• föräldern

skolklass besöka asylboende

Har ett barn i lågstadiet där läraren precis informerat oss föräldrar att klassen ska besöka ett asylboende i närheten. Klassföreståndare har gått ut med mail om det finns saker eller pengar vi vill skänka. Klassen ska åka och handla julklappar till asylbarnen och sedan åka dit och lämna. Det är en jättefin tanke MEN det känns inte alls tryggt att skicka sitt lilla barn dit utan kontroll. Jag tänker på olika smittor, tbc, mrsa etc. Jag tänker också på terrorism, barnvåldtäkter och andra farhågor. För mig känns det inte alls tryggt att utan vår tillsyn släppa iväg vårt barn till en asyl förläggning med ca 150 personer i kris/traumatisering.

Är det verkligen skolans uppgift att ta med våra barn dit? Om vi vill engagera oss så är det väl ett beslut som vi ska få ta och inte en klassföreståndare?! Kan man ens opponera sig mot det här? Hur hade ni tänkt om ert lågstadiebarn skulle till ett asylboende med klassföreståndaren?

• Svar på tråden skolklass besöka asylboende
  • Lea2016
    Anonym (Mr No) skrev 2015-11-22 20:12:23 följande:

Du är ju inte klok.

Hur f_n kan du kalla terrordåden i Paris och SÄPOs hotbildsbeskrivning för en "påhittad hotbild"????

Det är bara en tidsfråga innan det smäller igen. Frankrikes president anser tom att landet befinner sig i krig!

Sedan har du mage att kalla offren för allt detta för rasister. Är det någon som är nättroll är det du!!!

Har jag påstått att Frankrikes hotbild och Säpos hotbild är påhittad? Nej bara ditt har inte heller kallat offren för rasister bara dig. Stor skillnad du....
  • Anonym (Mr No)
    Anonym (förbannad) skrev 2015-11-22 20:07:49 följande:
    Exakt måste vara jobbigt att oroa sig hela tiden. Till och med säpo har sagt att vi ska leva som vanligt men antar att vissa älskar o sprida skräck.
    Ja, vad ska de annars säga? Du tycker inte att det rimmar lite illa med att de först uppgraderar terrorhotet till det näst högsta för att sedan säga att folk ska leva sina liv som vanligt, men vara "extra vaksamma"?

Vad tror du skulle hända om de uppmanade folk att stanna hemma, inte vistas på offentliga platser, inte besöka biografer, teatrar m.m., Inte resa kollektivt, inte besöka köpcentrum m.m.? Samhället skulle rasa ihop. Även om så en galleria per vecka skulle sprängas i bitar kommer de att säga att vi ska "leva våra liv som vanligt".

Du måste förstå vilka mekanismer som ligger bakom.
  • Anonym (Mr No)
    Lea2016 skrev 2015-11-22 20:15:36 följande:
    Har jag påstått att Frankrikes hotbild och Säpos hotbild är påhittad? Nej bara ditt har inte heller kallat offren för rasister bara dig. Stor skillnad du....
    Du skrev ju själv att det var en påhittad hotbild i inlägg nr 147. Menar du nu att det finns en hotbild och att SÄPO inte bara hittat på? Lustigt när du skriver en sak i ett inlägg och sedan ett antal inlägg längre ned dementerar att du skrivit det du gjort. Intressant debatteknik...
  • Anonym (Mr No)
    Anonym (skärp dig) skrev 2015-11-22 20:16:06 följande:

Den mannen måste vara psykiskt sjuk, samtidigt som han inför undantagstillstånd och sätter militär på gatan, så i samma andetag uppger han att han tänker dubbla asylmottagningen.

