Inlägg från: Anonym (Mr No) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mr No)

skolklass besöka asylboende

Jag tycker det är vansinne. Dels frågar jag mig vad syftet är. Är det att pådyvla barn missriktad solidaritet gentemot de som bor där?

Helt klart ser jag också risk för mina barn. Vare sig personal på asylboende eller skolpersonal kommer kunna garantera säkerheten. Vad blir nästa projekt? Att besöka IS-kontrollerat område i Irak?

Terroristen som SÄPO grep bodde faktiskt på ett asylboende och misstankarna gentemot honom kvarstår ju även om han försatts på fri fot. Dessutom var han knappast ensam. I Boden vågar inte folk släppa iväg sina barn till skolorna. Jag bor i Stockholm och drar mig för att åka T-bana, eftersom SÄPO graderat upp till nästa högsta säkerhetsrisken. Något asylboende vill jag inte besöka och vill för allt i världen inte att mina barn gör det.

• Anonym (Mr No)

Polisen som besökte asylboendet i Boden hade skottsäkra västar och var beväpnade med k-pistar. Tycker TS kan fråga skolan hur de tänkt att skydda barnen från ev attack. Det var inte länge sedan två personer bliv knivmördade på IKEA av en person från ett asylboende.

• Anonym (Mr No)
    Anonym (think) skrev 2015-11-22 17:46:40 följande:
    Det var inte länge sedan två personer blev mördade av en ung svenskfödd man på en skola. Get the point?
    SÄPO har fortfarande nästa högsta terrorberedskapen.
    Det är knappast Darth Vader som föranlett denna beredskap, utan islamist-terrorister. Många av dessa gömmer sig i den grupp av tusentals flyktingar som letar sig till Sverige vecka. De flesta av dessa hamnar på asylboenden.

Get the Point?
  • Anonym (Mr No)
    Anonym (think) skrev 2015-11-22 18:38:20 följande:
    Beredskapen nu har att göra med terrorism. Korrekt. IKEA-morden var dock inte terrorism.

Asylsökande generellt är varken mördare eller terrorister, lika lite som svenskfödda ynglingar är det, eller pappor (för inte så länge sedan dödades ett barn och barnets mamma av pappan), eller Göteborgare (mannen som dödade sin exflickvän), eller personer från Baltikum(Lisa Holms mördare) o s v. Som någon ovan skrev, att ta enstaka händelser för att beskriva en generell fara som barnen måste skyddas från blir helfel vilket blir tydligt om man byter ut dem mot andra enstaka händelser.
    Du har rätt i att IKEA-morden inte hade terrormässiga förtecken. Det hade inte dådet på skolan i Trollhättan heller.

Beredskapen som SÄPO intagit har ju med extrem islamism att göra. Personer som sympatiserar med världsomspännande terrorgrupper som IS. För en tid sedan gick SÄPO ut och sade att det fanns uppskattningsvis 800-1000 personer som de betraktade som radikaliserade IS-sympatisörer i Sverige. Nu är siffran sannolikt ännu större. Att denna grupp gömmer sig bland den stora gruppen av flyktingar är ingen hemlighet. Att många av dessa bor på asylboenden är också högst sannolikt.

Jag förstår TS rädsla till fullo och ser inte samhällsutvecklingen som någon enstaka händelse. Dessvärre tror jag bara att vi sett början.
  • Anonym (Mr No)
    Nerfherder skrev 2015-11-22 18:49:43 följande:
    Exakt vad har ditt inlägg med ts att göra???
    Man skulle ju kunna tänka sig att fler personer på dessa boenden är utövare av en våldsideologi än i samhället i stort. Man kan därför fråga sig om det är lämplig miljö för barn att vistas i.

Det handlar om att ta ansvar och inte utsätta barnen för en fullständigt onödig risk.
  • Anonym (Mr No)
    Nerfherder skrev 2015-11-22 18:57:50 följande:
    Du förstår väl att det inte bara är islamister som befinner sig på de där flyktingboendena? Och nu följer ju lärarna med så vad tror du kommer hända?

Ni framstår som väldigt rädda.
    Det stämmer att jag är rädd. Själv bor jag i Stockholm och åker inte t-bana numera.

Jag vet att det inte bara är islamister (tack och lov) som bor på våra asylboenden, men det förändrar inget i sak.

