• Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend
  • GästenT

Haha, tack för alla svaren! Vilken jäklans koll ni har! Det har jag aldrig hört talas om. :) Men då vet man det! Har ett svagt minne av att hon sa att man även kollar blodgrupp, och då vet jag varför nu. :)

• sagoskog
    Loppan84 skrev 2016-04-12 10:20:53 följande:

Men när du blev inskriven tog de väl alla rutinprover som blodgrupp, röda hund etc?

Absolut, men den anti-imunniseringsinjektionen man tidigare bara fått efter förlossningen (och andra ingrepp) verkar även ges på rutin i v. 28-29 inom vissa landsting. Min bm verkar dock ha noll koll på det när jag frågar. (Gäller alltså bara rh negativa).
  • sagoskog
    Loppan84 skrev 2016-04-12 10:21:35 följande:

Och antikroppar

Ja givetvis :) Men det är alltså den injektion man får som rh neg mot att bilda antikroppar som jag menar. Verkar vara olika rutiner före bättre den ges på rutin.
    Symetrical skrev 2016-04-12 10:22:41 följande:

Har också hört att vissa bara får spruta efter fl. Verkar vara lite olika bud på det där...

Hmm.. konstigt att samma riktlinjer inte verkar gälla för hela landet. Kanske beror på att de inte blodgrupperar fostret här.
  • capy
    sagoskog skrev 2016-04-12 10:48:37 följande:
    Absolut, men den anti-imunniseringsinjektionen man tidigare bara fått efter förlossningen (och andra ingrepp) verkar även ges på rutin i v. 28-29 inom vissa landsting. Min bm verkar dock ha noll koll på det när jag frågar. (Gäller alltså bara rh negativa).
    Jag är rh- och när min dotter, som är rh+, föddes 2012 så fick jag anti-immunisering efter förlossningen. Den här gången kollades rhesusfaktor (dock ej blodgrupp) på fostret via blodprov som togs på mig vid inskrivningen, men det verkar vara nytt här (Östergötland). Killen i magen är  negativ, men hade han varit positiv så skulle jag fått anti-immunisering nu i v28-29.
  • GästenT
    eagle87 skrev 2016-04-12 16:59:48 följande:

Såååååå glad barnmorska ringde nytt ul på måndag!!!!!!!!!!!

Äre sant?! Va kul!!! Mysigt att få se den lilla igen! :) Visst var det kompletterings kub för att dom inte såg på första va? :)
  • eagle87
    GästenT skrev 2016-04-12 16:09:00 följande:
    Äre sant?! Va kul!!! Mysigt att få se den lilla igen! :) Visst var det kompletterings kub för att dom inte såg på första va? :)
    Aa precis :) hoppas de syns på detta :) min man är på kurs så svärmor ska med!!!!!
  • GästenT
    eagle87 skrev 2016-04-12 17:43:59 följande:

Aa precis :) hoppas de syns på detta :) min man är på kurs så svärmor ska med!!!!!

Ja verkligen!! :D

Vänta lite... Blandar jag ihop folk här eller vad det du som hade en liten krystad relation till sin svärmor? :O
  • eagle87

Försöker känna min livmoder den ska ha flyttat upp nu från blygdbenet men känner inger :(

• GästenT
    eagle87 skrev 2016-04-13 10:33:17 följande:

Försöker känna min livmoder den ska ha flyttat upp nu från blygdbenet men känner inger :(

Fast det är väl långt ifrån alla som känner det själva så tidigt? :)
Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend