• föräldern

skolklass besöka asylboende

Har ett barn i lågstadiet där läraren precis informerat oss föräldrar att klassen ska besöka ett asylboende i närheten. Klassföreståndare har gått ut med mail om det finns saker eller pengar vi vill skänka. Klassen ska åka och handla julklappar till asylbarnen och sedan åka dit och lämna. Det är en jättefin tanke MEN det känns inte alls tryggt att skicka sitt lilla barn dit utan kontroll. Jag tänker på olika smittor, tbc, mrsa etc. Jag tänker också på terrorism, barnvåldtäkter och andra farhågor. För mig känns det inte alls tryggt att utan vår tillsyn släppa iväg vårt barn till en asyl förläggning med ca 150 personer i kris/traumatisering.

Är det verkligen skolans uppgift att ta med våra barn dit? Om vi vill engagera oss så är det väl ett beslut som vi ska få ta och inte en klassföreståndare?! Kan man ens opponera sig mot det här? Hur hade ni tänkt om ert lågstadiebarn skulle till ett asylboende med klassföreståndaren?

• Svar på tråden skolklass besöka asylboende
  • Anonym (Tveksam)

Eftersom jag totalt saknat förtroende för myndigheternas förmåga att bedöma vilka människor som är okej eller inte okej att släppa in i landet så är första tanken FETT NEJ!

Å andra sidan så kanske det inte skadar att se den verkligheten också, men det beror på vad det är för boende.

Är det ett boende för unga Afghanska män, som våra ljugande myndigheter kallar för ensamkommande barn så absolut inte. Samma sak om det i huvudsak är fråga manliga välfärdsturister fån nordafrika. Ingen av dem har ju här att göra utan giltigt visum och ska helst slängas ut NU.

Ger jag intryck av att vara ett surkart så kan det stämma då familjens nära och kära nekas att få komma på ett privat finansierat vänskapsbesök för att Sverige inbillar sig att de tänker stanna kvar i landet.... 2 pers skulle visst vara så farliga att de på inga villkor kan få ett Schengenvisum. Men tiotusentals ljugande afhganer och nordafrikaner ser framåt svenskt medborgarskap.

Är det däremot ett boende för familjer och barn från Syrien så skulle jag överväga att godkänna det OM jag själv också fick vara med hela dagen.

• Världsmedborgare

Anonym (absolut inte) skrev 2015-11-23 10:39:00 följande:

Ja, det är ganska märkligt att än idag när vi ser samhälskollaps och det extrema våldet som har sjöljt över oss i massinvandrings kölvatten så sitter det fortfarande folk som försöker slätta över det hela eller låtsas som inget negativt pågår.

Jag tycker som du det är skrämmande hur mycket okunskap och ignorans det är som sprids på nätet mot alla fakta presenterade.
    ännu mer skrämmande att det finns folk som inte kommer lära sina barn att vara försiktiga och inte utsätta sig för onödiga risker, pk floskler och verklighetsfrånvända ideal kommer vara läxan vissa barn får med sig hemifrån, vi får hoppas att dessa barn går om sina föräldrar snabbt.
    Så som skolor ser ut idag och hur man trycker in "barn" från tredje världen i vanliga klasser kommer läxan vara snabbt avklarat, tyvärr är det många barn som kommer fara illa på köpet.

Du har en förskönande syn på asylboenden som i regel dras med våld riktat mot personal och grannar, tror inte att besökare skulle på nått sätt vara skonade.
    Risken finns givetvis att klassen anländer mitt i ett upplopp eller när muslimer protesterar med tillhyggen  dålig mot mat eller "dålig" levnadsstandard som det händer om och om igen.
    Det sjuka i det hela är att det har uppdagats flertal barnvåldtäkter i eller i samband med asylboende, nått migrationsverket har försökt sopa under, frågan är mer hur många offer som har bara i tystnad med myndigheters samtycke bara fått ta det.
    det sjuka är att även bland friviliga welcome refugees muppar sprider sig medvetandet och kvinnor vägrar nu "jobba" nattetid med dom, för mycket skit har redan hänt, mer skit kommer hända
    Det är nått du gör narr av, osmakligt minst sagt.

Jag skulle mer säga att det är klassisk hjärntvätt, barn förstår inte bättre som du själv säger så det är skolan som bestämmer tonen, självklart ska barnen tycka synd om dessa "krigsflyktingar"

Det bästa ickesvaret är en motfråga men ett namn skulle fungera bättre.
    Frågan var sina grannar, behöver inte vara utanför gränser, nämn ett land där muslimer lever i fred med sina grannar, nått som inte ens kan hittas i Sverige som inte har haft krig på 200 år.

Du kan läsa min post ovanför för svar.