Jag vet inte vad som kommer hända och det vet inte du eller någon lärare heller. Erfarenhetsmässigt vet vi ju att knivar förekommer. Vi har sett hur människor blivit knivhuggna och tom fått halsen avskuren av de här grupperna. Lärare har ingen kompetens eller kapacitet att hantera en combat situation vid en konkret attack mot skolbarn.

Vad ska de dit att göra i överhuvudtaget? Jag förstår inte det.
  • Anonym (Mr No)
    Anonym (förbannad) skrev 2015-11-22 19:03:16 följande:
    Herregud asså är du på riktig?!? Anta att flera personer på dessa boenden är utövare av en våldsideologi bla bla bla man kan fråga sig om du är lämplig i närheten av barn med dina främlingsfientliga åsikter.

Det handlar om att inte låta dummare än vad man är
    Jag förstår att det inte går att skydda sig mot allt, men att medvetet släpa in skolbarn i en lejonkula tycker jag inte är okej. Som sagt - det handlar om att ta ansvar och inte utsätta barnen för en onödig fara.
  • Anonym (Mr No)
    Anonym (förbannad) skrev 2015-11-22 19:09:15 följande:
    Vet bara att flesta terror brott som begåtts i Sverige har gjorts av högerextrema sympatisörer. På tal om knivar han killen i Trollhättan gick loss ganska så brutalt på oskyldiga människor med ett vasst föremål.
    Källa på det tack. På rak arm kan jag nämligen inte komma på ett enda högerextremt terrorbrott i Sverige där oskyldiga fått sätta livet till.

Faktum är ju att vi överlag varit relativt förskonade från terrorbrott i Sverige, men det är nog tyvärr på väg att ändras högst radikalt.
  • Anonym (Mr No)
    Nerfherder skrev 2015-11-22 19:10:47 följande:
    Hahaha

Det är större risk att vi blir träffade av en meteor innan...
    Jag tycks inte vara direkt ensam i min oro.

http://www.svd.se/manga-kanner-oro-infor-hojt-terrorhot

Var även ett reportage på SVT som vittnade om att det var betydligt färre resenärer än vanligt. Näringsidkare på Centralen har betydligt färre kunder.

Varför negligerar du terrorhotet? Anser du dig besitta högre kunskap kring hotbilden än SÄPO? För mig får du gärna ta vilka risker du vill. Det är dig och ditt liv, men när skolor mer eller mindre tvingar hela skolklasser att ta sådana här risker måste man våga säga ifrån. Det är ju trots allt våra barn det handlar om.
  • Anonym (Mr No)
    Anonym (skärp dig) skrev 2015-11-22 19:20:16 följande:

Förutom det är det rätt viktigt att anmärka vad som är historien för vissa och att andra beter sig som om tiden stod still.

Framtiden är jävlig osäker, det måste jag medge, tanken var i alla fall för nått år sen att våra barn skulle växa upp i Sveriges trygghet, inte mellanösterns våld!

Jag är också väldigt orolig. Man vågar knappt tänka på vilket samhälle våra barn tvingas växa upp i. Jag tycker vi fått ett hemskt samhälle - ett otryggt samhälle.
  • Anonym (Mr No)
    Anonym (förbannad) skrev 2015-11-22 19:24:03 följande:
    Eh senast jag kollade så har vi ju Trollhättan mordet där flera dog men just det sådana som dig swe ju inte sånt som nåt allvarligt eller som terrorism. För endast muslimer kan vara terrorister.
    Vilket bullshit! Du kan väl för sjutton inte jämföra det som en förvirrad dataspelande 20-åring med Star Wars utstyrsel gjort sig skyldig till med en världsomspännande terrororganisation som IS???!?!!

Ingen seriös människa ser skoldådet i Trollhättan som en terrorhandling. Inte morden på IKEA heller för den delen. Den stora skiljelinjen är att det inte finns någon gruppering bakom. Det finns ingen ideologi. Det finns inget högre syfte och ingen strategi.

