• KaosArt

IVF-start slutet på april/början på maj

Hej! 

Jag och min sambo ska starta våra första IVF någon gång under vecka 17, (mensen är beräknad runt onsdagen om den kommer som den brukar) kommer då att starta med kort protokoll. Kommer att börja med Menopur dag 2 och sedan lägga till Orgalutran på dag 7, vet såklart inte alls hur länge jag kommer att få hålla på med sprutor eftersom det är min förta IVF.

Vi har inte fått någon riktig förklaring på varför vi inte lyckas bli gravida på egen hand, (har försökt i snart två år) men på senaste ultraljudet såg läkaren vätska i höger äggledare och när jag spolade äggledarna så hade jag dålig genomfart. Så det kan vara något som påverkat, men som sagt ingen konkret anledning.

Vi gör våra behandling i Falun, någon fler som gör/ska göra det?

Vi ska även vara med i en forskningsstudie som undersöker sambandet mellan NK-celler (som har med immunförsvaret att göra) och barnlöshet. Någon fler som ska vara med i den studien?

Är det någon fler som ska starta IVF runt samma tid som vill följas åt? =)

• Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj
  • finee

Tror många kliniker brukar ha öppet fast det är röd dag, tycker mig ha läst det i andra trådar.

Kul Kaosart att du är igång imorgon. Spännande! Vilken typ på dygnet tar man sprutan? Varför ska du göra blodprov först och UL vid annat tillfälle?

• KaosArt

Finee - på kvällen tar man den, jag tänkte nog ta kl 20, känns lagom för mig.

Jag vet inte riktigt, men jag frågade om jag inte skulle göra ul också på måndag och då sa sköterskan bara att det gör man i äta skede. Så jag tror att de kollar blodprov först och ev justerar dosen sedan några dagar senare ul ( och kanske också blodprov igen). Får se helt enkelt! Men jag blev förvånad för som jag hört så gör man ul fört med. Men jag litar på dem! :)

• Harvester

Tagit ut ägg idag. Fick ut 5 ägg, hoppas de är spänstiga och fina :)

Plan att sätta in embryo fredag em, spännande...

Inte skönt att ta ut äggen men inte så farligt som jag trodde :)

• stajlish
    Harvester skrev 2016-04-27 15:29:23 följande:

Va skönt, du som var så nervös innan! Härligt att du fick en helt ok upplevelse ändå =) Nu hoppas vi på många befruktade ägg!
  • KaosArt

Åh vad skönt att det gick bra :)

Hoppas ett av de äggen är guldägget! Nu håller vi tummarna att befruktningen går bra.
  • finee
    KaosArt skrev 2016-04-27 10:00:47 följande:

Finee - på kvällen tar man den, jag tänkte nog ta kl 20, känns lagom för mig.

Jag vet inte riktigt, men jag frågade om jag inte skulle göra ul också på måndag och då sa sköterskan bara att det gör man i äta skede. Så jag tror att de kollar blodprov först och ev justerar dosen sedan några dagar senare ul ( och kanske också blodprov igen). Får se helt enkelt! Men jag blev förvånad för som jag hört så gör man ul fört med. Men jag litar på dem! :)

Ok, så någon gång på kvällen alltså.

Ja, jag hade också för mig att man gjorde UL först och att det var på basen av UL:et som man gjorde ev dosjusteringar. Aja, man får ju helt klart lita på att de vet vad de håller på med :)

Harvester - grattis till genomfört äggplock! Spännande att du blir ruvare snart.
  • Emmahedblom

Hej, tänkte hoppa på den här tråden!
    Jag och min sambo ska starta IVF1 v19, om mensen kommer när den brukar! Vi var på "planeringsmöte" igår! Jag kommer att starta med 100 IE puregon och dag 5 lägger jag till orgalutran! Fick en låg dos puregon för läkaren såg 18-20 äggblåsor på vardera äggstock! Så taggad på att komma igång efter snart 3 års egna försök utan en enda graviditet! Vi blir 25 och 26 år, oförklarligt barnlösa.

• provi87

Nu är jag på sprutdag 8! Gonal-f är helt okej, och orgalutran går bra om kör in den fort. Jag var på ultraljud igår och hoppades på att de skulle vilja ta ut äggen imorgon (jag mår fruktansvärt illa av sprutorna och är trött) men de hade inte växt så fort så det lär bli nästa vecka. Nytt ultraljud imorgon istället, för att fastställa äggplocket. Jag läste om någon som fått använda sprutor i 17 dagar innan äggplock, hoppas verkligen inte det, vill sluta med det nu. 

Hade tio äggblåsor iallafall så det kändes bra! De hade alla ungefär samma storlek typ 12mm. Håller tummarna att det blir lite ägg :)

• provi87

Vad härligt att det inte gjorde så ont! Jag är sååå rädd för ÄP. 

Stort lycka till imorgon på insättningen om det fortfarande är planen, vet du om/hur många som blev befruktade?
Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj