• terfje

Biomammor på vem ligger ansvaret!

Hej!
    Märker redan att många är trötta på hur jag skriver och vad jag skriver.

Dock ännu en allmän fråga:
    Scenario Du är biomamma och ditt ex har träffat en ny efter 6 år isär och presenterat för ditt barn.
    Har du som biomamma något intresse av att lära känna denna nya kvinna och vad hon står för och hur hon är som person?
    Ligger ansvaret på den nya att presentera sig för dig eller ligger det ansvaret på dig?

• Svar på tråden Biomammor på vem ligger ansvaret!
  • terfje

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag använde mig av uttrycket biomamma. Dock verkar det som om att även bonus mamma är provocerande. Jag använde uttrycket på grund av att de flesta andra gör det här.

• Brumma
    Anonym (mamma) skrev 2015-11-17 21:12:25 följande:

Jag tycker att "biomamma" är ett både onödigt, felaktigt och provocerande ord.

Kan en adoptivmamma vara biomamma?

Jag skulle tippa på att folk använder det för att det är ett vedertaget uttryck härinne. Tror inte det används speciellt mkt ute i "livet" :)

Jag brukar skriva "min bonus mamma" när jag skriver om min mans ex. Ett flertal gånger har då folk missuppfattat och trott att jag menat bonusmamma vilket gjort hela texten helt knas. Så jag förstår att en del använder sig av order biomamma.

De få gånger jag använder det är när jag förklarar att min bonus har mig angiven som mamma på Facebook. Tillsammans med "biomamman" då ;)

Synd att du tycker det är et provocerande ord. Tror nog det ligger mer i din egen värdering av ordet än vad användare av ordet gör.

För det är skillnad på att använda da ett ord pga att det tydliggör och för att provocera. Om du läser in saker i ett ord som skribenten inte menar så kan du ju inte lösa en text utan att lägga in egna värderingar i texten. Svårt då att läsa "utan glasögon"..

Varför provocerar det dig så mkt?

Jag använder ju benämningen "mina biologiska barn" ibland tex. För skriver jag bara "mina barn" räknas även min bonusdotter in.

Här på FL måste man ofta vara övertydlig. Det gör man lättast genom att använda vedertagna ord :)

Nej det tycker jag inte. Biomamma innebär ju just att det är barnets biologiska mamma.
  • Anonym (Olga)
    Anonym (Why) skrev 2015-11-17 20:10:31 följande:

TS varför skriver du biomamman?

Sist jag kollade hette det mamma eller mor kort och gott?

Håller med, det heter bara mamma.
    Och "bonusmamma" heter styvmor, enkelt och utrett.
  • Brumma
    Anonym (Olga) skrev 2015-11-18 04:45:45 följande:

Håller med, det heter bara mamma.

Och "bonusmamma" heter styvmor, enkelt och utrett.

För mig har styvmor en negativ klang. Jag lägger ingen värdering i hur andra använder ordet men för mig innebär det ngt negativt. Eftersom jag inte ser min mans dotter som ett negativt inslag skulle jag aldrig använda det ordet i förhållande till min roll till henne.

Däremot har jag alltid sett henne som ngt positivt, något "extra" - en bonus ;)

Alltså passar bonusmamma och bonusdotter alldeles utmärkt :D

Måste vara oerhört jobbigt att gå runt och "veta bäst" hela tiden...
  • BioBonus
    Anonym (mamma) skrev 2015-11-17 21:12:25 följande:

Jag tycker att "biomamma" är ett både onödigt, felaktigt och provocerande ord.

Kan en adoptivmamma vara biomamma?

Hur kan det vara provocerande? Förklara gärna.
  • terfje

Jag tycker också att styvmor har en negativ klang. Tänk på alla filmer med mera som handlar om den elaka styvmoder .

Jag kan tyvärr inte likställa mig med ordet styvmor och min bonus kkallar mig hellre bonus mamma än styvmor.

Synd att det är provocerande att använda sig av dessa uttryck.