Här i Sverige har vi inte ens någon militär att sätta på gatorna. Det svenska försvaret hittar vi bara i historieböckerna. Reinfeldt kallade det för ett särintresse och sa att det inte fanns något hot mot Sverige.
  • föräldern

Oj här har det visst hänt grejer under dagen. Vilken respons. Jag lade ut frågan för att testa om jag är helt ute och cyklar innan jag tar kontakt med rektor. Vilket nu känns som det rätta. Det tråkiga är att så fort sådana här frågor dyker upp så kommer rasiststämpeln. Det handlar inte om rasism för att man tycker det är en dålig idé att ens 8 åring ska iväg på studiebesök på ett asylboende som har ett mycket oklart syfte. Jag tycker att de är alldeles för små för detta. Hur ska diskussionen i klassen fortsätta? Håller med att vår skyldighet är att skydda barnen till viss del från allt som händer just nu. De hör tillräckligt på lilla aktuellt och andra vuxna diskussioner som gör dem oroliga.

Aspekten att också barnen ska "tyngas" med att ordna julklappar och bära ett ekonomiskt ansvar är också något jag värjer mig mot. Vet att det pågår minst 3 julklappsinsamlingar redan till dessa barn. (Och de firar väl inte ens jul?)

Idén med att asylbarnen skulle kunna hälsa på i klassen låter mycket bättre än att mitt lågstadiebarn ska åka dit där inga säkerhetsgarantier finns. Det verkar inte som att det är någon annan som råkat ut för en lärare som dragit igång något sådant här.

• Lea2016

Fortfarande så menar jag den hotbilden du har i din skalle att det skulle vara farligt på boenden att majoriteten av alla som kommer är galna muslimer. Den hotbilden delar jag inte ja o anser det vara påhittat. Blanda inte in Frankrike och SÄPO. SÄPO har aldrig haft islamofobiska uttalanden. Flera terrorister i Frankrike var födda där så terrorister försvinner inte bara vi stänger gränser. Det är min åsikt. Denna diskussionen leder ingen vart då din debatt teknik går ut på att upprepa sanna saker hela tiden och inte komma med nåt nytt. Alla vet att du är rädd så nu kan du släppa det.

• Anonym (förbannad)
    Anonym (Mr No) skrev 2015-11-22 20:17:52 följande:

Ja, vad ska de annars säga? Du tycker inte att det rimmar lite illa med att de först uppgraderar terrorhotet till det näst högsta för att sedan säga att folk ska leva sina liv som vanligt, men vara "extra vaksamma"?

Vad tror du skulle hända om de uppmanade folk att stanna hemma, inte vistas på offentliga platser, inte besöka biografer, teatrar m.m., Inte resa kollektivt, inte besöka köpcentrum m.m.? Samhället skulle rasa ihop. Även om så en galleria per vecka skulle sprängas i bitar kommer de att säga att vi ska "leva våra liv som vanligt".

Du måste förstå vilka mekanismer som ligger bakom.

Jag förstår vilka mekanismer som ligger bakom...

Den dagen det föreligger ett stort hot mot oss hoppas jag och tror de går ut och varnar och uppmanar oss att stanna inne som de gjorde i Frankrike. Fram tills dess tänker inte jag undvika tunnelbanor eller att leva mitt liv normalt. Tror inte något blir bättre av att sprida rädsla och hat.
  • Anonym (Mr No)
    Lea2016 skrev 2015-11-22 20:34:05 följande:

Fortfarande så menar jag den hotbilden du har i din skalle att det skulle vara farligt på boenden att majoriteten av alla som kommer är galna muslimer. Den hotbilden delar jag inte ja o anser det vara påhittat. Blanda inte in Frankrike och SÄPO. SÄPO har aldrig haft islamofobiska uttalanden. Flera terrorister i Frankrike var födda där så terrorister försvinner inte bara vi stänger gränser. Det är min åsikt. Denna diskussionen leder ingen vart då din debatt teknik går ut på att upprepa sanna saker hela tiden och inte komma med nåt nytt. Alla vet att du är rädd så nu kan du släppa det.

Du VILL uppenbarligen inte ta till dig någonting. Jag har sagt att även om så bara en promille av de asylsökanden på boenden skulle vara våldsbejakande extremister är det mycket illa och skäl nog för att hålla skolklasser därifrån.

Jag har aldrig skrivit att alla som flyr till Sverige till en majoritet består av galna muslimer som du uttrycker det. Du VILL att jag ska tycka det så att du kan köra hela den gamla vanliga jargongen av att jag är islamofob och rasist. Det är nämligen ALLTID så ni naiva massinvandringsförespråkare brukar debattera. För att ni i överhuvudtaget ska ha en chans att debattera mot oss som vill annorlunda krävs att ni förljuger våra argument och säger att vi påstår saker vi aldrig sagt.

• Anonym (förbannad)
    föräldern skrev 2015-11-22 20:33:27 följande:

Oj här har det visst hänt grejer under dagen. Vilken respons. Jag lade ut frågan för att testa om jag är helt ute och cyklar innan jag tar kontakt med rektor. Vilket nu känns som det rätta. Det tråkiga är att så fort sådana här frågor dyker upp så kommer rasiststämpeln. Det handlar inte om rasism för att man tycker det är en dålig idé att ens 8 åring ska iväg på studiebesök på ett asylboende som har ett mycket oklart syfte. Jag tycker att de är alldeles för små för detta. Hur ska diskussionen i klassen fortsätta? Håller med att vår skyldighet är att skydda barnen till viss del från allt som händer just nu. De hör tillräckligt på lilla aktuellt och andra vuxna diskussioner som gör dem oroliga.

Aspekten att också barnen ska "tyngas" med att ordna julklappar och bära ett ekonomiskt ansvar är också något jag värjer mig mot. Vet att det pågår minst 3 julklappsinsamlingar redan till dessa barn. (Och de firar väl inte ens jul?)

Idén med att asylbarnen skulle kunna hälsa på i klassen låter mycket bättre än att mitt lågstadiebarn ska åka dit där inga säkerhetsgarantier finns. Det verkar inte som att det är någon annan som råkat ut för en lärare som dragit igång något sådant här.

Syftet är nog att läraren vill upplysa och lära barn att inte bli rädda för de som kommer hit samt att sätta barnen in i det som händer i vårt land idag och som är en stor del av vår verklighet. Verken vi eller våra barn kan blunda för det. Det som sker i världen berör oss alla. Naturligtvis tror jag inte att bara för barnen besöker ett asylboende så kommer de bli överrösta av terror historier och sjukdomar utan får snarare lära sig att det pågår krig uti världen och får komma i kontakt med människor som flyr kriget och se att de är vanliga människor precis som oss. Inte skapa vi och dem. Personligen tycker jag det är mycket klokt av läraren. Sen är det faktiskt så att många barn vill vara med och hjälpa till när vi står inför den största flyktingströmmen sen andra världskriget. Barn har mer empati många ggr än vuxna och är inte så präglade av rädsla och hat för det okända....Gränsen till rasism är faktiskt tunnare än vad många tror. Många tror inte de har främlingsfientliga åsikter men jag tror att det är vanligare än man tror. Barn präglas av vuxnas oro.

Många av de som kommer är kristna och firar jul. Även om man inte är kristen är det viktigt att alla som vill får vara med och fira jul och bli inkluderade i svenska kulturen är det inte det som ni vill?
  • MASolokvist

Bra tråd som belyser människans irrationella rädsla för det "okända". Det märkliga med denna rädsla är, att de allra flesta (svenskar) inte har några som helst betänkligheter när det gäller att själva dra iväg på en underbar semesterresa. Gärna till andra sidan jordklotet. Gärna så exotiskt som möjligt.

Smittor och galna fundamentalister är såklart just under dessa sköna (ofta galet dyra) semesterdagar spärrade av en sorts mental sköld...

Komma hem och skryta om antalet flygtimmar, den olidliga värmen och vräka ur sig om den påträngande fattigdomen. Om den godhjärtade lokalbefolkningen ("Ja, stackare.") som var så vänliga. Blablablä.

Så står exotismen utanför dörren. Knackar på.

I samma stund blir den ett hot. Absurt!

Svar på tråden skolklass besöka asylboende