• föräldern

skolklass besöka asylboende

Har ett barn i lågstadiet där läraren precis informerat oss föräldrar att klassen ska besöka ett asylboende i närheten. Klassföreståndare har gått ut med mail om det finns saker eller pengar vi vill skänka. Klassen ska åka och handla julklappar till asylbarnen och sedan åka dit och lämna. Det är en jättefin tanke MEN det känns inte alls tryggt att skicka sitt lilla barn dit utan kontroll. Jag tänker på olika smittor, tbc, mrsa etc. Jag tänker också på terrorism, barnvåldtäkter och andra farhågor. För mig känns det inte alls tryggt att utan vår tillsyn släppa iväg vårt barn till en asyl förläggning med ca 150 personer i kris/traumatisering.

Är det verkligen skolans uppgift att ta med våra barn dit? Om vi vill engagera oss så är det väl ett beslut som vi ska få ta och inte en klassföreståndare?! Kan man ens opponera sig mot det här? Hur hade ni tänkt om ert lågstadiebarn skulle till ett asylboende med klassföreståndaren?

• Svar på tråden skolklass besöka asylboende
  • Anonym (Dr Mupp)
    Anonym (Ta reda på fakta!) skrev 2015-11-22 09:24:16 följande:

Med din inställning om smittor så kan du aldrig åka utomlands heller då? Så länge ditt barn är vaccinerat så jan du vara lugn. Jag tycker du ska ta reda på fakta istället om hur det går till på asylboenden. Det låter som att du blivit uppskrämd. Släpp din rädsla och dina fördomar. På asylboenden runt om i landet går det väldigt lugnt och fridfullt till. Det är tacksamma och vänliga människor man möter där. Ditt barn kommer få ett utmärkt tillfälle att lära sig medmänsklighet och få hjälpa andra. Det är en så otroligt viktig sak att få idag. Välkomna detta! En eloge till läraren!!
    Och terrorism?! Hallå! De är inte terrorister. De har flytt från terrorismen. Terrorister gör knappast tillslag på ett litet asylboende.

Jo och terroristen som greps bodde inte på ett asylboende?
    Ta reda på fakta!
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Sinnessjukt) skrev 2015-11-22 10:12:21 följande:
    Tror du att det är många barn som vaccinerats mot resistent TBC? Idiot.
    Om det skulle vara en fara med resistent TBC så undrar jag lite lätt varför asylsökande, turister från östländer osv. har rätt att färdas på bussar, tunnelbanor, tåg eller annan kollektivtrafik för där är ju de platser där människor är så nära varandra som några decimeter.
    Kan vi som åker kollektivt slippa åka till våra arbeten om det är trångt på tåget så att vi inte smittas med TBC?
  • SpanskaFlugan
    Anonym (Dr Mupp) skrev 2015-11-22 10:30:09 följande:
    Jo och terroristen som greps bodde inte på ett asylboende? Ta reda på fakta!

Han är faktiskt frisläppt och inte längre misstänkt.
  • Anonym (Görel)

Adopterade och asylsökande testas, och vi har ett välfungerande smittskyddsinstitut i det här landet. I staden jag bor i finns det i snitt ett barn med mrsa per dagis, och föräldrarna till barnen rekommenderas ofta att inte berätta något. Det kan vara hur många resistenta bakterier som helst i omlopp på era genomvita förskolor utan att ni har en aning om det.

Men jag tycker det är ett märkligt initiativ av er lärare, det är väl ändå ett asylboende och inget zoo.

• Sous

När jag gick i lågstadiet på 80-90-talet så gick kören luciatåg på det lokala fängelset varje år, en öppen anstalt tror jag, så inte Kumla direkt, men ändå. Ingen ifrågasatte detta, inga problem hade uppstått under de tjugo (?) år som detta pågått och vi brukade få små ljusstakar i trä av de intagna som tack.

Det här är inte ett fängelse, ditt barn ska träffa andra barn. Har alltså svårt att förstå din förfäran. Om du är så orolig över tbc (vet du ens hur det smittar?) så rekommenderar jag en vaccinering.

• Anonym (Amanda)
    Anonym (Görel) skrev 2015-11-22 10:06:04 följande:

Adopterade och asylsökande testas, och vi har ett välfungerande smittskyddsinstitut i det här landet. I staden jag bor i finns det i snitt ett barn med mrsa per dagis, och föräldrarna till barnen rekommenderas ofta att inte berätta något. Det kan vara hur många resistenta bakterier som helst i omlopp på era genomvita förskolor utan att ni har en aning om det.

Men jag tycker det är ett märkligt initiativ av er lärare, det är väl ändå ett asylboende och inget zoo.

Precis som din sista mening känner jag med! Vissa här pratar som om dom vore vilda djur och inga människor!
  • Nerfherder
    Anonym (Dr Mupp) skrev 2015-11-22 10:30:09 följande:

Jo och terroristen som greps bodde inte på ett asylboende?

Ta reda på fakta!

Han är numera inte missstänkt
  • enola

Tycker det är ett jättebra initiativ av läraren!

Vad gäller smittor, för att smittas av MRSA räcker det att åka till Danmark. 3000 fall rapporterade i år, en tredjedel fler än förra året.

Terrorism och våldtäkt tror jag att du kan vara rätt lugn för. Eller menar du att random asylsökande skulle slita in din unge i ett rum och våldta honom/henne?

Jag tycker det är kanon att barnen får se på nära håll hur andra har det och tidigt få en förståelse för andras situation. Det skulle fler behöva, inte bara barn!

• enola
    Anonym (Görel) skrev 2015-11-22 11:06:04 följande:

Det är väl inte så att de ska dit och gå runt och titta på de asylsökande? Snarare handlar det väl om att umgås med dem och skapa en kontakt?
  • Världsmedborgare

Ett bra initativ från skolan som ligger helt rätt i tiden.
    Det är en av skolans viktigaste uppgifter att informera och lära ut vad som sker i, och hur vårt samhälle fungerar.

Stödtelefon för att bekämpa extremism. Nummret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
Svar på tråden skolklass besöka asylboende