• BioBonus
    terfje skrev 2015-11-18 07:48:31 följande:

Jag tycker också att styvmor har en negativ klang. Tänk på alla filmer med mera som handlar om den elaka styvmoder .

Jag kan tyvärr inte likställa mig med ordet styvmor och min bonus kkallar mig hellre bonus mamma än styvmor.

Synd att det är provocerande att använda sig av dessa uttryck.

Det här här är en diskussion som poppar upp med jämna mellanrum här på FL. Och det är ofta bittra mammor som blir provocerade (inte alltid, men ofta låter deras inlägg i saken väldigt bittra... Ligger väl i sakens natur litegrann - blir man provocerad av ordet biomamma så är man inte helt tillfreds med livet tror jag), och som har en massa åsikter om vad vi bonusmammor "bör" kalla oss.

Mina barn kallar pappan sambo för "plastmorsan". Skulle aldrig komma på tanken att tala om för dem var de "bör" kalla henne. De får benämna henne precis som de själva behagar. Riktigt så fritänkande är inte alla lättkränkta biomammor härinne, utan de vill gärna påpeka att "det heter minsann si och så".

Biomamma och bonusmamma är vedertagna begrepp på det här forumet för att enkelt särskilja vem av de kvinnor runt barnen man pratar om. Däremot så har vi redan tidigare konstaterat att det är väldigt få, om någon, som använder orden ute i verkliga livet.
    Min bonusdotter kallar mig självkärt vid namn, förvisso även sin mamma, men när hon talar OM mig till andra så kallar hon mig sin bonusmamma. För då förstår hennes kompisar direkt vilken roll jag har i hennes liv.

Hur man kan bli provocerad av att bli kallad sina barns biologiska mamma är för mig obegripligt. Jag är stolt över att vara "biomamma". Hur kan man vara något annat? 

• Loriyana

Jag tycker det är upp till extet att presentera sin partner om han nu vill det.

• Anonym (mamma)
    Brumma skrev 2015-11-18 04:29:20 följande:

Jag skulle tippa på att folk använder det för att det är ett vedertaget uttryck härinne. Tror inte det används speciellt mkt ute i "livet" :)

Jag brukar skriva "min bonus mamma" när jag skriver om min mans ex. Ett flertal gånger har då folk missuppfattat och trott att jag menat bonusmamma vilket gjort hela texten helt knas. Så jag förstår att en del använder sig av order biomamma.

De få gånger jag använder det är när jag förklarar att min bonus har mig angiven som mamma på Facebook. Tillsammans med "biomamman" då ;)

Synd att du tycker det är et provocerande ord. Tror nog det ligger mer i din egen värdering av ordet än vad användare av ordet gör.

För det är skillnad på att använda da ett ord pga att det tydliggör och för att provocera. Om du läser in saker i ett ord som skribenten inte menar så kan du ju inte lösa en text utan att lägga in egna värderingar i texten. Svårt då att läsa "utan glasögon"..

Varför provocerar det dig så mkt?

Jag använder ju benämningen "mina biologiska barn" ibland tex. För skriver jag bara "mina barn" räknas även min bonusdotter in.

Här på FL måste man ofta vara övertydlig. Det gör man lättast genom att använda vedertagna ord :)

Nej det tycker jag inte. Biomamma innebär ju just att det är barnets biologiska mamma.

Ordet "biomamma" är en tautologi. Det innebär att prefixet -bio är kaka på kaka. Varför skulle man vilja lägga till ett onödigt prefix till ett ord. Jag ser inte någon annan vettig anledning till det än ett försök till en devalveringen av ordet mamma.
  • Anonym (-)
    BioBonus skrev 2015-11-18 07:46:32 följande:
    Hur kan det vara provocerande? Förklara gärna.
    Är man sitt barns biologiska förälder så är man, kort och gott, MAMMA.

Bonusmamma är ett uttryck jag ogillar skarpt. Bonusvuxen, pappas nya, etc., låter mycket bättre.
Svar på tråden Biomammor på vem ligger ansvaret!