• föräldern

skolklass besöka asylboende

Har ett barn i lågstadiet där läraren precis informerat oss föräldrar att klassen ska besöka ett asylboende i närheten. Klassföreståndare har gått ut med mail om det finns saker eller pengar vi vill skänka. Klassen ska åka och handla julklappar till asylbarnen och sedan åka dit och lämna. Det är en jättefin tanke MEN det känns inte alls tryggt att skicka sitt lilla barn dit utan kontroll. Jag tänker på olika smittor, tbc, mrsa etc. Jag tänker också på terrorism, barnvåldtäkter och andra farhågor. För mig känns det inte alls tryggt att utan vår tillsyn släppa iväg vårt barn till en asyl förläggning med ca 150 personer i kris/traumatisering.

Är det verkligen skolans uppgift att ta med våra barn dit? Om vi vill engagera oss så är det väl ett beslut som vi ska få ta och inte en klassföreståndare?! Kan man ens opponera sig mot det här? Hur hade ni tänkt om ert lågstadiebarn skulle till ett asylboende med klassföreståndaren?

• Svar på tråden skolklass besöka asylboende
  • Anonym (anonym)
    Anonym (herregud) skrev 2015-11-24 09:58:56 följande:

Det var en lista på sjukdomar som vi redan har hittat här, sjukdomar som inte hör till vår världsdel alls *facepalm*

Sen är det fortfarande inte den omedelbara faran, skulle aldrig få för mig att skicka skolungar till en våldsam mentalsjukhus heller och detta är långt värre, det finns ingen kompetent personal som hjälper och skyddar på plats, det finns bara mattanter i princip.

Du skämtar när du säger att polio, stelkramp, difteri osv inte hör hemma i vår världsdel? Varför tror du att vi vaccinerat mot dessa sjukdomar i decennier kan det möjligtvis bero på att polio var vanligt för 50-60 år sedan och massor av barn fick polio, kan det vara så att difteri var en vanlig sjukdom här i Sverige innan vaccinet kom..
  • Anonym (anonym)
    Anonym (MJ) skrev 2015-11-24 10:23:07 följande:
    Samma här. Jag hade behållit mina barn hemma den dagen. Det finns ingen anledning till att dom ska göra studiebesök där och jag skulle heller inte tro att de boende är vaccinerade. Om de inte ens har tid att kolla alla som kommer in så har de väl heller inte tid att vaccinera alla. Förresten är det många svenskar som får vända om med sina barn för att vaccinet är slut. Tror ni det står läkare vid gränserna med en massa vaccin och ger dom sprutor när dom kommer in i landet?
    Och svenska vaccinerade barn blir alltså smittade av ovaccinerade människor.
    Är människor som är sjuka i difteri eller polio till synes friska och vistas bland allmänheten så borde rädslan vara större att åka tåg, åka buss, handla på ett stort köpcentrum eller gå till läkare och sitta i väntrummet..
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Mmmmh...) skrev 2015-11-24 11:23:05 följande:
    Två enkla frågor till alla här som verkar ha så mycket kunskap om flyktingboenden.
    Hur många flyktingboenden har ni själv besökt då?
    Hur många flyktingar har ni personligen haft kontakt med? 
    Jag kommer i kontakt med flyktingar varje dag eller kontakt och kontakt vi åker med samma bussar och handlar i samma affärer, ingen verkar lida av TBC, polio, difteri eller annan smittsam sjukdom eftersom de inte blossar av feber, hostar.
  • Anonym (MJ)
    Anonym (anonym) skrev 2015-11-24 13:59:31 följande:

Och svenska vaccinerade barn blir alltså smittade av ovaccinerade människor.

Är människor som är sjuka i difteri eller polio till synes friska och vistas bland allmänheten så borde rädslan vara större att åka tåg, åka buss, handla på ett stort köpcentrum eller gå till läkare och sitta i väntrummet..

Det finns ingen som helst anledning till att dra med sig skolbarn till ett flyktingboende.
  • tobbe01
    Anonym (anonym) skrev 2015-11-24 14:05:41 följande:
    Jag kommer i kontakt med flyktingar varje dag eller kontakt och kontakt vi åker med samma bussar och handlar i samma affärer, ingen verkar lida av TBC, polio, difteri eller annan smittsam sjukdom eftersom de inte blossar av feber, hostar.
    Vilken tur....................
  • Anonym (anonym)
    Anonym (mor) skrev 2015-11-24 11:32:14 följande:
    Var kommer fascister och nazister in i bilden? Tänker du att man är en sådan om man väljer bort studiebesöket på en flyktingförläggning? eller hur tänker du? Det är en lågstadieklass detta handlar om kanske man ska komma ihåg.

Var kom uppgift om studiebesök ifrån?  Åker lågstadiebarn på studiebesök?
  • Anonym (anonym)
    tobbe01 skrev 2015-11-24 14:08:52 följande:
    Vilken tur....................
    Visst är det!
    Ska man vara rädd för luftburen smitta så ska man undvika trängsel med stora folksamlingar inomhus, det är alltså större risk att bli smittad av någonting om man åker tunnelbana i rusningstrafik än att åka till ett asylboende och lämna julklappar till barn.
  • tobbe01
    Anonym (anonym) skrev 2015-11-24 14:14:11 följande:
    Visst är det!
    Ska man vara rädd för luftburen smitta så ska man undvika trängsel med stora folksamlingar inomhus, det är alltså större risk att bli smittad av någonting om man åker tunnelbana i rusningstrafik än att åka till ett asylboende och lämna julklappar till barn.
    ....jaha

• tobbe01
    Anonym (anonym) skrev 2015-11-24 14:10:19 följande:
    Var kom uppgift om studiebesök ifrån?  Åker lågstadiebarn på studiebesök?
    Säkert. Åker dom till flyktingförläggningar och hälsar på så finns inga spärrar.
  • Nerfherder
    tobbe01 skrev 2015-11-24 14:23:11 följande:

Säkert. Åker dom till flyktingförläggningar och hälsar på så finns inga spärrar.

ge dig
Svar på tråden skolklass besöka asylboende