• IlonaSofia

Någon mer som ska börja sin första kur Pergotime i januari 2016?

Hej!

Jag undrar om det finns någon som ska börja med pergotime denna månaden?
    Jag ska börja min första enkelkur imorgon på dag 5. Är jättespänd och hoppas att det ska gå vägen.

Lite kort om mig: Är 27 år, har två barn med mitt ex; 6 och 3,5 år gamla. Har försökt i över 1 år med min nuvarande sambo. Har egen ägglossning, regelbunden mens, gjorde en äggledarspolning för ca 2 månader sen, allt såg fint ut. Men eftersom jag inte blivit gravid så fick jag pergotime som hjälper min ägglossning på traven.

Hur ser det ut för er?

Hoppas någon vill följas åt! :)

• Svar på tråden Någon mer som ska börja sin första kur Pergotime i januari 2016?
  • Mamsterbabe

Hej allihopa!

Tänkte bara fråga, jag fick konstaterat att jag har pco näe Jag och sambon försökte få till första barnet 2009. Då hade vi försökt i över ett år men utan framgång samt att mina cykler var mellan 27-42 dagar.

Då skulle jag få pergotime utskrivet, som jag skulle ta vid nästa mens. Men då blev jag gravid, och vi fick en underbar son.

Ett par år senare hände samma sak, vi hade försökt i över ett år och skulle få hjälp men då blev jag gravid precis innan jag skulle börja med pergotime. Vilket resulterade i ännu en vacker son (detta var 2012).

Nu vill vi försöka oss på en tredje skrutt, jag slutade med p-piller i slutet av januari och fick nu i onsdags min första mens efter p-pillerstoppet. Så vi är precis vid startlinjen och försöker få koll på min cykel.

Min fundering är nu :

1. Vad händer när man tar pergotime? Hur går det till? Är det tabletter och sen kör man som vanligt? Eller? Vet inte om jag har fått någon riktig info av bm när jag skulle ha fått det..

2. Kan man, om några månader, om det inte händer något kontakta bm och säga att vi har försökt i över ett år igen fastän vi inte har det? Eller bör vi vänta över ett år igen? Det är, som alla här inne vet, så psykiskt påfrestande att försöka i ett helt år och eftersom båda barnen tog sååå lång tid att få till är inte direkt hoppet så stort att det skulle gå fortare denna gång.. Är väl egentligen en moralisk fråga, men svara gärna ändå. Hur hade ni gjort?

• klariis

Hej, 
    Jag har fått en Hcg spruta igårkväll så jag vet att jag kommer ägglossa måndag. Så det är skönt. även om blodprovet visade i fredags att jag ägglossade då, så fick åka in på en extra kontroll i lördags, men med tanke på deras miss förra månaden så kände dom att dom skulle lita på mig denna månad och tror det stämmer, för har ägglossningskänningar nu, så lagom tills imorgon.
    Men.. min slemmhinna har blivit jättetunn av pergotime. Förra månaden påpekade hon det men att den inte var så farligt tunn. Nu var den 5mm dag 12. Men det konstiga är att hon ändå vill fortsätta med insemination och sätta mig på östrogen efter det. Så detta blev den sista månaden med pergotime för mig enligt henne, så nu får vi testa på något nytt nästa gång. För äggen kan inte fästa med tunn slemhinna. Fattar inte hur den ska växa till sig, testar med allt och lite till. Men vi får se, känns som denna månad går bort också tyvärr. 

• Änglamark

Hej tjejer! Har läst igenom hela tråden och hejjar på er allihopa! 
    Jag är ny medlem här och vet knappt hur forumen fungerar men tänkte testa att slänga mig in här då ni verkar ha mycket erfarenhet av Pergotime, besök m.m.

