• föräldern

skolklass besöka asylboende

Har ett barn i lågstadiet där läraren precis informerat oss föräldrar att klassen ska besöka ett asylboende i närheten. Klassföreståndare har gått ut med mail om det finns saker eller pengar vi vill skänka. Klassen ska åka och handla julklappar till asylbarnen och sedan åka dit och lämna. Det är en jättefin tanke MEN det känns inte alls tryggt att skicka sitt lilla barn dit utan kontroll. Jag tänker på olika smittor, tbc, mrsa etc. Jag tänker också på terrorism, barnvåldtäkter och andra farhågor. För mig känns det inte alls tryggt att utan vår tillsyn släppa iväg vårt barn till en asyl förläggning med ca 150 personer i kris/traumatisering.

Är det verkligen skolans uppgift att ta med våra barn dit? Om vi vill engagera oss så är det väl ett beslut som vi ska få ta och inte en klassföreståndare?! Kan man ens opponera sig mot det här? Hur hade ni tänkt om ert lågstadiebarn skulle till ett asylboende med klassföreståndaren?

• Svar på tråden skolklass besöka asylboende
  • Nerfherder
    Anonym (absolut inte) skrev 2015-11-23 08:15:06 följande:

Du ska dels konfrontera rektorn och framför allt skydda ditt barn från detta.

Det är helt jävla sjukt hur långt allt för många vill ta det politiskt korrekta spektaklet och vilka risker dom är villiga att utsätta alla för i samband.

Tycker heller inte att det låter som en bra idee att låta dom inkräkta i skolan, skolan ska vara neutral grund och vara trygg för barnen, utan poliseskort är dom inte trygga för andra.

Jösses, vad tror du kommer att hända... man blir mer rädd "sådana som dig" än vad som eventuellt kanske inte kommer att hända vid besöket.
  • Anonym (ÄckladPäcklad)
    räddman skrev 2015-11-22 21:32:02 följande:

Min dotter hade ALDRIG fått sätta sin fot där. Hade frågat läraren om hon är dum i huvudet. Självklart kan det finnas pedofiler och sjuka krigsskadade människor där. Och även snälla ödmjuka människor där. Men hade inte chansat.

Låt barnen gå på zoo eller badhus eller något istället som man gjorde på min tid.

Jag hade sagt till läraren på skarpen och sedan ringt rektorn. Våra barn behöver inga PK-pekpinnar utan praktisk information om hur de ska kunna överleva dagens Sverige.
  • Anonym (absolut inte)
    Anonym (ÄckladPäcklad) skrev 2015-11-23 08:19:58 följande:
    Jag hade sagt till läraren på skarpen och sedan ringt rektorn. Våra barn behöver inga PK-pekpinnar utan praktisk information om hur de ska kunna överleva dagens Sverige.

Sätta ungarna på kampsport låter bättre och bättre idee varje dag, aikido kanske.

• Anonym (anonym)
    Anonym (only i sweden) skrev 2015-11-23 06:27:43 följande:
    Hade det vara en grupp flyktingbarn i samma åldersgrupp de skulle hälsa på hade det varit en annan femma.Annars sjukanmäl ungen.
    Det är väl en flyktingfamiljer med barn i samma ålder de ska besöka eftersom de ska skaffa julklappar till dessa barn.
  • Anonym (anonym)
    HenryIronstead skrev 2015-11-23 05:15:33 följande:
    Okej, jag vill inte tas för en provokatör nu, men det låter verkligen helt jävla vansinnigt.

1 kolla vilken försäkring som täcker - är det skolans? - om det händer något! Då de inte är på skolans mark. Vill de att du ska signera någon slags ansvarsbefrielse? Gör inte det!

2 begär att skolan kontrollerat innan barnen ens är i närheten att inga sjukdomar florerar på boendet. Det gör de nämligen ofta. Och de har ibland sådana sjukdomar som varit utdöda i Europa i 100 år, t ex politik, tbc, glaukom kikhosta

3 vem/vilka garanterar barnens säkerhet medan de är på boendet? Hur många lärare/assistenter per elev?