För mig är det helt otroligt att massinvandringens förespråkare är så desperata i sin övertygelse att man tom försvarar islamistiska terrorhandlingar eller närmast negligerar dem och jämför dem med vad en psykiskt sjuk person hittar på bakom en Star Wars mask och ett svärd. Ser du inte själv det absurda i det hela eller gör du dig bara dum?
  • Anonym (Mr No)
    Anonym (förbannad) skrev 2015-11-22 19:36:35 följande:

Jo för Säpo tog fast rätt person sist

....... o du jag ska säga dig en sak åter igen att jag inte läser källhänvisningar till sidor som friatider läs mina tidigare inlägg för mig är det inte fakta utan bull shit. Å när fan har jag sagt att jag jobbar på asylboende?? Jobbar inom socialtjänsten och hur fan vet du vem jag är eller vad jag jobbat med!?

Ta dina mediciner nu du verkar ha missat en dos.

Jag anser inte att asylboenden är farlig plats att vistas på inte farligare än andra ställen då jag inte drar alla muslimer över samma kam o då jag möter flyktingar varje dag. Bra att barnen lär sig om andra kulturer och får insikt i varför folk flyr och inte bara påverkas av föräldrar som proppar dem med osanning. Bra att motverks rasism och främlingsfientlighet tidigt enligt mig så dem inte blir som dig. Folk har flytt hit och många kommer stanna antingen kan man inkludera dem i samhället eller öka klyftorna och starta inbördeskrig. Lär dig acceptera det eller sitt och utvekla schizofreni om du vill vem fan bryr sig.

Vilken vidrig människosyn du har. Du avfärdar människors oro och rädsla för terrordåd som någon slags psykisk sjukdom. Hur tror du de anhöriga till offren i Frankrike skulle känna om de läste vad du skrev? Vet du ens vad empati betyder? Du försvarar terrorister! 
  • Anonym (Mr No)
    Anonym (förbannad) skrev 2015-11-22 19:52:50 följande:

Bara för de är tryck på socialtjänsten betyder det ju inte att majoriteten av dem som kommer inte är fredliga fattar inte var du vill komma någonstans. Du ska fan inte yttra dig om källkritisk.

Vi säger så du...... alla som kommer hit är terrorister och vill döda dig....måste vara jobbigt att vara så orolig som du är hela tiden.

Det räcker med att en promille av de som kommer hit är terrorister så har vi ett jätteproblem.

Såg på TV att Angered utanför Göteborg är den plats utanför mellanöstern som hyser flest IS-sympatisörer. Det måste väl vara ett paradis för dig och ditt öppna Sverige?
  • Anonym (Mr No)
    Anonym (skärp dig) skrev 2015-11-22 19:58:22 följande:

Jag hittar ens tillräkligt starkt ord för att beskriva det som händer här just nu, absurt? Barockt?

Vi har levt i fred i hundratals år i motsatsen till övriga världen, vi har blivit pacificerade skulle jag säga, vi har glömt hur man slås för överlevnad och tog fred och trygghet för givet, nått som håller på att bita oss hårt i röven nu skulle jag säga.

Tror det ligger mycket i det du säger. Just det du tar upp är något som skiljer just Sverige från övriga länder i Europa. Löfven sa att "vi har varit naiva". Det är möjligt att han liksom många andra röstberättigade har varit det, men jag har inte varit det. Helt klart har många sett freden som något för givet. Har man aldrig kämpat för något, vet man inte hur det känns att förlora det.

Jag tror att det kan vara en anledning till den himmelsvida skillnaden mellan exempelvis finsk invandringspolitik och den som bedrivs i Sverige. Det har gjort något med folksjälen i det här landet. Det kommer att bli ett bittert uppvaknande när vi går mot samhällskollaps.
  • Anonym (Mr No)
    Anonym (förbannad) skrev 2015-11-22 20:07:49 följande:
    Exakt måste vara jobbigt att oroa sig hela tiden. Till och med säpo har sagt att vi ska leva som vanligt men antar att vissa älskar o sprida skräck.
    Ja, vad ska de annars säga? Du tycker inte att det rimmar lite illa med att de först uppgraderar terrorhotet till det näst högsta för att sedan säga att folk ska leva sina liv som vanligt, men vara "extra vaksamma"?

Vad tror du skulle hända om de uppmanade folk att stanna hemma, inte vistas på offentliga platser, inte besöka biografer, teatrar m.m., Inte resa kollektivt, inte besöka köpcentrum m.m.? Samhället skulle rasa ihop. Även om så en galleria per vecka skulle sprängas i bitar kommer de att säga att vi ska "leva våra liv som vanligt".

Du måste förstå vilka mekanismer som ligger bakom.
  • Anonym (Mr No)
    Lea2016 skrev 2015-11-22 20:15:36 följande:
    Har jag påstått att Frankrikes hotbild och Säpos hotbild är påhittad? Nej bara ditt har inte heller kallat offren för rasister bara dig. Stor skillnad du....
    Du skrev ju själv att det var en påhittad hotbild i inlägg nr 147. Menar du nu att det finns en hotbild och att SÄPO inte bara hittat på? Lustigt när du skriver en sak i ett inlägg och sedan ett antal inlägg längre ned dementerar att du skrivit det du gjort. Intressant debatteknik...
  • Anonym (Mr No)
    Anonym (skärp dig) skrev 2015-11-22 20:16:06 följande:

Den mannen måste vara psykiskt sjuk, samtidigt som han inför undantagstillstånd och sätter militär på gatan, så i samma andetag uppger han att han tänker dubbla asylmottagningen.

Här i Sverige har vi inte ens någon militär att sätta på gatorna. Det svenska försvaret hittar vi bara i historieböckerna. Reinfeldt kallade det för ett särintresse och sa att det inte fanns något hot mot Sverige.
  • Anonym (Mr No)
    Lea2016 skrev 2015-11-22 20:34:05 följande:

Fortfarande så menar jag den hotbilden du har i din skalle att det skulle vara farligt på boenden att majoriteten av alla som kommer är galna muslimer. Den hotbilden delar jag inte ja o anser det vara påhittat. Blanda inte in Frankrike och SÄPO. SÄPO har aldrig haft islamofobiska uttalanden. Flera terrorister i Frankrike var födda där så terrorister försvinner inte bara vi stänger gränser. Det är min åsikt. Denna diskussionen leder ingen vart då din debatt teknik går ut på att upprepa sanna saker hela tiden och inte komma med nåt nytt. Alla vet att du är rädd så nu kan du släppa det.

Du VILL uppenbarligen inte ta till dig någonting. Jag har sagt att även om så bara en promille av de asylsökanden på boenden skulle vara våldsbejakande extremister är det mycket illa och skäl nog för att hålla skolklasser därifrån.

Jag har aldrig skrivit att alla som flyr till Sverige till en majoritet består av galna muslimer som du uttrycker det. Du VILL att jag ska tycka det så att du kan köra hela den gamla vanliga jargongen av att jag är islamofob och rasist. Det är nämligen ALLTID så ni naiva massinvandringsförespråkare brukar debattera. För att ni i överhuvudtaget ska ha en chans att debattera mot oss som vill annorlunda krävs att ni förljuger våra argument och säger att vi påstår saker vi aldrig sagt.

• Anonym (Mr No)
    Anonym (förbannad) skrev 2015-11-22 20:52:27 följande:
    Syftet är nog att läraren vill upplysa och lära barn att inte bli rädda för de som kommer hit samt att sätta barnen in i det som händer i vårt land idag och som är en stor del av vår verklighet. Verken vi eller våra barn kan blunda för det. Det som sker i världen berör oss alla. Naturligtvis tror jag inte att bara för barnen besöker ett asylboende så kommer de bli överrösta av terror historier och sjukdomar utan får snarare lära sig att det pågår krig uti världen och får komma i kontakt med människor som flyr kriget och se att de är vanliga människor precis som oss. Inte skapa vi och dem. Personligen tycker jag det är mycket klokt av läraren. Sen är det faktiskt så att många barn vill vara med och hjälpa till när vi står inför den största flyktingströmmen sen andra världskriget. Barn har mer empati många ggr än vuxna och är inte så präglade av rädsla och hat för det okända....Gränsen till rasism är faktiskt tunnare än vad många tror. Många tror inte de har främlingsfientliga åsikter men jag tror att det är vanligare än man tror. Barn präglas av vuxnas oro.

Många av de som kommer är kristna och firar jul. Även om man inte är kristen är det viktigt att alla som vill får vara med och fira jul och bli inkluderade i svenska kulturen är det inte det som ni vill?
    Gud vad naiv du är. Det är nästan lite charmigt. Det är inte utan att man tänker på denna aktuella reklamfilm när man läser det du skriver.

">

Svar på tråden skolklass besöka asylboende