• föräldern

skolklass besöka asylboende

Har ett barn i lågstadiet där läraren precis informerat oss föräldrar att klassen ska besöka ett asylboende i närheten. Klassföreståndare har gått ut med mail om det finns saker eller pengar vi vill skänka. Klassen ska åka och handla julklappar till asylbarnen och sedan åka dit och lämna. Det är en jättefin tanke MEN det känns inte alls tryggt att skicka sitt lilla barn dit utan kontroll. Jag tänker på olika smittor, tbc, mrsa etc. Jag tänker också på terrorism, barnvåldtäkter och andra farhågor. För mig känns det inte alls tryggt att utan vår tillsyn släppa iväg vårt barn till en asyl förläggning med ca 150 personer i kris/traumatisering.

Är det verkligen skolans uppgift att ta med våra barn dit? Om vi vill engagera oss så är det väl ett beslut som vi ska få ta och inte en klassföreståndare?! Kan man ens opponera sig mot det här? Hur hade ni tänkt om ert lågstadiebarn skulle till ett asylboende med klassföreståndaren?

• Svar på tråden skolklass besöka asylboende
  • Anonym (Suckar)
    Anonym (Dr Mupp) skrev 2015-11-22 12:16:48 följande:

Oavsett så är hotet högt och det är bättre att ta in en för mycket än en för lite.

Den svenska blåögdheten kommer försätta oss i fördärvet.

Min unge hade inte fått följa med till ett asylboende.Nerfherder, du får gärna kommentera mina svar men gör det då med något som kan reflekteras över.

En suck kan inte räknas som det.

Ja, det är verkligen bättre att ta in en för mycket än en för lite. Men antar att du med främlingsfientliga åsikter egentligen menade tvärtom. Det går inte så bra för dig att tänka idag va?
  • Anonym (suck)
    Anonym (herregud) skrev 2015-11-22 11:41:12 följande:

Nej, det är sjukt att man gör ett försök att hjärntvätta barnen med svensk godhetsknarkar mentalitet.

Vad gäller smittor så dukar vården under, vi har ingen koll, vi hittar sjukdomar tidigare utrotade med vacciner här, samtidigt som vården var inte ens i närheten av invasionen och dras nu med medicin brist, vi hinner inte tillverka ikapp.

Terrorism och ren våld är den direkta faran, det finns i princip ingen säkerhet på ställen, barn och "normala" våldtäkter är vardag, våld mot personal och grannar är vardag, skulle inte påstå att det är lämpligt miljö för ett svenskt barnuppvuxen efter våra värderingar.

Fler godhetsknarkare borde ta sig ner och se vad vi skapar på hemmaplan, barn däremot måste skyddas.

Det är sjukt att man kan tycka att det är ett problem att visa helt ärligt hur Sverige fungerar och hur andra familjer har det.

Det stämmer inte alls. Vilka sjukdomar har varit utrotade och kommit tillbaka?

Dumheter. Vilka fantasier du har.

Känner du dig häftig som smutskastar vänliga vanliga människor?
  • Anonym (suck)
    Anonym (Dr Mupp) skrev 2015-11-22 11:55:31 följande:
    Ok, det har jag lyckats missa.
    Konstigt, det lät s¨å himlans allvarligt när han var efterlyst!
    Han har säkert ljugit dem fulla och snart smäller det.
    Eller så har SÄPO och lokala polisen klantat sig och hittat fel snubbe...
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Dr Mupp) skrev 2015-11-22 12:16:48 följande:
    Oavsett så är hotet högt och det är bättre att ta in en för mycket än en för lite.
    Den svenska blåögdheten kommer försätta oss i fördärvet.

Min unge hade inte fått följa med till ett asylboende.
    Nerfherder, du får gärna kommentera mina svar men gör det då med något som kan reflekteras över.
    En suck kan inte räknas som det.
    Du tror att det är farligt för en skolklass att besöka barn på ett asylboende, barn som kommer att börja i skolan om ett litet tag?
  • kaffe

Jag är tveksam till om förslaget är så bra. Jag tror barn i lågstadiet är för små för att kunna tillgodogöra sej nyttan med ett besök där. Risken är nog stor att det blir lite som ett "djurparksbesök", med rundvisning av personer som kanske beter sej annorlunda pga det dom varit med om. Dessutom kan dom flesta (om än några) asylsökande svenska, vilket gör att barnen ändå inte kan prata med dom.

Besöket på själva asylboendet kan nog vänta tills barnen är lite större. Bättre i så fall att bjuda in en asylfamilj (+tolk) till klassen och låta dom prata med barnen där.

• MrsMia
    Anonym (Eva) skrev 2015-11-22 09:12:32 följande:

Jag kanske är cynisk eftersom jag har en svägerska som jobbar i branschen så att säga, men det kanske har helt motsatt effekt mot vad läraren önskar? Att det är läskiga gubbar överallt och väldigt snuskigt.

Det där stämmer inte alls där jag volontärarbetar. Mycket renliga medmänniskor, respektfulla och glada för besök. Däremot skulle jag aldrig själv ta med barnen när de är förkylda, det hade känts hemskt att smitta någon som knappt har pengar att köpa alvedon. Mina barn är för övrigt ofta med mig där och leker med de boendes barn.
  • Anonym (Dr Mupp)
    Nerfherder skrev 2015-11-22 12:18:46 följande:
    Dina svar är så otroligt främlingsfientliga att de endast förtjänar en suck till svar
    Får du gärna tycka men förvänta dig inte fler svar på dina suckar bara.
  • Anonym (Dr Mupp)
    Anonym (Suckar) skrev 2015-11-22 12:20:50 följande:
    Ja, det är verkligen bättre att ta in en för mycket än en för lite. Men antar att du med främlingsfientliga åsikter egentligen menade tvärtom. Det går inte så bra för dig att tänka idag va?
    Tänkte helt rätt, så du behöver inte oroa dig.
    Mina åsikter har jag bättre koll på än du nämligen.
  • Maria 434

Tycker det är en jättebra ide att låta barn få träffa andra barn. Att de inte kan prata med varandra tror jag har noll betydelse. Har sett många barn som när de varit utomlands med sina föräldrar börja leka med andra barn som inte är svenskar och det funkar alldeles utmärkt.

Att dessutom ha med sin julklappar till barnen är underbart, de får nåt att glädja sig åt i en miljö som för dom är främmande. Dessutom får de träffa svenska barn vilket är ett perfekt steg in i det svenska samhället.

Svar på tråden skolklass besöka asylboende