Jag är 25 år och slutade med p-piller för lite mer än 1 år sedan. Mestadels för att jag mådde så dåligt sista tiden och jag och sambon sa att vi skulle börja med kondom istället, vilket vi var väldigt dåliga med däremot. Hade läst att det var väldigt individuellt med hur lång tid det tog för äl och mensen att komma tillbaka men när det hade gått ca ett halvår så hörde jag av mig till kvinnokliniken. Nu är det konstaterat att jag har PCO, vilket innebär att jag inte ens har ägglossning, utan istället klumpar äggblåsorna ihop sig i äggstocken och vill inte lossna. 

Åt progesterontabletter under hösten/vintern och fick någon dags blödning under tiden, räknar knappt det som mens. Jag förväntade mig att det skulle köra igång ägglossningen men det var bara till för att framkalla en blödning, vilket ingen förklarat för mig... Jag ska fortsätta med Progesteron då min slemhinna behöver det.
    Nu har vi ett möte inbokat på en privat gynmottagning för att gå vidare med det här. 
    Har väl inte direkt någon fråga just nu men följer gärna med på er resa och delar med mig av min när den kommer igång. Ska till privata gyn nu på torsdag...

• Brennda

Här har det varit tyst ett tag märker jag.. Hur går det för alla här inne? Väntar ni på äl eller bim?

Själv är jag på cd 13 idag och fick pos ältest nyss. De andra cyklerna har jag inte fått pos föränn dag 14 så kanske denna cykel slutar annorlunda. *hoppas*

• klariis
    Brennda skrev 2016-03-21 15:39:54 följande:

Här har det varit tyst ett tag märker jag.. Hur går det för alla här inne? Väntar ni på äl eller bim?

Själv är jag på cd 13 idag och fick pos ältest nyss. De andra cyklerna har jag inte fått pos föränn dag 14 så kanske denna cykel slutar annorlunda. *hoppas*

Hej! 
    Jag vet, vart inne och kollat 2 gånger men inte orkat skriva något. Full rulle här. 

Vad spännande, kanske är positivt med förändringar.. även om det kanske bara skiljer en dag.. Hoppas! 

Här går det som vanligt. Körde Insemination i måndags för en vecka sen. Fortfarande en slemhinna på 5mm. Så blir lite lätt irriterad att vi körde. Men enligt min läkare så är mina östrogen nivåer så pass bra så det skulle tjocka till sig enligt henne. Jag är väl inte så superduper positiv. Irriterande, så bokat ett möte med henne och vill förklara hur jag känner. Har man försökt så pass länge så vill man ju inte att dom ska hålla på att chansa. Då vill jag hellre att dom avbryter och jag sparar 7000kr tills månaden efter. tyvärr tänker dom bara på pengar här så man vet aldrig om dom verkligen vill ens bästa alla gånger. 

Även om det är 7dgr sen så känner jag inge annorlunda, ont i magen som mild mensvärk, men det har jag alltid den här tiden. Har inte ont i brösten. Men det slutade jag få för några månader sen också. Så lika bra att ställa in sig på att det inte funka denna gång heller. 
  • klariis
    Mamsterbabe skrev 2016-03-13 15:31:32 följande:

Hej allihopa!

Tänkte bara fråga, jag fick konstaterat att jag har pco näe Jag och sambon försökte få till första barnet 2009. Då hade vi försökt i över ett år men utan framgång samt att mina cykler var mellan 27-42 dagar.

Då skulle jag få pergotime utskrivet, som jag skulle ta vid nästa mens. Men då blev jag gravid, och vi fick en underbar son.

Ett par år senare hände samma sak, vi hade försökt i över ett år och skulle få hjälp men då blev jag gravid precis innan jag skulle börja med pergotime. Vilket resulterade i ännu en vacker son (detta var 2012).

Nu vill vi försöka oss på en tredje skrutt, jag slutade med p-piller i slutet av januari och fick nu i onsdags min första mens efter p-pillerstoppet. Så vi är precis vid startlinjen och försöker få koll på min cykel.