OM DU INTE KAN FÅ KLARA SVAR PÅ DESSA FRÅGOR SÅ SKULLE JAG RÅDA DIG ATT HÅLLA BARNET HEMMA DEN DAGEN. En förkylning kommer så lätt...
    I Sverige är barn vaccinerade för polio och kikhosta, glaukom är detsamma som grön starr och det är inget som smittar.
  • Anonym (absolut inte)
    Anonym (anonym) skrev 2015-11-23 08:31:36 följande:
    I Sverige är barn vaccinerade för polio och kikhosta, glaukom är detsamma som grön starr och det är inget som smittar.

Inte alla, under den säkra nivån faktiskt och det hjälps inte att ta in massa ovaccinerat som vi idag inte kan säkra, vi har medicin brist.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6258170

• Anonym (anonym)
    Anonym (absolut inte) skrev 2015-11-23 08:41:34 följande:

Inte alla, under den säkra nivån faktiskt och det hjälps inte att ta in massa ovaccinerat som vi idag inte kan säkra, vi har medicin brist.

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=...

Då får väl de föräldrar som vägrat vaccinera sina barn se till att dessa inte kommer med på besöket inte bara för att de kan få kikhosta de kan ju även sprida kikhosta till människor som kan ha nedsatt immunförsvar då de varit på flykt under månader.
  • Nerfherder
    Anonym (absolut inte) skrev 2015-11-23 08:55:45 följande:

Herre gud alltså, det finns alltså dom som vill offra sina egna barn på mångkulturens offerpelare, finns inget som är heligt i detta land längre.

Föräldrar som bryr sig om sina barn får se till att barnen inte närvarar på besöket och den ansvariga galenpannan tillsammans med rektorn bör få en utskällning efter notor.

Dels ska skolan vara ett trygg plats, det är det inte om man gör släpper in främlingar från våldsamma kulturer eller tar barnen till dom, dels så är det risk för sjukdomsspridning i tider där vi saknar vaccination för att ens säkra oss själva.

Läste nån jämföra detta med zoo besök, det hade varit att föredra framför att blanda in politik i det hela och försöka hjärntvätta barnen med politisk färgat propaganda, på zoo sitter djuren i bur

Vrid till det några varv till du
  • Kofot
    föräldern skrev 2015-11-22 08:31:01 följande:
    Har ett barn i lågstadiet där läraren precis informerat oss föräldrar att klassen ska besöka ett asylboende i närheten. Klassföreståndare har gått ut med mail om det finns saker eller pengar vi vill skänka. Klassen ska åka och handla julklappar till asylbarnen och sedan åka dit och lämna. Det är en jättefin tanke MEN det känns inte alls tryggt att skicka sitt lilla barn dit utan kontroll. Jag tänker på olika smittor, tbc, mrsa etc. Jag tänker också på terrorism, barnvåldtäkter och andra farhågor. För mig känns det inte alls tryggt att utan vår tillsyn släppa iväg vårt barn till en asyl förläggning med ca 150 personer i kris/traumatisering.

Är det verkligen skolans uppgift att ta med våra barn dit? Om vi vill engagera oss så är det väl ett beslut som vi ska få ta och inte en klassföreståndare?! Kan man ens opponera sig mot det här? Hur hade ni tänkt om ert lågstadiebarn skulle till ett asylboende med klassföreståndaren?
    Vilken bra lärare dina barn verkar att ha. Jag hade inte varit rädd utan låtit mina barn åka.
  • Kofot
    Anonym (absolut inte) skrev 2015-11-23 08:55:45 följande:

Herre gud alltså, det finns alltså dom som vill offra sina egna barn på mångkulturens offerpelare, finns inget som är heligt i detta land längre.

Föräldrar som bryr sig om sina barn får se till att barnen inte närvarar på besöket och den ansvariga galenpannan tillsammans med rektorn bör få en utskällning efter notor.

Dels ska skolan vara ett trygg plats, det är det inte om man gör släpper in främlingar från våldsamma kulturer eller tar barnen till dom, dels så är det risk för sjukdomsspridning i tider där vi saknar vaccination för att ens säkra oss själva.

Läste nån jämföra detta med zoo besök, det hade varit att föredra framför att blanda in politik i det hela och försöka hjärntvätta barnen med politisk färgat propaganda, på zoo sitter djuren i bur

Hur tänker du nu?
    "mångkulturens offerpelare" vad menas med det?
    Flyktingar är människor och jag hade varit mer rädd för smittor under en Mallorcaresa än på ett flyktingboende.
Svar på tråden skolklass besöka asylboende