• Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend
  • eagle87
    Sajocawa skrev 2016-05-16 18:35:58 följande:
    13+5 :)
    Hm, om jag bara fokuserar på själva syskonvagnsdelen så hatar jag såna vagnar när barnen får ligga "på varandra".. det ser inte kul ut för fem öre när föräldrar trängt in sina barn på det sättet så jag vill att mina barn ska sitta bredvid varandra, samtidigt vill jag inte ha en sån bred vagn.. Ja du hör ju problemet, inget passar.
    Vet va du menar, tucker oxå synd om barnet som är underst, bugaboo donky är ju bred men jag tycker den är för stor O inte fin :/ när har du rul? Hur mår du?
  • GästenT

Åh va mysigt att ni har börjat att känna redan!! :) Längtar tills jag också gör det!!

Tycker det bubblar och kurrar i magen hela tiden av alla gaser så lär bli svårt att känna skillnad på allt. Haha

• Loppan84
    GästenT skrev 2016-05-17 09:26:22 följande:

Åh va mysigt att ni har börjat att känna redan!! :) Längtar tills jag också gör det!!

Tycker det bubblar och kurrar i magen hela tiden av alla gaser så lär bli svårt att känna skillnad på allt. Haha

Haha så har jag också. Tyckte jag kände nätt häromdagen men kan varit vad som helst ;)

Men inatt drömde jag att jag födde och sen fick barnet upp på bröstet. Herregud så verkligt, blev nästan besviken när jag vaknade och det inte fanns en bebis ;) var förresten en flicka :)
  • GästenT
    Loppan84 skrev 2016-05-17 09:28:30 följande:

Haha så har jag också. Tyckte jag kände nätt häromdagen men kan varit vad som helst ;)

Men inatt drömde jag att jag födde och sen fick barnet upp på bröstet. Herregud så verkligt, blev nästan besviken när jag vaknade och det inte fanns en bebis ;) var förresten en flicka :)

Hahah skönt att man inte är den enda. ;) Men man vill ju så gärna känna redan nu, även fast det är ovanligt som förstföderska vad jag förstår..

Ååh vilken mysig dröm!! Förstår om du bara ville somna om. :) Jag blev helt känslosam när jag drömde om att bäbisen hade kommit. Både besviken och super-rörd.
  • GästenT

Är det någon som är haj på det där med föräldraledighet? Om man delar på det sen och jobbar 50% var. Hur många föräldraledigdagar i veckan kan man ta då? 3? :P

50% blir ju att man varvar mellan att jobba 2-3 dagar i veckan. Fattar inte när jag läser på hemsidan.

• Symetrical
    GästenT skrev 2016-05-17 14:24:11 följande:

Är det någon som är haj på det där med föräldraledighet? Om man delar på det sen och jobbar 50% var. Hur många föräldraledigdagar i veckan kan man ta då? 3? :P

50% blir ju att man varvar mellan att jobba 2-3 dagar i veckan. Fattar inte när jag läser på hemsidan.

Det beror på hur länge man vill vara hemma med barnet. Tar man 100% föräldrapenning, dvs 7 dagar/vecka räcker dagarna i ca 13 månader. Jag vill exv att han/hon skall börja på dagis i januari 2018, vilket blir 17 månader hemma. För att dagarna skall räcka så länge behöver vi ta ut 5 dagar i veckan istället, först jag i (förmodligen) 13 månader och sen sambon i 4. Jag hade gärna delat det mer lika som med förra barnet, men blir svårt med mannens nya jobb. Delar man mer lika får man dessutom en trevlig jämställdhetsbonus.
  • GästenT
    Symetrical skrev 2016-05-17 17:16:59 följande:

Det beror på hur länge man vill vara hemma med barnet. Tar man 100% föräldrapenning, dvs 7 dagar/vecka räcker dagarna i ca 13 månader. Jag vill exv att han/hon skall börja på dagis i januari 2018, vilket blir 17 månader hemma. För att dagarna skall räcka så länge behöver vi ta ut 5 dagar i veckan istället, först jag i (förmodligen) 13 månader och sen sambon i 4. Jag hade gärna delat det mer lika som med förra barnet, men blir svårt med mannens nya jobb. Delar man mer lika får man dessutom en trevlig jämställdhetsbonus.

Jaa våran tanke är att jag ska vara hemma 6 månader och kanske ta ut 5dagar i veckan och sen börja jobba. Att han och jag jobbar 50% i var och är hemma 50% i var. Haha. Men då förstår jag inte om man kan ta ut 3dagar i veckan och samtidigt jobba 50?
  • Sajocawa
    GästenT skrev 2016-05-17 20:56:16 följande:
    Jaa våran tanke är att jag ska vara hemma 6 månader och kanske ta ut 5dagar i veckan och sen börja jobba. Att han och jag jobbar 50% i var och är hemma 50% i var. Haha. Men då förstår jag inte om man kan ta ut 3dagar i veckan och samtidigt jobba 50?
    50% av fp blir ju 3,5 dag.. Men man kan ju välja hur stor del av dagen man vill ta också. Men sen är det egentligen upp till er. Vill du jobba 3 dagar och sen ta ut fp 2 dagar eller 4 dagar är helt frivilligt.. :)
  • Sajocawa
    eagle87 skrev 2016-05-17 08:45:19 följande:
    Vet va du menar, tucker oxå synd om barnet som är underst, bugaboo donky är ju bred men jag tycker den är för stor O inte fin :/ när har du rul? Hur mår du?
    Jo jag måste ju följa stockholmsmåttet ang vagn men tycker ändå alla är för stora, vi har en väldigt smal enkelvagn nu och då blir en smal syskonvagn ändå helt galet stor i jämförelse..

Jag mår rätt bra faktiskt förutom att jag är trött, men det beror nog mest på mina långa slitiga dagar tror jag. Har RUL 22 juni så det känns fortfarande som en evighet dit..
  • GästenT
    Sajocawa skrev 2016-05-17 21:09:27 följande:

50% av fp blir ju 3,5 dag.. Men man kan ju välja hur stor del av dagen man vill ta också. Men sen är det egentligen upp till er. Vill du jobba 3 dagar och sen ta ut fp 2 dagar eller 4 dagar är helt frivilligt.. :)

Haha tack. :) jag blir helt knasig på det här!! Jag kommer garanterat att få ringa försäkringskassan när det närmar sig. :) Drömmen är att båda får jobba 50% efter 6 månader iaf. Men det ska ju gå ihop ekonomiskt också!
Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend