• föräldern

skolklass besöka asylboende

Har ett barn i lågstadiet där läraren precis informerat oss föräldrar att klassen ska besöka ett asylboende i närheten. Klassföreståndare har gått ut med mail om det finns saker eller pengar vi vill skänka. Klassen ska åka och handla julklappar till asylbarnen och sedan åka dit och lämna. Det är en jättefin tanke MEN det känns inte alls tryggt att skicka sitt lilla barn dit utan kontroll. Jag tänker på olika smittor, tbc, mrsa etc. Jag tänker också på terrorism, barnvåldtäkter och andra farhågor. För mig känns det inte alls tryggt att utan vår tillsyn släppa iväg vårt barn till en asyl förläggning med ca 150 personer i kris/traumatisering.

Är det verkligen skolans uppgift att ta med våra barn dit? Om vi vill engagera oss så är det väl ett beslut som vi ska få ta och inte en klassföreståndare?! Kan man ens opponera sig mot det här? Hur hade ni tänkt om ert lågstadiebarn skulle till ett asylboende med klassföreståndaren?

• Svar på tråden skolklass besöka asylboende
  • Anonym (think)
    Anonym (Mr No) skrev 2015-11-22 17:38:18 följande:

Polisen som besökte asylboendet i Boden hade skottsäkra västar och var beväpnade med k-pistar. Tycker TS kan fråga skolan hur de tänkt att skydda barnen från ev attack. Det var inte länge sedan två personer bliv knivmördade på IKEA av en person från ett asylboende.

Det var inte länge sedan två personer blev mördade av en ung svenskfödd man på en skola. Get the point?
  • Anonym (förbannad)

[quote=76033344][quote-nick]Anonym (aldrig33) skrev 2015-11-22 16:54:31 följande:[/quote-nick]mina är inte "ungar" utan det är mina barn vi pratar om. Jag är realistisk, och har sett att det är många TBC mottagningar som har öppnat i Sverige bl.a. i Angered. Om du skulle vara lite läskunnig kanske du skulle läsa lite mer. Jag läser i alla medier och sen drar egna slutsatser. Att TBC ökar i Sverige är ingen hemlighet och att vaccin inte skyddar till 100 % har jag fått information från en läkare på en vaccinationscentral,trodde du att jag som en ansvarsfull mamma till två småbarn skulle ändå sätta mina barn på ett asylboende på studiebesök? aldrig som sagt och det finns 1000 skäl till varför. Varför kan du inte bara acceptera att man skyddar sina barn från terrorattentat, farliga smittsamma sjukdomar och annat, är det fel tycker du? Du verkar inte ha några egna barn .. haha.. lär dig att skriva och lär dig att läsa och att vara källkritisk.. du verkar inte vara torr bakom örönen än.. i vilken årskurs går du ? 5te klass?

på tal på att det finns rasistiska sidor som du påstår.. jag antar att du tycker att vi ska fylla sverige med 10 miljoner "asylsökande" för att vi tjänar på det i Sverige och att de alla är läkare oc

"Lär dig att skriva och lär dig att läsa och att vara källkritisk.." kom ju ut ur rätt käft.... för du är så källkritisk du...... om du skulle vara lite allmänbildad hade du vetat att den hotbild du har om flyktingboenden är helt utan grund. Jag jobbar i den stadsdelen och med flyktingar och hade det med TBC varit en risk så hafe vi nog blivit informerade om att skydda oss vi som jobbar och kommer dagligen i kontakt med föyktingar. Det är verkligen inte mer riskfyllt att bli smittade på ett boenden än någon annanstans. Många som kommer från länder som syrien har dessutom skydd mot TBC. Jag jobbar inom socialtjänsten. Är det någon som inte är torr bakom öronen är ju du. Säkert lågutbildad och har aldrig haft någon närmare kontakt med flyktingar. Sån nättroll som är" häftig" bakom datorn. Till och med barn har mer vett än dig. Ja jag har barn. Nej jag är inte orealistisk utan tvärtom mer realist än trångsynt och fyrkantig snarare. Gissa vad ..... flyktingarna är här för att stanna så bäst du bygger dig en koja låååångt in i skogen med skyddsrum så slipper dina barn bli sjuka ;)

• Anonym (anonym)
    Anonym (Mr No) skrev 2015-11-22 17:38:18 följande:
    Polisen som besökte asylboendet i Boden hade skottsäkra västar och var beväpnade med k-pistar. Tycker TS kan fråga skolan hur de tänkt att skydda barnen från ev attack. Det var inte länge sedan två personer bliv knivmördade på IKEA av en person från ett asylboende.
    Du vet att de var för att de trodde att de jagade en terrorist?
    Har personal som arbetar på asylboenden skottsäkra västar, har personal på vårdcentraler som utför TBC-tester och hälsokontroller av asylsökande skottsäkra västar, har busschaufförer som kör flyktingar till boenden kevlarvästarvästar..
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Mr No) skrev 2015-11-22 17:11:45 följande:
    Jag tycker det är vansinne. Dels frågar jag mig vad syftet är. Är det att pådyvla barn missriktad solidaritet gentemot de som bor där?

Helt klart ser jag också risk för mina barn. Vare sig personal på asylboende eller skolpersonal kommer kunna garantera säkerheten. Vad blir nästa projekt? Att besöka IS-kontrollerat område i Irak?

Terroristen som SÄPO grep bodde faktiskt på ett asylboende och misstankarna gentemot honom kvarstår ju även om han försatts på fri fot. Dessutom var han knappast ensam. I Boden vågar inte folk släppa iväg sina barn till skolorna. Jag bor i Stockholm och drar mig för att åka T-bana, eftersom SÄPO graderat upp till nästa högsta säkerhetsrisken. Något asylboende vill jag inte besöka och vill för allt i världen inte att mina barn gör det.
    Varför är folk i Boden rädda för att släppa iväg sina barn till skolan Boliden ligger ju inte direkt där.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (förbannad) skrev 2015-11-22 17:48:06 följande:
    [quote=76033344][quote-nick]Anonym (aldrig33) skrev 2015-11-22 16:54:31 följande:[/quote-nick]mina är inte "ungar" utan det är mina barn vi pratar om. Jag är realistisk, och har sett att det är många TBC mottagningar som har öppnat i Sverige bl.a. i Angered. Om du skulle vara lite läskunnig kanske du skulle läsa lite mer. Jag läser i alla medier och sen drar egna slutsatser. Att TBC ökar i Sverige är ingen hemlighet och att vaccin inte skyddar till 100 % har jag fått information från en läkare på en vaccinationscentral,trodde du att jag som en ansvarsfull mamma till två småbarn skulle ändå sätta mina barn på ett asylboende på studiebesök? aldrig som sagt och det finns 1000 skäl till varför. Varför kan du inte bara acceptera att man skyddar sina barn från terrorattentat, farliga smittsamma sjukdomar och annat, är det fel tycker du? Du verkar inte ha några egna barn .. haha.. lär dig att skriva och lär dig att läsa och att vara källkritisk.. du verkar inte vara torr bakom örönen än.. i vilken årskurs går du ? 5te klass?
    på tal på att det finns rasistiska sidor som du påstår.. jag antar att du tycker att vi ska fylla sverige med 10 miljoner "asylsökande" för att vi tjänar på det i Sverige och att de alla är läkare oc

"Lär dig att skriva och lär dig att läsa och att vara källkritisk.." kom ju ut ur rätt käft.... för du är så källkritisk du...... om du skulle vara lite allmänbildad hade du vetat att den hotbild du har om flyktingboenden är helt utan grund. Jag jobbar i den stadsdelen och med flyktingar och hade det med TBC varit en risk så hafe vi nog blivit informerade om att skydda oss vi som jobbar och kommer dagligen i kontakt med föyktingar. Det är verkligen inte mer riskfyllt att bli smittade på ett boenden än någon annanstans. Många som kommer från länder som syrien har dessutom skydd mot TBC. Jag jobbar inom socialtjänsten. Är det någon som inte är torr bakom öronen är ju du. Säkert lågutbildad och har aldrig haft någon närmare kontakt med flyktingar. Sån nättroll som är" häftig" bakom datorn. Till och med barn har mer vett än dig. Ja jag har barn. Nej jag är inte orealistisk utan tvärtom mer realist än trångsynt och fyrkantig snarare. Gissa vad ..... flyktingarna är här för att stanna så bäst du bygger dig en koja låååångt in i skogen med skyddsrum så slipper dina barn bli sjuka ;)
    Folk förstår inte att det är större risk att smittas av TBC på en fullsatt tunnelbanevagn eller på besök på en julmarknad i Moskva än på ett asylboende.
  • Anonym (förbannad)

Ännu mer länkar till rasistiska sidor. Bra läs saker på hat sidor och sprid rasism och fördomsfullhet och skapa ännu mer klyftor i samhället för då blir ju Sverige jättesäker.

"Problemet är att det för det mesta inte handlar om folk som flyr från krig, det handlar om folk som "flyr" med krig och förlänger den hit."

Problemet är att folk inte lär sig av historien. Istället för att förfölja judar förföljer ni muslimer nu. Skäms på er att ni inte lär er av historien.