Min fundering är nu :

1. Vad händer när man tar pergotime? Hur går det till? Är det tabletter och sen kör man som vanligt? Eller? Vet inte om jag har fått någon riktig info av bm när jag skulle ha fått det..

2. Kan man, om några månader, om det inte händer något kontakta bm och säga att vi har försökt i över ett år igen fastän vi inte har det? Eller bör vi vänta över ett år igen? Det är, som alla här inne vet, så psykiskt påfrestande att försöka i ett helt år och eftersom båda barnen tog sååå lång tid att få till är inte direkt hoppet så stort att det skulle gå fortare denna gång.. Är väl egentligen en moralisk fråga, men svara gärna ändå. Hur hade ni gjort?

Änglamark skrev 2016-03-13 16:40:41 följande:

Hej tjejer! Har läst igenom hela tråden och hejjar på er allihopa! 
    Jag är ny medlem här och vet knappt hur forumen fungerar men tänkte testa att slänga mig in här då ni verkar ha mycket erfarenhet av Pergotime, besök m.m.

Jag är 25 år och slutade med p-piller för lite mer än 1 år sedan. Mestadels för att jag mådde så dåligt sista tiden och jag och sambon sa att vi skulle börja med kondom istället, vilket vi var väldigt dåliga med däremot. Hade läst att det var väldigt individuellt med hur lång tid det tog för äl och mensen att komma tillbaka men när det hade gått ca ett halvår så hörde jag av mig till kvinnokliniken. Nu är det konstaterat att jag har PCO, vilket innebär att jag inte ens har ägglossning, utan istället klumpar äggblåsorna ihop sig i äggstocken och vill inte lossna. 

Åt progesterontabletter under hösten/vintern och fick någon dags blödning under tiden, räknar knappt det som mens. Jag förväntade mig att det skulle köra igång ägglossningen men det var bara till för att framkalla en blödning, vilket ingen förklarat för mig... Jag ska fortsätta med Progesteron då min slemhinna behöver det.
    Nu har vi ett möte inbokat på en privat gynmottagning för att gå vidare med det här. 
    Har väl inte direkt någon fråga just nu men följer gärna med på er resa och delar med mig av min när den kommer igång. Ska till privata gyn nu på torsdag...

Hej, 

Jag har inte svarat er för jag har faktiskt noll koll på PCO. Jag vet att jag har det tvärtom än PCO. Tidigt klimakterium och låg äggreserv. 

Mamsterbabe, angående fråga 2 så gick jag efter 4-5 månader till Mama mia i Stockholm och förklarade att jag inte kunde hantera menssmärtorna som jag fick när jag inte åt p-piller och om det skulle vara något fel på mig kan inte jag hantera detta i över ett år. (har gått utredning för det hos dom så dom visste  redan om det) Så dom erbjöd mig göra en fertillitetsutredning. Men tackade nej då eftersom jag var så säker på att det skulle gå tillslut. Vilket det inte gjorde. 
  • IlonaSofia

Hej! Är på cd 15 idag, åt enkelkur pergotime denna gång. Inte köpt äl tester men vi har kört ganska bra ända och har troligtvis äl idag-ons, börjar känna av lite äl smärta.

Så roligt att några fler hittat hit! Önskar er stort stort lycka till och jag verkligen att vi alla i denna tråd ska få varat fina plus snart! ????

• klariis
    Längtar efter en bebis skrev 2016-03-21 20:28:25 följande:

Tjejer någon som vill sälja pergotime haha

det är väl bara att gå till en läkare och få det utskrivet? vart bor du?
  • IlonaSofia
    Längtar efter en bebis skrev 2016-03-21 20:28:25 följande:

Tjejer någon som vill sälja pergotime haha

Tror inte nån vill sälja dom man får, alla här vill ju ha bebis :p I ett paket finns ju bara tabletter för 1 kur också. Du har väl en tid hos läkare och ska få pergo eller hur va det? :)
Svar på tråden Någon mer som ska börja sin första kur Pergotime i januari 2016?