• Pira

BF 2016 i Göteborg med omnejd

Finns det fler än jag som bor i Göteborgsområdet och väntar bebis 2016? Kanske är det ditt första, eller så har du fler sedan tidigare. Oavsett så vore det roligt att starta en tråd där vi kan följa varandra och kanske träffas, både nu under graviditeten med de små längre fram :)

Jag kallar mig Pira, är 35 år och bor i Mölndal. Jag väntar vårt tredje barn. Våra stora är 14 respektive (snart) 8 år och det ska bli spännande att börja om igen.

Vår bebis beräknas i slutet av Juni.

Här delar jag med mig av tankar kring graviditet och annat. Välkommen! egosidan.blogg.se/
  • Svar på tråden BF 2016 i Göteborg med omnejd
  • Milleman
    Pira skrev 2016-03-09 14:32:27 följande:
    Jag känner som du. Jag har lite förlossnings"skräck", inte för att barnen var jättestora (eller med mina 160 så var 3,8 ganska stort) utan för att det blev komplikationer. Jag vill egentligen snittas men man kommer antagligen sätta igång mig i god tid så man hinner planera smärtlindring etc.

Ja du är nog längst gången. Jag är i v24 snart.
    Här delar jag med mig av tankar kring graviditet och annat. Välkommen! egosidan.blogg.se/
    Det har pratats om igångsättning på mig men de vill inte sätta igång barn över 4500 g och det är vad vår lilla beräknas till just nu. Sonen vägde 5300 g. På BB kallade de honom Buddha!
  • Milleman

Har ingen katt så kan inte deltaga i er kattdiskussion. Men min mamma och pappa hade två perserkatter när jag föddes. De var rent av elaka mot mig så de fick flytta. Men min storebror gick det bra med haha... Vet inte vad jag gjorde för ont :P

• Curlingmorsan

Slänger mig in i kattdiskussionen. :) När mina barn va små så hade vi en katt. När dottern föddes gick allt jättebra, inga problem. Men när hon började gå, då började katten kissa inne. :( Försökte allt men inget hjälpte. Veterinärens lösning var att avliva katten, de hittade inget fel på honom. Istället för att gå på deras lösning så kontaktade jag en kinesolog som kunde "prata" med djur. Han kom hem till oss, katten som hatade främlingar rev honom på armarna och höll på. Men efter någon timme så låg katten på rygg i hans knä och lät honom klia honom på magen, något bara jag fått göra innan. Helt sjukt! Kissandet blev bättre och ca två veckor efteråt så slutade katten kissa inne. Jag kan inte förklara det annat än att han reagerade på att dottern började gå, det var en omställning han inte gillade. Men så blev jag gravid igen efter ca 1 1/2år, då började katten kissa igen. Sängar, soffan, dotterns vagn. :( Kinsesologen kom igen men hittade inget "fel", kissandet fortsatte. Tog honom till veterinären som upptäckte blåsljud på hjärtat och sa att det kanske kunde va därför han kissade, att han hade ont. Till slut var det ohållbart så vi tog det svåra beslutet att ta bort honom. Jag var helt knäckt, ville verkligen inte. Men det sista han gjorde den morgonen var att gå upp i min dotters säng, när hon satt där, och kissa. Det hade han aldrig gjort innan. Tog det som en tecken på att jag/vi fattat rätt beslut, att han ville visa oss det.
    Idag har vi en ny katt och två hundar. Hoppas verkligen att det kommer gå bra med djuren för jag vill inte behöva lämna bort någon av dem!

• Moorii
    albedo skrev 2016-03-09 17:41:06 följande:

Hehe, ja, är lite bortskämd på ul-fronten men känns nästan som ett minimum. Är så nojjig att det skall ha hänt något mellan det senaste ultraljudet och KUB. Senast verkade ju bebisen må väldigt bra i alla fall så det är väl inte så sannolikt, men oron finns där.

Det må vara svullna tarmar men är ju trots allt en _gravid_mage så känns bra. =) Räknar dock med att den kan försvinna igen om någon vecka men än så länge är det mammatights och mjukisar som gäller.

Jo det är ingen höjdare, fick halta till toaletten när jag vaknade tidigt och gick upp lite halvvaken för att kissa. Ddet verkar ha satt igång på riktigt nu, känns som att jag kissar varje eller iaf varannan timme, och då försöker jag hålla mig. Vi försöker cykla och undviker lokaltrafiken om vi kan. Har inte varit något problem att ta sig in till stan på 15-20 min men nu tar det det dubbla. Har den tvivelaktiga lyxen att vara sjukskriven så har som oftast inga tider att passa men ändå. Går på täta besök hos barnmorskan då hon vill ha koll så att jag inte plötsligt dippar, eller går upp i hypomani, men hon verkade som sagt väldigt "nöjd" med mig så här långt. Och det känns förvånansvärt stabilt. Har inte märkt av större humörsvängningar annat än att jag kan bli lite extra blödig när jag ser något "litet". ;)

Jadu, motivationen verkade vara oro och omtanke om min man och barnet som växer upp med en psykiskt sjuk mamma. Blev jämförd med en narkoman och det var väl mindre kul att höra. Hans syster som höll i samtalet är själv nybliven mamma så hon "vet" så att säga hur det är och hur det kommer att bli. Det kanske ursäktar lite(?), har fördomar om nyblivna föräldrar; att de har hybris hela högen och här fanns iaf tendenser. Hon ifrågasatte om vi hade tänkt på det och det, vi måste ha barnvagn... Kändes oss riktigt idiotförklarade, som om vi bara ryckte på axlarna och tänkte att jaja, det går nog bra... En stor del av hennes oro bottnar i att det är långt ifrån optimalt för oss att skaffa barn nu, ekonomin är knaper och då jag mått så dåligt har mannen fått vara hemma för att fylla psykiatrins roll... Men, vi har koll på ekonomin, och allt annat. Vi har räknat, läst, pratat med olika myndigheter etc. Mår som sagt mycket bättre, annars hade vi nog inte vågat oss på detta. Har stöd från BM och min familj så känns ändå rätt bra. Hans syster verkar tro att hon vet hur vi har det men uppenbarligen har hon inte så bra koll som hon tror. Hon verkade även hävda att det inte fungerar att vara ensamstående med barn, varpå min man blev riktigt sur. Hans syskon verkar tro att vi kommer lägga över allt ansvar på dem helt plötsligt. Förstår ingenting, vi har utbytt hundvakt tidigare så varifrån att de skall vara extraföräldrar kommer ifrån har vi ingen aning om. Det känns jäkligt trist, vi berättade ju för att vi var glada, inte för att få råd om abort. Men som sagt, vi kör på, vi vet att vi kommer klara det. Vi snålar hellre och är hemma båda två första halvåret/året än att prioritera nya dyra prylar. Vi tror att bebisen har större glädje av vår tid än av saker till en början. Sedan kommer vi självklart börja jobba men det säger ju sig självt, det är inte som att det är kul att vara sjukskriven. Skall återuppta min konsultverksamhet och då kan jag även jobba mycket hemifrån. Ja jag förstår att de kan vara oroliga, men kan inte se att det är något för henne att ligga sömnlös över, hon har ju en egen familj att bry sig om och lägga energi på. De får helt enkelt lita på att vi har koll och vet vad vi gör.

Min familj bor också låångt borta men vi verkar ha fått en bättre kontakt nu och hörs av ofta. Jag åker upp nästa vecka och hälsar på över helgen, skall bli trevligt. =) Så kan jag tjuvkika på bebisfilten som mamma stickar. ;) Skall även kolla om de har kvar några bebisgrejer som jag kan ta med hem. =)

Det är fantastiskt skönt att känna så! Visst har jag tvivlat, och gör väl fortfarande, i synnerhet nu när jag blivit mer eller mindre utdömd som mamma, men jo, det känns rätt.

Finns det någon särskild anledning till att du är så nojig, eller är det bara att du är väldigt orolig? Jag fick missfall innan denna lillplutt blev till, så jag vägrade skriva in mig innan vi gjort ett ultraljud (hann göra det förra gången nämligen), så har ju blivit några ultraljud för mig med. Som jag har förstått det så är det väldigt liten risk att något är fel om bebis är så stor som den ska vara och hjärtat slår och det låter ju som att allt ser fint ut :)

Jo, det är ju det, men som du säger, det beror ju på att man är gravid :)

Ja, det där med toalettbesöken är ju härligt ;) en period gick jag på toaletten flera gånger per natt. Nu kan jag oftast sova mig igenom en natt, men dagtid är jag kissnödig oftare än normalt fortfarande. Förstår att det är drygt att det tar längre tid, men samtidigt, har du inte bråttom så kanske det inte gör jättemycket? Duktiga ni är som cyklar för övrigt! Min cykel står i förrådet med punka på båda hjulen, har inte använt den på två år :P

Haha, vänta du bara ;) Tror jag börjar gråta över något varje dag numera, så sjukt jobbigt! Behöver inte vara nåt farligt. Kan vara att jag ser nåt tragiskt på tv, nån sorglig film, jag och mannen gnabbas (jordens undergång) eller som nu när mannen säger att han vill bjuda mig på massage imorgon, då jag har extrema muskelknutar, började gråta för jag blev så rörd. Så mycket tårar som det blivit det senaste brukar jag inte producera på ens ett år ^^

Men snacka om att omyndigförklara er! Ni är ju två vuxna människor och verkar i allra högsta grad veta vad ni gett er in på. Tyvärr är det väl så att en del människor anser sig ha rätten att kritisera och underminera andra, alternativt utse sig själva till experter. Det verkar dock som ni kan förbise hennes ogenomtänkta kommentarer, men kan tänka mig att det inte är lätt att veta att de åsikterna finns där. Förhoppningsvis är det nu när det är nytt som det ska kommas med åsikter, och att de inser att det inte är deras ensak i slutändan. Som du säger så har hon en egen familj att oroa sig över, så hoppas på att allt fokus går till det framöver.