Ett knivdåd på ikea o plötsligt är alla som kommer hit terrorister enligt er. Nu är det en massa hets om terrorister så till och med oskyldiga blir stämplade och åker fasr utan att vara terrorister.

Att länka till några få händelser betyder inte ett skit. Bråk förekommer överallt i samhället. Det är lika otryggt då att gå på stan för du kan råka träffa på en psykopat som hoppar på dig. Sluta vara så jävla paranoid för det okända skaffa lite kunskap istället för att läsa massa fördomsfulla sidor på nätet med enda syfte att splittra samhället och sätta folk mot folk. Det bästa sättet att få folk och bli främlingsfientliga är att skapa rädsla precis som nazisterna gjorde.

• Anonym (förbannad)

Tycker inte man sätter press på barn utan tvärtom barn vill oftast vara med och hjälpa och ser det som något kul. I flera skolor som jag känner till har barnen själva bett lärarna få göra något till hjälp för flyktingarna. Har vänner som arbetar som lärare. Ingen tvingar barnen. Till skillnad frånvuxna människor så föds inte barn fördomsfulla utan matas av sånt hemma av föräldrar som läser nyheter idag och fria tider."nyhetssidor" som är skapade av nazistiska supportar. Var källkritisk och se vem om startar nyhetssidor och vilka som skriver artiklar i dessa sidor. En nyhet går att vi klarar på 1000 olika sätt och man undanhåller viktiga detaljer på dessa sidor för att mata på folks fördomar.

• Anonym (anonym)
    Anonym (skärp dig) skrev 2015-11-22 17:59:12 följande:

Nej tyvärr, dom som jobbar med detta skyddas inte trots att dom borde alla vara beväpnade när detta händer.

na.se/nyheter/hallefors/1.3273187-yngling-ble...

Läkare och sjuksköterskor behöver också beskydd, inte bara från sjukdomar som vi inte har sett i trakten på decennier utan även från våldsamma "krigsflyktingar" som anser att dom kan med våld kräva bättre vård.
    Snart får vi väl ta till svart magi för att mediciner och vacciner räcker inte till.

www.gatestoneinstitute.org/6838/germany-migra...

Anonym (skärp dig) skrev 2015-11-22 17:59:12 följande:

Nej tyvärr, dom som jobbar med detta skyddas inte trots att dom borde alla vara beväpnade när detta händer.

na.se/nyheter/hallefors/1.3273187-yngling-ble...

Läkare och sjuksköterskor behöver också beskydd, inte bara från sjukdomar som vi inte har sett i trakten på decennier utan även från våldsamma "krigsflyktingar" som anser att dom kan med våld kräva bättre vård.
    Snart får vi väl ta till svart magi för att mediciner och vacciner räcker inte till.

www.gatestoneinstitute.org/6838/germany-migra...

Det där verkar vara exakt samma hot som tvångsomhändertagna sysslar med på HBV fast det är klart de har ju inte flytt från krig och utsatts för belägring de har ju bara uppfostrats av föräldrar som gått livets hårda skola och levt på försörjningsstöd hela livet.

• Anonym (Lina)

Hade verkligen aldrig gått med på en sådan sak.

• Anonym (förbannad)

Samtiden är exempelvis en sajt som ägs och drivs av Sverigedemokraterna, Dispatch Internationalbeskriver sig själva som ?islamkritiska? men är snarare rasistiska med kopplingar till counterjihadrörelsen. Nyheter idag har vi skrivit om tidigare på Politism, här bland annat, en sajt som kallar sig själv för ?oberoende? men som drivs av tidigare medarbetare på Avpixlatsföregångare Politiskt inkorrekt. Fria tider och Nya tider låter inte som särskilt farliga om man bara går på namnen, men tittar vi på till exempel Fria Tider anses de av en rapport från Statens medieråd vara en del av ?den radikala högerpopulistiska nätmiljön?, och mycket riktigt går rasismen och islamofobin igenom sajtens innehåll. Likadant om vi tittar på Nya tider, som är sprungen ur den högerextrema, numera nedlagdaNationell idag.

Det här är bara några av de organiserade rasistiska krafterna som mobiliserar online. Det finns väldigt många fler, förstås. Varför vi vill prata lite om just dessa är för att det har hänt lite för många gånger senaste året att dessa sajter passerar som något de inte är. Genom att människor delar artiklar, ibland kanske för okritiskt, mer och mer i sina Facebookflöden. Dessa sajter är inte ofarliga, nämligen. Deras syfte och mål är att splittra samhället och skapa otrygghet, rasism och hat

Svar på tråden skolklass besöka asylboende