• föräldern

skolklass besöka asylboende

Har ett barn i lågstadiet där läraren precis informerat oss föräldrar att klassen ska besöka ett asylboende i närheten. Klassföreståndare har gått ut med mail om det finns saker eller pengar vi vill skänka. Klassen ska åka och handla julklappar till asylbarnen och sedan åka dit och lämna. Det är en jättefin tanke MEN det känns inte alls tryggt att skicka sitt lilla barn dit utan kontroll. Jag tänker på olika smittor, tbc, mrsa etc. Jag tänker också på terrorism, barnvåldtäkter och andra farhågor. För mig känns det inte alls tryggt att utan vår tillsyn släppa iväg vårt barn till en asyl förläggning med ca 150 personer i kris/traumatisering.

Är det verkligen skolans uppgift att ta med våra barn dit? Om vi vill engagera oss så är det väl ett beslut som vi ska få ta och inte en klassföreståndare?! Kan man ens opponera sig mot det här? Hur hade ni tänkt om ert lågstadiebarn skulle till ett asylboende med klassföreståndaren?

• Svar på tråden skolklass besöka asylboende
  • Anonym (ljus)

Varför inte ta tillfället i akt och lussa nu när det snart är Luisa på ett flyktingboendet, det tror jag kan bli uppskattat. Ja sprida ett lite symbolisk ljus i samband med vår fina tradition med Luciafirandet.   

• HenryIronstead
    Anonym (förbannad) skrev 2015-11-23 21:19:51 följande:

Åter igen bla bla rassesnack bla bla var allt jag läste. Läser inte vinklade högerproperganda.... då kan jag lika gärna läsa nyheter idag friatider och avpixlat du tycker jag lever i min fantasivärld och jag tycker du lever i din så tiden lär avgöra vem som hade rätt

---

Men här kommer riktig fakta o inte låtsas snedvriden nazipropaganda

www.svt.se/nyheter/inrikes/var-tredje-syrisk-flykting-hogutbildad

Men WOW! Är det självaste Henrik Arnstad vi har med oss i tråden ? Inte ofta man läser såhär världsfrånvända inlägg.

Trodde att det var gamla nyheter att den där "utbildade syrier" - storyn från SVT är full av osanningar, rent av feta lögner med statistiken.
    "ensamhush. el barnlösa par kan vackert akta på sig f att ge plats åt flyktingar som behöver bostäd. mer" - FL
  • Anonym (Jaha)

Jag tycker synd om de boende där, det kan liksom verka som de är några djur på zoo som barnen ska komma och glo på. Hur tror ni det känns för dom?

• Anonym (mor)
    Anonym (ghh) skrev 2015-11-23 22:22:05 följande:

Hade inte släppt iväg mina ungar. Aldrig. Nog för att skolan har mycket onödig skit för sig nu för tiden, men det får väl ändå vara nån måtta på spektaklet.

• Hustru

En alldeles utmärkt tanke som ökar förståelsen hos våra barn att allt är inte som hemma. Dessutom är det säkert kul för flyktingbarnen att träffa andra barn. Passa på och lek tillsammans, sparka boll, bygg snögubbar med mera.

Att tacka nej till denna möjlighet är lika dumt som en svensk mamma i min dotters klass som inte tyckte den 14-åriga flickan skulle följa med på skolresa till Auschwitz för att det skulle vara så hemskt. Verkligheten är hemsk men genom att blunda går den inte bort. Våra barn bör se och förstå med egna ögon vad som händer.

• Anonym (Nope)

Ett asylboende är inte en lämplig plats för några barn. Och sen julklappar? Ja, dom kristna flyktingarna lär ju fira den högtiden men dom övriga? Nä. Det där låter inte genomtänkt alls. Jag hade inte tillåt mitt barn att åka iväg på en sådan sak.

• Hustru

Just att kalla det julklappar istället för välkomstgåvor kanske är lite obetänksamt, men å andra sidan är julen från början en hednisk fest i Sverige och idag vet väl knappast skolklassen vad det kristna julbudskapet innebär, och då är kanske detta ett sätt att visa sig som en människa med bra värderingar.

Låt ungarna sparka boll, leka hela havet stormar bara vara barn en stund utan att trycka i dem våra vuxna fördomar.

• Anonym (Nope)

Vuxna fördomar? Skall barnen inte lära sig att respektera andra religioner, och deras seder och högtider? Det om något är ju viktigt.

• Anonym (mor)
    Anonym (Nope) skrev 2015-11-24 07:04:49 följande:

Ett asylboende är inte en lämplig plats för några barn. Och sen julklappar? Ja, dom kristna flyktingarna lär ju fira den högtiden men dom övriga? Nä. Det där låter inte genomtänkt alls. Jag hade inte tillåt mitt barn att åka iväg på en sådan sak.

• Anonym (Mmmmh...)
    Anonym (herregud) skrev 2015-11-24 07:38:45 följande:

Lite perspektiv i det hela, besöka historiskt objekt för att lära oss historia och...

Skulle du skicka dina barn på studiebesök när Auschwitz fortfarande var aktiv för att barnen skulle få leka med dom judarna?
    Där fanns i alla fall militär som kunde hålla dom säkra.

Tror du verkligen att våra barn förstår det vi utsätts för just nu?

Guld i mun
Svar på tråden skolklass besöka asylboende