• föräldern

skolklass besöka asylboende

Har ett barn i lågstadiet där läraren precis informerat oss föräldrar att klassen ska besöka ett asylboende i närheten. Klassföreståndare har gått ut med mail om det finns saker eller pengar vi vill skänka. Klassen ska åka och handla julklappar till asylbarnen och sedan åka dit och lämna. Det är en jättefin tanke MEN det känns inte alls tryggt att skicka sitt lilla barn dit utan kontroll. Jag tänker på olika smittor, tbc, mrsa etc. Jag tänker också på terrorism, barnvåldtäkter och andra farhågor. För mig känns det inte alls tryggt att utan vår tillsyn släppa iväg vårt barn till en asyl förläggning med ca 150 personer i kris/traumatisering.

Är det verkligen skolans uppgift att ta med våra barn dit? Om vi vill engagera oss så är det väl ett beslut som vi ska få ta och inte en klassföreståndare?! Kan man ens opponera sig mot det här? Hur hade ni tänkt om ert lågstadiebarn skulle till ett asylboende med klassföreståndaren?

• Svar på tråden skolklass besöka asylboende
  • Anonym (mor)

VAD är det öht för mening att diskutera en sådan här sak. Hade jag barn på lågstadiet som skulle fraktas iväg till en flyktingförläggning någonstans på ngt märkligt "studiebesök" så skulle jag ha mitt barn hemma och säga att hen är sjuk. De som tycker "studiebesöket" är en bra ide skickar sina telningar. Enkelt, genialt och man behöver inte komma överens.

• Anonym (förbannad)
    Världsmedborgare skrev 2015-11-24 08:28:00 följande:

Då ska du vända dig till berörd myndighet med dina klagomål, och inte lägga dig i vad resp lärare gör, som bara följer läroplanen i enlighet med den förordning som utfärdas av regeringen.

• Anonym (bravo)
    Anonym (förbannad) skrev 2015-11-24 10:10:57 följande:

[quote=76039705][quote-nick]Anonym (herregud) skrev 2015-11-24 08:39:08 följande:[/quote-nick]Det var bara dumt, nej, vi ska inte respektera våldsideologier, vi ska fördöma och bekämpa.

Det som är viktigt att lära barnen vad det handlar om, respekt är inget som ska delas ut, respekt är nått man måste göra sig förtjänt av, islam har varit vår fiende sen den skapades, vad tycker du dom har gjort mer än att krigat mot oss i 1400 år att förtjäna vår respekt?

[/quote

1000- talet ringde och ville ha tillbaka sina anhängare från korstågtiden

Så du ÄR medveten hur vi var tvungna att försvara oss genom tiden, bra för tiden har stått still för dom, deras ideologi är oförändlig.

• Anonym (förbannad)
    HenryIronstead skrev 2015-11-24 00:27:12 följande:

Men WOW! Är det självaste Henrik Arnstad vi har med oss i tråden ? Inte ofta man läser såhär världsfrånvända inlägg.

Trodde att det var gamla nyheter att den där "utbildade syrier" - storyn från SVT är full av osanningar, rent av feta lögner med statistiken.

Ok visste inte att det var du som avgjorde vad som är sanning och vad som är lögn. Du är nog någon som hämtar din statisrik från fria tider och avpixlat som avgör enligt dem själva vad som är sanning och lögn tydligen........ så klart för dig är ju riktig statistik oäkta det rubbar liksom din schitzoida verklighetsuppfattning....men nazitiden undrade just var du tog vägen. Hitler ville ha tillbaka sina soldater så dags o packa o dra du.....
  • Anonym (MJ)
    Anonym (mor) skrev 2015-11-24 10:15:16 följande:

VAD är det öht för mening att diskutera en sådan här sak. Hade jag barn på lågstadiet som skulle fraktas iväg till en flyktingförläggning någonstans på ngt märkligt "studiebesök" så skulle jag ha mitt barn hemma och säga att hen är sjuk. De som tycker "studiebesöket" är en bra ide skickar sina telningar. Enkelt, genialt och man behöver inte komma överens.

Samma här. Jag hade behållit mina barn hemma den dagen. Det finns ingen anledning till att dom ska göra studiebesök där och jag skulle heller inte tro att de boende är vaccinerade. Om de inte ens har tid att kolla alla som kommer in så har de väl heller inte tid att vaccinera alla. Förresten är det många svenskar som får vända om med sina barn för att vaccinet är slut. Tror ni det står läkare vid gränserna med en massa vaccin och ger dom sprutor när dom kommer in i landet?
  • K Markatta
    Världsmedborgare skrev 2015-11-24 08:28:00 följande:
    Då ska du vända dig till berörd myndighet med dina klagomål, och inte lägga dig i vad resp lärare gör, som bara följer läroplanen i enlighet med den förordning som utfärdas av regeringen.
    Nej, det är läraren eller möjligen rektorn man vänder sig till om man vill diskutera skolans dagliga verksamhet.
  • Anonym (bravo)
    Anonym (förbannad) skrev 2015-11-24 10:15:14 följande:

[quote=76039521][quote-nick]Anonym (herregud) skrev 2015-11-24 07:38:45 följande:[/quote-nick]Lite perspektiv i det hela, besöka historiskt objekt för att lära oss historia och...

Skulle du skicka dina barn på studiebesök när Auschwitz fortfarande var aktiv för att barnen skulle få leka med dom judarna?

Där fanns i alla fall militär som kunde hålla dom säkra.

Tror du verkligen att våra barn förstår det

Nu kan du ju inte mena att ett flyktingboenden i Sverige är lika farligt som ett koncentrationsläger..... eller jo klart du tycker så du är ju en av dem som ser flyktingar som ett hot samma sätt som nazister såg judar som hot. Judar är bara utbytta mot dagens muslimer.

Jag hoppas de flera barnen har föräldrar som sätter in dem i det som händer nu. För det händer nu och inte om 40 år!

Koncentrationsläger var säkra jämfört, där fanns beväpnade vakter.

Det märkliga i det hela är att vissa alltid ska göra skeva paralleller med Tysklands förföljelse av judar och hur det aldrig ska hända igen, att vi släpper in just nu millioner muslimer i eu som innerligt avskyr judar och bögar och kvinnor och oss rent allmänt verkar inte vara vidare problem i fantasibubblan ni lever i.

Rätt att det händer nu, inte om 40 år, just nu så har MSB gått ut och sagt att systemkollaps är ett faktum redan i december på grund av det finns ni vill utsätta våra barn för.

• Anonym (Mmmmh...)
    Anonym (herregud) skrev 2015-11-24 08:39:08 följande:

Det var bara dumt, nej, vi ska inte respektera våldsideologier, vi ska fördöma och bekämpa.

Det som är viktigt att lära barnen vad det handlar om, respekt är inget som ska delas ut, respekt är nått man måste göra sig förtjänt av, islam har varit vår fiende sen den skapades, vad tycker du dom har gjort mer än att krigat mot oss i 1400 år att förtjäna vår respekt?

Seriöst? Islam har krigat mot oss i 1400 år, mot vem då? Dig, Sverige, den vita rasen, den kristna religionen, ateister, grönsaksodlare? 

Vet du, jag har inte svårt att acceptera någon annans syn eftersom jag gillar att diskutera. Ge mig en bra argument och jag kanske även kommer ändra min egen uppfattning. Tråden handlar om lågstadieelever som ska besöka ett flyktingboende. Personligen ser jag inte något fel med det, men förstår också att folk (ibland av ren okunskap och rädsla) anser att det är bättre att avstå. Helt okej.

Med det som du levererar här är även för fl svårt att bemöta. Du har inte den blekaste aningen om någonting som heter historia för att inte ens prata om religionshistoria, bara med tanke på ditt mer än onödigt inlägg om Auschwitz som är så dumt och pervers att man enbart står och häpnar och samtidigt har svårt att bemöta det.

Jag tänker inte ens försöka letar fram några källor om mina argument mot ditt påstående att islam sedan 1400 år krigat mot oss. Leta själv, kanske kan du lära dig något om typ korståg, kolonialism, annektion.......

Islam är inte någon våldsideologi. Läs koranen då. IS TERROR  är baserad på en våldsideologi. Skillnad, du vet.

Det finns flyktingar och så finns det terrorister. De förstnämnda flyr från de sistnämnda och tro mig, inte ens avpixlat.info påstår att de har ebola och det betyder något..............
  • Nerfherder
    Anonym (bravo) skrev 2015-11-24 10:29:39 följande:

Historien börjar inte 1930.

Det var judarna råkade ut för var tragiskt, problemet är att vi alla kan råka ut för det om vi verkligen inget lär oss av vår historia som sträcker sig genom tusentals år.

Är du rädd för vargen också?
  • Anonym (Ej rädd.)
    Anonym (Tveksam) skrev 2015-11-23 22:05:49 följande:
    Är det något man som förälder ska göra så är det att lägga sig i hur ens barns skoldagar utformas och var skolar tar med barnen.
    Och då tycker du ett lagbrott är bästa lösningen, att hålla barnen hemma från undervisningen?
    Vad ger det för signaler till dina barn, när du lär dom att det är OK att bryta mot lagen när det inte passar dig, tycker du?
Svar på tråden skolklass besöka asylboende