• föräldern

skolklass besöka asylboende

Har ett barn i lågstadiet där läraren precis informerat oss föräldrar att klassen ska besöka ett asylboende i närheten. Klassföreståndare har gått ut med mail om det finns saker eller pengar vi vill skänka. Klassen ska åka och handla julklappar till asylbarnen och sedan åka dit och lämna. Det är en jättefin tanke MEN det känns inte alls tryggt att skicka sitt lilla barn dit utan kontroll. Jag tänker på olika smittor, tbc, mrsa etc. Jag tänker också på terrorism, barnvåldtäkter och andra farhågor. För mig känns det inte alls tryggt att utan vår tillsyn släppa iväg vårt barn till en asyl förläggning med ca 150 personer i kris/traumatisering.

Är det verkligen skolans uppgift att ta med våra barn dit? Om vi vill engagera oss så är det väl ett beslut som vi ska få ta och inte en klassföreståndare?! Kan man ens opponera sig mot det här? Hur hade ni tänkt om ert lågstadiebarn skulle till ett asylboende med klassföreståndaren?

• Svar på tråden skolklass besöka asylboende
  • föräldern

Ja det är ju där man slits emellan... det är en fin, lärorik handling och barnen får ta del av andras historia, men hur kan man vara säker på att alla smittprover är tagna och är ok. Att det är harmoniskt , att mitt barn inte utsätts för något. Kan väl tillägga att jag för övrigt inte har något högt förtroende för klassföreståndaren.

• föräldern

Oj här har det visst hänt grejer under dagen. Vilken respons. Jag lade ut frågan för att testa om jag är helt ute och cyklar innan jag tar kontakt med rektor. Vilket nu känns som det rätta. Det tråkiga är att så fort sådana här frågor dyker upp så kommer rasiststämpeln. Det handlar inte om rasism för att man tycker det är en dålig idé att ens 8 åring ska iväg på studiebesök på ett asylboende som har ett mycket oklart syfte. Jag tycker att de är alldeles för små för detta. Hur ska diskussionen i klassen fortsätta? Håller med att vår skyldighet är att skydda barnen till viss del från allt som händer just nu. De hör tillräckligt på lilla aktuellt och andra vuxna diskussioner som gör dem oroliga.

Aspekten att också barnen ska "tyngas" med att ordna julklappar och bära ett ekonomiskt ansvar är också något jag värjer mig mot. Vet att det pågår minst 3 julklappsinsamlingar redan till dessa barn. (Och de firar väl inte ens jul?)

Idén med att asylbarnen skulle kunna hälsa på i klassen låter mycket bättre än att mitt lågstadiebarn ska åka dit där inga säkerhetsgarantier finns. Det verkar inte som att det är någon annan som råkat ut för en lärare som dragit igång något sådant här.

• föräldern
    Anonym (Mmmmh...) skrev 2015-11-24 11:30:57 följande:

Och en till fråga till ts som av någon anledning slutat svara i tråden, vad är det för flyktingboende som 150 flyktingar bor på? Iaf befinner det sig i någon kommun med tillräckliga personalresurser, eller har den tråden dock enbart varit påhittat?  Vad sa rektorn då?

Vet du vad jag inte förstår ts? Det syns att du är lite då och då inloggad här, men ändå svarar du inte i din egen tråd. Varför?

Vi har kontaktat läraren nu i första steget för att få svar på våra frågor. Har inte fått något svar ännu. Situationen är helt sann att det är ett stort asylboende med familjer och ensamma asylsökande. Ej frågan om ensamkommande barn. Jag tänker inte gå in på vilken kommun vi tillhör för jag vill kunna vara anonym då det inte är PK att ifrågasätta sådant här, vilket har blivit jättetydligt i denna tråd. Jag är inne och läser era intressanta svar men känner att jag kan ha svårt att hoppa in och vara med i alla diskussionerna.

Jag har träffat en del asylsökande och pratat med självklart. De beskriver sin situation på boendet att många är uttråkade och det uppstår många konflikter. För mig känns inte det som trygghet. Självklart är majoriteten säkerligen fina människor som kommer ta emot våra barn med glada tillrop men jag tänker inte riskera att det finns de som kommer bråka, gråta, skrika och utsätta min redan känsliga 8 åring. Det är traumatiserade människor de ska besöka. De får ingen behandling för trauma förrän de är kommunplacerade. Och det känns inte tryggt. Bättre att satsa på de som har PUT och som ska stanna tycker jag. Vem engagerar sig och bjuder in dem? Känns mer och mer galet ju mer jag tänker på det.
  • föräldern
    Anonym (Anna) skrev 2015-11-24 19:29:07 följande:

Jag har ringt runt lite, bara för intressens skull. Det finns inte en enda lågstadieelev som ska ha, lyssna nu! studiebesök på ett flyktingboende, inte i någon kommun i Sverige. Men ja ts, försöka kan man ju. Och ja, med en gång har du också kontakt med flyktingar som håller absolut med dig och berättar att läget är helt ohållbart för barn.

Helt ärligt ts.....inte alla som jobbar på socialen är helt borta.

Tro vad du vill... bara löjligt med diskussion om vad som är sant och icke. Det är iallafall vad vi står inför. Och ja... ibland träffar jag också på asylsökande. Jag har inte diskuterat denna frågan med hen men som ändå berättat om de konflikter som uppstått på boendet... jag tänker att det skulle väl bli konflikter oavsett ursprung om man sätter ihop 150 Pers som ska leva på begränsad yta med begränsade resurser och aktiviteter. Och bara utifrån det så är det inte lämpligt att barn ska dit...

Vad menar du med din sista mening?
  • föräldern

Jag har förövrigt inte sagt studiebesök.. jag har bara sagt att våra barn i sin lågstadieklass ska dit på besök och lämna julklappar (som gärna ska bekostas av elevernas föräldrar)

• föräldern
    Anonym (Anna) skrev 2015-11-24 19:59:12 följande:

Och jag har sagt att det inte finns en enda lågstadieklass i hela Sverige som ska besöka någon flyktingförläggning utan i dina drömmar. Däremot vet jag att vårdgym i Ulricehamn har tagit kontakt till Kållered.

Kontakta gärna: Socialstyrelsen, Lärarnas Riksförbund...............

För du har ringt Sveriges alla skolor?? Jag kan tänka att detta inte alls är förankrat uppåt i organisationen utan är lärarens egna mp radikala åsikter som styr vart hon tar sin klass...

Därav mitt starka motstånd... får hon göra så?
Svar på tråden skolklass besöka asylboende