Åh, vad mysigt det låter! Kul att det stickas och så :) den som stickar saker till oss är en av mina nära vänner, det har aldrig varit min mammas grej. Pappa svarvar skallror dock, så det hoppas jag att han gör en till oss :)

Det är huvudsaken tycker jag!
  • haga81

Hej!
    Hänger gärna på här :). Jag är 35 år, bor i Lindome och väntar vårt andra barn. Har en son som fyller 6 i dagarna. Har bf 30/6.

• Milleman
    haga81 skrev 2016-03-10 01:56:40 följande:

Hej!
    Hänger gärna på här :). Jag är 35 år, bor i Lindome och väntar vårt andra barn. Har en son som fyller 6 i dagarna. Har bf 30/6.

Hej!
    Vi kommer också ha "många" år mellan våra barn. Sonen fyller snart 5. Det har varit stundtals rätt jobbigt mellan varven med omgivningens kommentarer, har ni upplevt det? När Milton var mellan 1,5-3 år fick man frågor konstant om när syskon skulle komma. Sen hade vi en period när det kvittade vad jag sa, typ att jag hade lite ont i magen, så trodde vissa direkt att jag var gravid. Jag var så trött på det så jag nästan blev anti att skaffa fler barn.
    När jag sen blev gravid hade många "gett upp" och trodde nog inte att vi skulle ha fler barn :P men det verkar liksom inte okej i vissas ögon att ha några år mellan barnen.
    Jag ser det tvärtom. Vi har haft 5 fantastiska och ganska ostressiga år med Milton och nu är han "stor" och vi kommer kunna njuta av småbarnslivet igen :) han längtar som bara den! :D
  • Moorii
    Curlingmorsan skrev 2016-03-09 21:35:13 följande:

Slänger mig in i kattdiskussionen. :) När mina barn va små så hade vi en katt. När dottern föddes gick allt jättebra, inga problem. Men när hon började gå, då började katten kissa inne. :( Försökte allt men inget hjälpte. Veterinärens lösning var att avliva katten, de hittade inget fel på honom. Istället för att gå på deras lösning så kontaktade jag en kinesolog som kunde "prata" med djur. Han kom hem till oss, katten som hatade främlingar rev honom på armarna och höll på. Men efter någon timme så låg katten på rygg i hans knä och lät honom klia honom på magen, något bara jag fått göra innan. Helt sjukt! Kissandet blev bättre och ca två veckor efteråt så slutade katten kissa inne. Jag kan inte förklara det annat än att han reagerade på att dottern började gå, det var en omställning han inte gillade. Men så blev jag gravid igen efter ca 1 1/2år, då började katten kissa igen. Sängar, soffan, dotterns vagn. :( Kinsesologen kom igen men hittade inget "fel", kissandet fortsatte. Tog honom till veterinären som upptäckte blåsljud på hjärtat och sa att det kanske kunde va därför han kissade, att han hade ont. Till slut var det ohållbart så vi tog det svåra beslutet att ta bort honom. Jag var helt knäckt, ville verkligen inte. Men det sista han gjorde den morgonen var att gå upp i min dotters säng, när hon satt där, och kissa. Det hade han aldrig gjort innan. Tog det som en tecken på att jag/vi fattat rätt beslut, att han ville visa oss det.

Idag har vi en ny katt och två hundar. Hoppas verkligen att det kommer gå bra med djuren för jag vill inte behöva lämna bort någon av dem!

Oj, vilken konstig reaktion ändå! Det visar ju verkligen att man aldrig kan veta hur ett djur ska reagera på en bebis. Jättetråkigt att ni var tvungna att ta bort den till slut :/ hoppas det går bättre den här gången!

Jag hoppas såklart att våran katt inte ska ställa till med så mycket besvär, men man vet ju aldrig. Bara att hålla tummarna!
  • Pira
    Milleman skrev 2016-03-09 18:21:00 följande:
    Det har pratats om igångsättning på mig men de vill inte sätta igång barn över 4500 g och det är vad vår lilla beräknas till just nu. Sonen vägde 5300 g. På BB kallade de honom Buddha!

Oj, ja det var en stor bebis det :) 

Varför sätter man inte igång ju större de är? Ut ska de väl ändå, eller menar du snitt?

• Moorii
    Milleman skrev 2016-03-09 18:22:17 följande:

Har ingen katt så kan inte deltaga i er kattdiskussion. Men min mamma och pappa hade två perserkatter när jag föddes. De var rent av elaka mot mig så de fick flytta. Men min storebror gick det bra med haha... Vet inte vad jag gjorde för ont :P

Men, vilka tykna katter :P bra lustiga djur ibland alltså!
  • Pira
    Curlingmorsan skrev 2016-03-09 21:35:13 följande:

Jag tror på djurpratare. Egentligen kan man nog göra det själv men man blir nog så låst eftersom man har egna föreställnignar/tankar om djuren. Ja det var kanske ett tecken, ni hade ju gjort det det ni kunde.

Det kommer säkert gå jättebra med katten och hundarna :)

Svar på tråden BF 2016 i Göteborg med omnejd