• föräldern

skolklass besöka asylboende

Har ett barn i lågstadiet där läraren precis informerat oss föräldrar att klassen ska besöka ett asylboende i närheten. Klassföreståndare har gått ut med mail om det finns saker eller pengar vi vill skänka. Klassen ska åka och handla julklappar till asylbarnen och sedan åka dit och lämna. Det är en jättefin tanke MEN det känns inte alls tryggt att skicka sitt lilla barn dit utan kontroll. Jag tänker på olika smittor, tbc, mrsa etc. Jag tänker också på terrorism, barnvåldtäkter och andra farhågor. För mig känns det inte alls tryggt att utan vår tillsyn släppa iväg vårt barn till en asyl förläggning med ca 150 personer i kris/traumatisering.

Är det verkligen skolans uppgift att ta med våra barn dit? Om vi vill engagera oss så är det väl ett beslut som vi ska få ta och inte en klassföreståndare?! Kan man ens opponera sig mot det här? Hur hade ni tänkt om ert lågstadiebarn skulle till ett asylboende med klassföreståndaren?

• Svar på tråden skolklass besöka asylboende
  • Anonym (anonym)
    Anonym (skärp dig) skrev 2015-11-22 18:35:41 följande:

Svaret var inte till dig men personen jag svarade påpeckade att vi måste lära oss av historien, som börjar 1930.

Jag vet inte vem Deash är men muslimer har aldrig lämnat medeltiden, deras regelbok förbjuder dom från att göra det så det borde vara ganska bra att veta vår gamla fiende är och förblir vår fiende, nu även på plats nära dig, inte längre på tv eller i historieböcker.

Vet inte riktigt vad du menar med korsriddarna och "deras våldsideologi".
    När det första korståget har gått ut för att försvara kristna i mellanöstern har islam redan erövrat två tredjedelar av den kristna världen, vända den andra kinden till fungerar bara så långt, sen måste man försvara sig vilket kristendomen har gjort, ett tag i alla fall.

Sen antog vi att resten av världen utvecklades i samma takt som vi vilket var mycket felaktigt och skadlig slutsats.

Daesh är det samma som IS, korsriddarna gick främst ut för att erövra länder från de otrogna allt sanktionerat av katolska kyrkan.

• Anonym (förbannad)
    Anonym (skärp dig) skrev 2015-11-22 18:38:42 följande:

Så klart du inte gör, fakta kan vara svara att bemöta när man har bara fantasier önsketänkande eller rena lögner till svar, det brukar vara rätt genomskinligt.

Om du åsyftar våldsideologin islam så finns det inget som heter att "utöva den ifred" om man nu tror på det, deras våldsideologi dikterar dom att erövra som för 1400 år sen, inget har förändrats där, vi ska dö dom ska styra.

Kan du ge ett exempel på var islam har lyckats leva ifred med sina grannar?

Önsketänkande jo vars..... du ska ju inte yttra dig om det du länkar till hatsidor o hoppas de är sanning bakom. När exakt har jag ljugit? Hela du är genomskinlig det skriker ju främlingsfientlig troll om dig....

Vems fakta då din eller?? Bara att påstå att muslimer inte kan leva i fred med sina grannar är ju rätt moget sagt menar jag. Människor som blandar religion och enstaka individer handlingar ligger på en låg nivå i mina ögon och oftast är det folk med låg utbildning som har så mkt fördomsfulla åsikter som du för hade du läst på lite om religionkunskap så hade du sett att alla religioner har haft inslag av våldbejakande inslag genom tiderna. Islam är i te värre än något annat. Jag som inte ens är troende fattar detta. För din info så bor det många muslimer i Sverige och har gjort det i många år utan att det för de sakens skull har varit något hot mot samhället. Du är så pinsam och framstår som obildad bara så go ahead och dra en till punch line så ska jag låtsas bry mig.....
  • Nerfherder
    Anonym (Mr No) skrev 2015-11-22 18:53:16 följande:

Man skulle ju kunna tänka sig att fler personer på dessa boenden är utövare av en våldsideologi än i samhället i stort. Man kan därför fråga sig om det är lämplig miljö för barn att vistas i.

Det handlar om att ta ansvar och inte utsätta barnen för en fullständigt onödig risk.

Du förstår väl att det inte bara är islamister som befinner sig på de där flyktingboendena? Och nu följer ju lärarna med så vad tror du kommer hända?

Ni framstår som väldigt rädda.
  • Anonym (förbannad)
    Anonym (Mr No) skrev 2015-11-22 18:53:16 följande:

Man skulle ju kunna tänka sig att fler personer på dessa boenden är utövare av en våldsideologi än i samhället i stort. Man kan därför fråga sig om det är lämplig miljö för barn att vistas i.

