• Helena 383

Hur många omgångar Letrozol

Hej

Jag undrar ni som lyckats bli gravida med Letrozol, hur många omgångar behövdes innan ni blev gravida?

• Svar på tråden Hur många omgångar Letrozol
  • Badvakt
    johanna84 skrev 2016-04-19 07:35:59 följande:

Är nu inne på omgång 2 med Letrozol, hoppas verkligen att något händer snart. Är trött på att gå runt med psykisk stress, press och ständig irritation på en sambo som inte förstår eller skäller ut mig för att jag gråter och mår dåligt. I hans värld ska man verken gråta eller må dåligt, (finns dom som har d värre typ)! Det värsta är att jag inte ingen att prata med heller alla vänner har barn eller är gravida å jag orkar verkligen inte prata eller umgås med dessa! Känner mig verkligen så ensam i detta.

Jag vill så gärna ha barn men ger upp snart för orkar inte denna press och oförstådd het från visa.

Är d bara jag som känner så här eller finns d fler?

Är det inte därför vi skriver av oss här?

Jag tycker du oxå ska prata med någon professionell. Vi kan alla behöva hjälp ibland. Vi som skriver här har alla behov av att lätta på trycket. Gråta får vi göra hur mycket vi vill och hur ofta vi vill. Tårar är inget farligt utan bevis på alla våra känslor. Alla känslor är fina och fantastiska så länge de är dina. Men inser oxå att det är lätt att fastna i en ond cirkel av bara ledsna tårar. Men man kan gråta av många anledningar. Ingen kan säga vad som är rätt eller fel. Men nu är det viktigt att kunna tänka positivt. Leva positivt. Det förtjänar vi.
  • johanna84

Precis, tack för tipset! Jag hade faktiskt ett väldigt bra samtal med min sambo igår kväll och känns verkligen nu som att han äntligen är med på tåget och förstår mina känslor. På måndag har jag besök hos läkaren igen och då ska min sambo följa med, trodde först att han skulle skylla på jobb osv, men han har lovat ta några timmars komp å följa med! Att han var så förstående mot mig igår och även sa att jag ska sluta tänka på vad folk säger å tänker.. Så får jag en fråga till om barnfrågor från vänner tänker ja bara säger "Joo min kattunge mår bra!" Träffade en gammal klasskompis igår och direkt fick ja frågan om jag var sambo och när jag ska skaffa barn?! Seriöst varför alltid dessa frågor. Har bestämt mig för att försöka sluta stressa.

• Badvakt

Härligt! Kommunikation känns ju superviktigt under resan mot ett ev. barn.

Men jag håller med, jag tycker inte andra ska fråga och snoka i ens privatliv. Vill man berätta så gör man väl det. Fast sen tror jag mycket sitter i sitt eget huvud. Ens egna problem är alltid störst.

Själv har jag två av mina närmsta vänner som går och har gått igenom stora utredningar och behandlingar så inget är liksom nytt under solen. Ändå är jag ganska privat själv och respekterar andras vilja till privatliv. Därför är FL bra när man anonymt vill skriva av sig lite.

• Lilla_lou

Hej, 

Jag hoppar in här också. Jag och min sambo har försökt få barn i över 2 år. Det började med att vi slutade med preventivmedel januari 2014. Inget hände, ingen mens, vilket resulterade i besök hos en privat gynekolog. Jag träffade gyn. 3 ggr, och varje gång sa hon att ägglossning och mens är på g. Jag är idag väldigt besviken på denna gynekolog som inte gjorde något annat, erbjöd någon annan undersökning eller någon behandling.  

Sommaren/hösten 2015 gjordes en utredning på Sahlgrenska som visade att jag har PCO (hur kunde den privata gynekologen missa att jag har PCO?)... Jag är nu inne på min tredje omgång med Letrozol. 

Omgång ett med enkeldos gav 2 äggblåsor, omkring 6 mm. Omgång två med dubbeldos gav 2 äggblåsor, omkring 11-12 mm. Nu är jag alltså inne på min tredje omgång, äter trippeldos och ska på ultraljud onsdag nästa vecka. 

