• Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend
  • Symetrical

Godmorgon töser!

Hur är det med er? Här dras jag fortfarande med en envis förkylning, men åker med min lille bästis ner till Skåne för att hälsa på familjen idag, så jag är glad ändå!

Har börjat få ganska mycket andnöd och svårt att äta redan (varför vikten också stått i princip helt stilla de senaste veckorna), så undrar var detta skall sluta. Önskar att mina magmuskler skulle släppa sargen och liksom tillåta magen att växa utåt mer istället för inåt.

• Loppan84
    Symetrical skrev 2016-05-19 07:31:37 följande:

Godmorgon töser!

Hur är det med er? Här dras jag fortfarande med en envis förkylning, men åker med min lille bästis ner till Skåne för att hälsa på familjen idag, så jag är glad ändå!

Har börjat få ganska mycket andnöd och svårt att äta redan (varför vikten också stått i princip helt stilla de senaste veckorna), så undrar var detta skall sluta. Önskar att mina magmuskler skulle släppa sargen och liksom tillåta magen att växa utåt mer istället för inåt.

Oj det låter obehagligt. Visste inte att det var en grej. Hoppas magen växer utåt istället snart då.
    Hur går det med foglossningarna?
  • Sajocawa
    Symetrical skrev 2016-05-19 08:01:27 följande:

Dagens mage i v 26+1

Vilken supermysig mage! Min är bra mycket större än förra gången men ändå lite mjuk och inte riktigt utfylld, så känns rätt ocharmigt. Jag har till skillnad från dig knappt några magmuskler efter förra graviditeten så ingenting håller något inne..
  • Loppan84
    GästenT skrev 2016-05-17 14:24:11 följande:

Är det någon som är haj på det där med föräldraledighet? Om man delar på det sen och jobbar 50% var. Hur många föräldraledigdagar i veckan kan man ta då? 3? :P

50% blir ju att man varvar mellan att jobba 2-3 dagar i veckan. Fattar inte när jag läser på hemsidan.

Vi får ju föräldrapenning från Norge så kan hända att det skiljer sig mellan länderna men här är 100% föräldrapenning = 35 timmar per vecka (men är väl 40 i svergie) och 5 dagar per vecka. Man kan dela som man vill mellan mamma och pappa med undantag av 10 veckor som är öronmärkta för pappan och 12 veckor som är öronmärkta för mamman (och utav dem måste x antal veckor tas direkt efter förlossningen). Veckor som tas innan barnet är fött tas från den gemensamma potten.
    Jag kommer va hemma med föräldrapenning i 7 månader men en av de månaderna har mannen semester och sen tar jag 6 veckors senester när mannen går på föräldraledighet. Så vi får 2 månader tillsammans ledigt nästa sommar :) Därefter är mannen hemma i ytterligare 3 månader. Allt vi behöver va hemma mer efter det så kommer vi dela med han hemma 3 dagar och jag 2 dagar per vecka. Anledningen till att vi behövt planlägga s minutiöst är att jag precis blivit partner i mitt jobb och har krav på hur mycket jag ska jobba kommande 2 år.

Och Symetrical - blir alltså ingen flytt till Sverige inom 2 år, har tänkt länge och noga och känns bra nu. Var så kul jobbmöjlighet och ger oss en helt annan ekonomi och vi trivs ju bra här så vi valde att stanna för detta :)
  • Sajocawa
    Loppan84 skrev 2016-05-19 08:24:41 följande:
    Vi får ju föräldrapenning från Norge så kan hända att det skiljer sig mellan länderna men här är 100% föräldrapenning = 35 timmar per vecka (men är väl 40 i svergie) och 5 dagar per vecka. Man kan dela som man vill mellan mamma och pappa med undantag av 10 veckor som är öronmärkta för pappan och 12 veckor som är öronmärkta för mamman (och utav dem måste x antal veckor tas direkt efter förlossningen). Veckor som tas innan barnet är fött tas från den gemensamma potten.
    Jag kommer va hemma med föräldrapenning i 7 månader men en av de månaderna har mannen semester och sen tar jag 6 veckors senester när mannen går på föräldraledighet. Så vi får 2 månader tillsammans ledigt nästa sommar :) Därefter är mannen hemma i ytterligare 3 månader. Allt vi behöver va hemma mer efter det så kommer vi dela med han hemma 3 dagar och jag 2 dagar per vecka. Anledningen till att vi behövt planlägga s minutiöst är att jag precis blivit partner i mitt jobb och har krav på hur mycket jag ska jobba kommande 2 år.

Och Symetrical - blir alltså ingen flytt till Sverige inom 2 år, har tänkt länge och noga och känns bra nu. Var så kul jobbmöjlighet och ger oss en helt annan ekonomi och vi trivs ju bra här så vi valde att stanna för detta :)
    I Sverige är 7 dagar i veckan 100 % (om man vill få ut full ersättning räknat på sin SGI). Däremot kan man välja varje dag om man vill ta 100, 75, 50 eller 25%. 90 dagar var är märkta för mamman och pappan och resten går att dela hur som helst. Pappan får 10 extra dagar utöver de ordinarie föräldradagarna som får tas ut i samband med förlossningen eller inom 3 månader tror jag. Man får knappt 500 föräldradagar tillsammans (minns inte exakt hur många) och då är största andelen baserat på ens SGI och typ 180 dagar tror jag är lägsta-nivå vilket betyder ca 200 kr per dag oavsett ens SGI.
    Första året kan man ta dagar lite hur som helst efter barnets 1-års dag måste man ha 100% sysselsättning för att behålla sina SGI och inte sänka den. I det här avseendet är dock 100% 5 dagar, alltså räcker det med att ta ut fp 5 dagar eller tex jobba 3 dagar och ta fp 2 dagar eller bara jobba 5 dagar osv... Eller om man går ner i tid och jobba kortare dagar tex 75% så kan man ta 25% fp om dagen.

Ja, jag kan inte alla exakta siffror och sånt men bara en liten översikt i alla fall hur det ser ut här.

Med första barnet tog jag fp 3 dagar i veckan förutom när jag och min man tog samtidigt några gånger så tog vi 7 dagar i veckan för att få ut så mycket pengar som möjligt, och efter 1-årsdagen tog jag 5 dagar i veckan tills jag började jobba.
  • Symetrical
    Loppan84 skrev 2016-05-19 08:16:21 följande:

Oj det låter obehagligt. Visste inte att det var en grej. Hoppas magen växer utåt istället snart då.

Hur går det med foglossningarna?

Den växer såklart utåt också, men jag bär bebis väldigt mycket inåt, varför jag även jämt får anmärkningar om hur liten mage jag har (trots att sf-måttet är helt normalt).

Fogarna hålls i schack tack vara att jag är sjukskriven, får regelbunden behandling och kämpar på med mina dagliga promenader.
Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend