-01 11:28:16 följande:

Ja, så skönt att äntligen komma igång igen! Ungefär 2 veckor.. sen ska man få mens som vanligt så man vet att man är tillräckligt nedreglerad! Sen börjar man med sprutorna! =)

Aha okej är det så det fungerar, spännande! :)

Är det någon speciell anledning till att du får göra långt protokoll? Eller är de kanske lika vanligt som kort? Har ingen större koll med vet verkar vara lite vanligare med kort upplever jag.
Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj