• KaosArt

IVF-start slutet på april/början på maj

Hej! 

Jag och min sambo ska starta våra första IVF någon gång under vecka 17, (mensen är beräknad runt onsdagen om den kommer som den brukar) kommer då att starta med kort protokoll. Kommer att börja med Menopur dag 2 och sedan lägga till Orgalutran på dag 7, vet såklart inte alls hur länge jag kommer att få hålla på med sprutor eftersom det är min förta IVF.

Vi har inte fått någon riktig förklaring på varför vi inte lyckas bli gravida på egen hand, (har försökt i snart två år) men på senaste ultraljudet såg läkaren vätska i höger äggledare och när jag spolade äggledarna så hade jag dålig genomfart. Så det kan vara något som påverkat, men som sagt ingen konkret anledning.

Vi gör våra behandling i Falun, någon fler som gör/ska göra det?

Vi ska även vara med i en forskningsstudie som undersöker sambandet mellan NK-celler (som har med immunförsvaret att göra) och barnlöshet. Någon fler som ska vara med i den studien?

Är det någon fler som ska starta IVF runt samma tid som vill följas åt? =)

• Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj
  • Regnbågsdröm
    provi87 skrev 2016-04-28 16:18:36 följande:

Nu är jag på sprutdag 8! Gonal-f är helt okej, och orgalutran går bra om kör in den fort. Jag var på ultraljud igår och hoppades på att de skulle vilja ta ut äggen imorgon (jag mår fruktansvärt illa av sprutorna och är trött) men de hade inte växt så fort så det lär bli nästa vecka. Nytt ultraljud imorgon istället, för att fastställa äggplocket. Jag läste om någon som fått använda sprutor i 17 dagar innan äggplock, hoppas verkligen inte det, vill sluta med det nu. 

Hade tio äggblåsor iallafall så det kändes bra! De hade alla ungefär samma storlek typ 12mm. Håller tummarna att det blir lite ägg :)

Jag tar alltid sprutar i runt två veckor. Maxdos också. Not fun. Men hoppas att det i slutet är värt det Helst typ nu. Ruvardag 5 idag

Men var de 12mm nu vid ditt första UL? Då växer de ändå rätt bra verkar det som, så du behöver nog inte spruta riktigt så länge Stort lycka till!
  • Regnbågsdröm
    provi87 skrev 2016-04-28 16:18:36 följande:

Nu är jag på sprutdag 8! Gonal-f är helt okej, och orgalutran går bra om kör in den fort. Jag var på ultraljud igår och hoppades på att de skulle vilja ta ut äggen imorgon (jag mår fruktansvärt illa av sprutorna och är trött) men de hade inte växt så fort så det lär bli nästa vecka. Nytt ultraljud imorgon istället, för att fastställa äggplocket. Jag läste om någon som fått använda sprutor i 17 dagar innan äggplock, hoppas verkligen inte det, vill sluta med det nu. 

Hade tio äggblåsor iallafall så det kändes bra! De hade alla ungefär samma storlek typ 12mm. Håller tummarna att det blir lite ägg :)

Tar du förresten gonal så ska du vara glad Det är rena drömsprutan i jämförelse med menopur tycker jag som tagit båda
  • Marre22

Regnbågsdröm, tar du 450 Menopur?

Den dosen är jag också satt på och känner mig nervös inför start...

• Regnbågsdröm
    Marre22 skrev 2016-04-28 16:46:43 följande:

Regnbågsdröm, tar du 450 Menopur?

Den dosen är jag också satt på och känner mig nervös inför start...

Japp. Gjort det från dag 1 både mitt andra och tredje försök. Vad är du mest nervös för?
  • Marre22

[quote=76577461][quote-nick]Regnbågsdröm skrev 2016-04-28 16:57:00 följande:[/quote-nick]Japp. Gjort det från dag 1 både mitt andra och tredje försök. Vad är du mest nervös för?[/

Att dosen är så hög, att man ska må dåligt...

Har du fått sänka någon gång eller kört på Max hela vägen?

• Regnbågsdröm
    Marre22 skrev 2016-04-28 17:22:27 följande:

[quote=76577461][quote-nick]Regnbågsdröm skrev 2016-04-28 16:57:00 följande:[/quote-nick]Japp. Gjort det från dag 1 både mitt andra och tredje försök. Vad är du mest nervös för?[/

Att dosen är så hög, att man ska må dåligt...

Har du fått sänka någon gång eller kört på Max hela vägen?

Max hela vägen för mig. Är extremt svårstimulerad.

Jag förstår din nervositet. Men man klarar allt. När ska ni börja spruta? Se till att blanda den i tid innan, alltså typ någon vecka. Så ni slipper känna er stressade över det också.
  • daisy80

Välkommen hit!

Jag sprutar också med puregon, 150 IE/dag. Detta är min femte sprutdag så ikväll ska jag lägga till orgalutran. Idag har jag haft riktiga äl-flytningar, är väl pga puregonet antar jag...

Emmahedblom skrev 2016-04-28 13:03:26 följande:

Hej, tänkte hoppa på den här tråden!

Jag och min sambo ska starta IVF1 v19, om mensen kommer när den brukar! Vi var på "planeringsmöte" igår! Jag kommer att starta med 100 IE puregon och dag 5 lägger jag till orgalutran! Fick en låg dos puregon för läkaren såg 18-20 äggblåsor på vardera äggstock! Så taggad på att komma igång efter snart 3 års egna försök utan en enda graviditet! Vi blir 25 och 26 år, oförklarligt barnlösa.

• Emmahedblom
    daisy80 skrev 2016-04-28 17:35:53 följande:

Välkommen hit!

Jag sprutar också med puregon, 150 IE/dag. Detta är min femte sprutdag så ikväll ska jag lägga till orgalutran. Idag har jag haft riktiga äl-flytningar, är väl pga puregonet antar jag...

Tackar!:)

Okej, spännande! Har du först blodprov och sen UL för att se hur äggblåsorna växer? Så ser min plan ut iaf! Tycker inte orgalutran sprutan såg så trevlig nu, men vad ska man göra?:)
  • FruA78

Ikväll blir det första gången med orgalutran. Har ni något bra tips? Jag köpte Emlaplåster idag, har aldrig prövat det. Någon som prövat? Den första sprutan bemfola går bra men den nålen är tunn.

Just nu är ångest på högsta nivå är otroligt spruträdd. Fy det är dags om en timme.

• Harvester

Inget att vara rädd för, gör lite ont några minuter och sen är det över. Mkt värre att föda ut ungen sen ;) Räkna dock med öm buk i ett par dar efter så planera inte in nån fysisk aktivitet..

Har inte hört ngt från kliniken idag så jag antar att det hittills går enligt planen..

provi87 skrev 2016-04-28 16:20:34 följande:

Vad härligt att det inte gjorde så ont! Jag är sååå rädd för ÄP. 

Stort lycka till imorgon på insättningen om det fortfarande är planen, vet du om/hur många som blev befruktade?

Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj