Anonym (mamma) skrev 2015-11-17 21:12:25 följande:
Jag tycker att "biomamma" är ett både onödigt, felaktigt och provocerande ord.
Kan en adoptivmamma vara biomamma?
Jag skulle tippa på att folk använder det för att det är ett vedertaget uttryck härinne. Tror inte det används speciellt mkt ute i "livet" :)
Jag brukar skriva "min bonus mamma" när jag skriver om min mans ex. Ett flertal gånger har då folk missuppfattat och trott att jag menat bonusmamma vilket gjort hela texten helt knas. Så jag förstår att en del använder sig av order biomamma.
De få gånger jag använder det är när jag förklarar att min bonus har mig angiven som mamma på Facebook. Tillsammans med "biomamman" då ;)
Synd att du tycker det är et provocerande ord. Tror nog det ligger mer i din egen värdering av ordet än vad användare av ordet gör.
För det är skillnad på att använda da ett ord pga att det tydliggör och för att provocera. Om du läser in saker i ett ord som skribenten inte menar så kan du ju inte lösa en text utan att lägga in egna värderingar i texten. Svårt då att läsa "utan glasögon"..
Varför provocerar det dig så mkt?
Jag använder ju benämningen "mina biologiska barn" ibland tex. För skriver jag bara "mina barn" räknas även min bonusdotter in.
Här på FL måste man ofta vara övertydlig. Det gör man lättast genom att använda vedertagna ord :)
Nej det tycker jag inte. Biomamma innebär ju just att det är barnets biologiska mamma.