Loppan84 skrev 2016-05-08 13:12:44 följande:
Tack för alla svar. Är inte rädd för smärtan faktiskt, men komplikationerna efter. Finns en avdelningen på sjukhuset jag ska föda som är helt naturlig förlossning (ingen bedövning men de har akupunktur och jag tror man kan få lustgas) - de har också många vattenfödslar. Efter att löst på lite funderar jag på att undersöka det närmre, för där får man mer ro, förlossningarna tar längre tid och det är mer personal per föderska. Eftersom jag inte är rädd för smärta utan skador tror jag det är ert alternativ - de flesta skador verkar uppstå pga drt gått för fort och man inte hållt igen utan krystat för tidigt. Om någon annan är intresserad av det kan jag skicka info på PM :)
Sen så är allt så himla individuellt. Men bra att du hittat något som känns intressant, så att du kan känna dig trygg.
Jag fick krystvärkar när jag var 5 cm öppen (och då hade värkarna varit igång över ett dygn) och det var helt omöjligt att hålla igen vilket gjorde att allt gick i hejdundrande fart sen, för 40 minuter senare var hon redan född. Jag behövde inte sy något, fick inte minsta lilla bristning ens. Så det behöver i alla fall inte alltid gå dåligt för att det går snabbt. <3 (även om det kanske är vanligare, men ville bara ge en liten solskenshistoria)