Ignorans syns tydligt igen, resa till en femstjärnig hotell jämför du med att gå in på ett boende där ovaccinerat folk från Afrikas mörkaste delar vistas tillsammans med araber från mellanösterns mest förstörda delar.
    Nåja, mycket ska man läsa innan ögonen trillar ur.

Men så håll dig som förälder och dina ungar borta då, jag tror det är det överlägset bästa för alla inblande, och speciellt för ungarna som går i vår svenska skola.

Stödtelefon för att bekämpa extremism. Nummret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Anonym (Tjena)
    Anonym (Mmmmh...) skrev 2015-11-23 11:33:57 följande:

Ser redan rubriken framför mig: "Missnöjda flyktingar smittar barn med grön starr för att fortsätta terrorn". Inte omöjligt och absolut på samma nivå som alla andra fakta om flyktingar i Sverige.

• nobilis

Enligt Ts sks det bo ca 150 traumatiserade flyktingar. Är det någon som frågat dom om vad dom tycker om att bli behandlade som ett studiebesöksobjekt ? Ut tittade som djur i bur på cirkus. Och så tilldelade lite allmosor som grädde på moset.

• Anonym (Mmmmh...)

Bästa idén öht. TS, följa med på besöket. Fröken blir visst glad om en så ambitios förälder och du skulle kunna ha full koll på det som händer med ditt barn och kanske.....bara kanske.....skulle inse att flyktingar är också människor och inte enbart vilda, våldsamma djur. Alla får chansen att kunna lära sig något. Win-win situation för alla, alltså.

• Nerfherder
    Anonym (Mmmmh...) skrev 2015-11-23 11:48:58 följande:

Bästa idén öht. TS, följa med på besöket. Fröken blir visst glad om en så ambitios förälder och du skulle kunna ha full koll på det som händer med ditt barn och kanske.....bara kanske.....skulle inse att flyktingar är också människor och inte enbart vilda, våldsamma djur. Alla får chansen att kunna lära sig något. Win-win situation för alla, alltså.

Näää TS vill ju ha sina fördomar i fred. Hen vill även kunna sprida de ifred, också.
  • Anonym (only i sweden)
    Anonym (anonym) skrev 2015-11-23 08:27:57 följande:
    Det är väl en flyktingfamiljer med barn i samma ålder de ska besöka eftersom de ska skaffa julklappar till dessa barn.
    det stod ingenstans i ts att det var frågan om flyktingfamiljer som skulle få julklappar.
    Det stod att skolklassen skulle besöka ett asylboende vad det nu innebär.Förresten ska inte skolan hitta på aktiviteter som innebär extrakostnader för föräldrarna.Vilket julklappar och eventuellt insamling av pengar är.
  • Anonym (förbannad)
    Anonym (absolut inte) skrev 2015-11-23 10:56:47 följande:

Till välutbildade självsäkra källkritiska självgående individer är tanken, om skolan inte kollapsar på sig själv först.

Ännu mer tragikkomik från vänsterflummen, den hänsynslösa toleransen och allas lika värde floskler är precis det som har satt oss alla i skiten, med den hänsynslösa toleransen har man öppnat upp gränser för det mest intoleranta folket på jorden med given resultat i landet.

Nu är vist tanken att man ska göra som det mest intoleranta folket själva gör och hjärntvätta barnen från start, osmakligt.

Hade jag velat få mina barn hjärntvättade med politik skulle jag skicka dom till partimöte och inte skolan där dom ska hämta kunskap.

Du verkar vara en sån SD svans som hjärntvättar ditt barn om någon. Herregud jag blir mörkrädd när jag läser dina rasistiskainlägg i denna tråd att du får fortsätta skriva som du gör. Kalla flyktingar för vilda och smittsamma fy fan alltså. Tror du att alla som kommer hit tar sig ända hit för att utplåna oss eller?? Det pågår ett krig om du inte visste det. Tror du är en sån troll som sitter och näthatar om dagarna. Skaffa ett liv och sluta vara så rädd för allt som är främmande. Ge dig ut och lär känna människor istället för att döma ut på förhand utifrån det du läst på avpixlat. Man kan inte ens ta dig och dina kommentarer på allvar. Borde vara förbjudet för sådana som dig och bli förälder. Psykiskt misshandla sina barn med rasism och främlingsfientlighet redan när dem är små. Stackars barn.
  • mamita

Vad fint initiativ från barnens lärare, hoppas du låter ditt barn gå dit, följ med själv så kanske du kommer på bättre tankar. Våga utmana dig själv.

• Anonym (M)

Stackars barn som har föräldrar som är så jävla anti! Det är väl inte precis som att barnen ska sitta och äta varandras snorkråkor! Säker på att läraren tänkt lite längre på upplägget och i slutändan handlar det om Humanitet medkänsla förståelse acceptans och kärlek!

Svar på tråden skolklass besöka asylboende