Jag trodde aldrig att jag skulle sitta i denna situation. Jag har alltid, sedan jag var ca 16 år tagit för givet att när det är dags för barn, så skulle det komma naturligt och enkelt. Så tråkigt att det inte blev så. Jag tror inte "andra" kan förstå hur denna kamp tär på en, och hur påfrestande, stressande, deprimerande och sorgligt detta är. För om jag ska vara ärlig, innan jag själv hamnade i denna situation så anade jag inte hur jobbigt det är för personer i denna situation.

Jag håller iaf tummarna för er alla, vi kommer klara detta!!! Jag hoppas att jag kan återkomma på onsdag med positiva besked, att trippeldosen har gjort susen =)!. Lycka till och kämpa på!

• johanna84
    Badvakt skrev 2016-04-22 09:14:08 följande:

Härligt! Kommunikation känns ju superviktigt under resan mot ett ev. barn.

Men jag håller med, jag tycker inte andra ska fråga och snoka i ens privatliv. Vill man berätta så gör man väl det. Fast sen tror jag mycket sitter i sitt eget huvud. Ens egna problem är alltid störst.

Själv har jag två av mina närmsta vänner som går och har gått igenom stora utredningar och behandlingar så inget är liksom nytt under solen. Ändå är jag ganska privat själv och respekterar andras vilja till privatliv. Därför är FL bra när man anonymt vill skriva av sig lite.

Ja men precis känns verkligen jättebra att kunna ventilera sig till personer som är/ har varit med om samma sak. Jag funderar även för egen del att skaffa en blogg och skriva den privat för att på såvis komma i kontakt med andra i samma situation. För mig är det ett bra sätt att bearbeta saker. Känns skönt att kunna prata även här med alla er som går igenom samma sak som en själv, istället för prata med någon som är helt oförstående.
  • johanna84
    Helena 383 skrev 2016-03-21 13:56:17 följande:

Hej

Jag undrar ni som lyckats bli gravida med Letrozol, hur många omgångar behövdes innan ni blev gravida?

Hur går det för dig? :)
  • johanna84

Måste fråga en sak som jag tänkt på ett tag nu. Kan jag se mig själv som ofrivilligt barnlös med tanke på att jag försökt i ett år utan resultat (får ju nu hjälp av Letrozol) För jag läste även att d fanns något som heter oförklarlig barnlöshet och d betyder väll att man prövat all hjälp som sjukvården erbjuder?!

Jag hoppas verkligen att min Letrozol behandling ger resultat snart.

• frestelsen

Hej jag tog min första kur letrozol denna månad. Va inne på vul igår cd13 och då fanns 2 äggblåsor på 17mm och 18mm. Hade jättesvagt äl test igår men nästan positivt idag:) vi har försökt i 2 år med 2 tidiga mf och ett ma i v.10. Så hoppas nu att detta går. Hört mycket bra om letrozol:)

• Badvakt

Skrev ett långt inlägg om tanken kring ofrivillig barnlöshet men det verkar ha försvunnit.

Nu har jag ingen lust.

Mensen kom som på beställning och känner mig för första gången ganska nere. Skit oxå.

Första omgången Letrozol + Ovitrelle gick tydligen inte vägen. Min man sa att han för första gången kände att luften gick ur honom. Vi har ändå försökt i över ett år.

• johanna84
    Badvakt skrev 2016-04-24 00:32:53 följande:

Skrev ett långt inlägg om tanken kring ofrivillig barnlöshet men det verkar ha försvunnit.

Nu har jag ingen lust.

Mensen kom som på beställning och känner mig för första gången ganska nere. Skit oxå.

Första omgången Letrozol + Ovitrelle gick tydligen inte vägen. Min man sa att han för första gången kände att luften gick ur honom. Vi har ändå försökt i över ett år.

Känner igen den där känslan så himla mycket! Ska på läkarbesök imorgon, jag både vill och inte vill det känns verkligen som en evighets karusell! När ska d bli våran tur!

Håller tummarna för er att d går vägen för er snart! Har själv kämpat i över ett år! Hoppas kommande halv år bli alla våras tur. <3 VI är starka allihopa som orkar kämpa trots allt!
Svar på tråden Hur många omgångar Letrozol