Det handlar om att ta ansvar och inte utsätta barnen för en fullständigt onödig risk.

Herregud asså är du på riktig?!? Anta att flera personer på dessa boenden är utövare av en våldsideologi bla bla bla man kan fråga sig om du är lämplig i närheten av barn med dina främlingsfientliga åsikter.

Det handlar om att inte låta dummare än vad man är
  • Anonym (Mr No)
    Nerfherder skrev 2015-11-22 18:57:50 följande:
    Du förstår väl att det inte bara är islamister som befinner sig på de där flyktingboendena? Och nu följer ju lärarna med så vad tror du kommer hända?

Ni framstår som väldigt rädda.
    Det stämmer att jag är rädd. Själv bor jag i Stockholm och åker inte t-bana numera.

Jag vet att det inte bara är islamister (tack och lov) som bor på våra asylboenden, men det förändrar inget i sak.

Jag vet inte vad som kommer hända och det vet inte du eller någon lärare heller. Erfarenhetsmässigt vet vi ju att knivar förekommer. Vi har sett hur människor blivit knivhuggna och tom fått halsen avskuren av de här grupperna. Lärare har ingen kompetens eller kapacitet att hantera en combat situation vid en konkret attack mot skolbarn.

Vad ska de dit att göra i överhuvudtaget? Jag förstår inte det.
  • Anonym (förbannad)
    Anonym (skärp dig) skrev 2015-11-22 19:01:15 följande:

Jaså?

Har en ny islam terrororganisation dykt upp eller är vi på samma spår som innan att med propaganda försöka skifta focus från islam?

Jag älskar när folk skiter i att läsa länkar man presenterar, korstågen gick ut för att försvara kristna från islams terror, står i länkat på flera ställen.

Med tanke på att våra barn är vår framtid så är det kanske inte det lämpligaste att visa dom islams terror är okey eller att utsätta dom för den.

Jo visst..... korstågens uppdrag var att skydda folk från islam inte alls att tvinga på kristendom på oskyldiga genom att våldta och plundra allt i sin väg samt bränna folk levande. Våra barn är vår framtid men som föräldrar som dig blir jag rätt osäker på framtiden.
  • Anonym (förbannad)
    Anonym (Mr No) skrev 2015-11-22 19:06:42 följande:

Det stämmer att jag är rädd. Själv bor jag i Stockholm och åker inte t-bana numera.

Jag vet att det inte bara är islamister (tack och lov) som bor på våra asylboenden, men det förändrar inget i sak.

Jag vet inte vad som kommer hända och det vet inte du eller någon lärare heller. Erfarenhetsmässigt vet vi ju att knivar förekommer. Vi har sett hur människor blivit knivhuggna och tom fått halsen avskuren av de här grupperna. Lärare har ingen kompetens eller kapacitet att hantera en combat situation vid en konkret attack mot skolbarn.

Vet bara att flesta terror brott som begåtts i Sverige har gjorts av högerextrema sympatisörer. På tal om knivar han killen i Trollhättan gick loss ganska så brutalt på oskyldiga människor med ett vasst föremål.
  • Anonym (Mr No)
    Anonym (förbannad) skrev 2015-11-22 19:03:16 följande:
    Herregud asså är du på riktig?!? Anta att flera personer på dessa boenden är utövare av en våldsideologi bla bla bla man kan fråga sig om du är lämplig i närheten av barn med dina främlingsfientliga åsikter.

Det handlar om att inte låta dummare än vad man är
    Jag förstår att det inte går att skydda sig mot allt, men att medvetet släpa in skolbarn i en lejonkula tycker jag inte är okej. Som sagt - det handlar om att ta ansvar och inte utsätta barnen för en onödig fara.
  • Nerfherder
    Anonym (Mr No) skrev 2015-11-22 19:06:42 följande:

Hahaha

Det är större risk att vi blir träffade av en meteor innan...
  • Anonym (Mr No)
    Anonym (förbannad) skrev 2015-11-22 19:09:15 följande:
    Vet bara att flesta terror brott som begåtts i Sverige har gjorts av högerextrema sympatisörer. På tal om knivar han killen i Trollhättan gick loss ganska så brutalt på oskyldiga människor med ett vasst föremål.
    Källa på det tack. På rak arm kan jag nämligen inte komma på ett enda högerextremt terrorbrott i Sverige där oskyldiga fått sätta livet till.

Faktum är ju att vi överlag varit relativt förskonade från terrorbrott i Sverige, men det är nog tyvärr på väg att ändras högst radikalt.
Svar på tråden skolklass besöka asylboende