• Anonym (-)

Biomammor på vem ligger ansvaret!

BioBonus skrev 2015-11-18 07:46:32 följande:
    Hur kan det vara provocerande? Förklara gärna.
    Är man sitt barns biologiska förälder så är man, kort och gott, MAMMA.

Bonusmamma är ett uttryck jag ogillar skarpt. Bonusvuxen, pappas nya, etc., låter mycket bättre.
  • Anonym (-)
    BioBonus skrev 2015-11-18 10:23:41 följande:

Eller pappa...

Ja, du ÄR mamma. Det kan väl inte ett prefix ta ifrån dig?

Men här på forumet så används det för att förklara DIN roll gentemot en massa andra roller som finns runt barn som lever i bonusfamiljer. 

Fast nu talade inte jag utifrån mig själv.
    Jag är varken mamma eller pappa, jag är alldeles för ung för det (om jag får säga det själv).
    Men jag har reagerat på uttrycket "biomamma" många gånger när jag läst trådar på det här forumet. Varför inte bara skriva "mamman"? Folk förstår då.
  • Anonym (-)
    BioBonus skrev 2015-11-18 10:32:19 följande:

Därför att vi vet sen otaliga trådar längre bak i tiden att det blev en massa missförstånd, vem som var vem så därför började uttrycken sprida sig här på forumet. Jag tror inte det är en käft som använder ordet ute i verkliga livet, tror du? Jag säger bonus mamma, eller använder hennes namn när jag talar om henne utanför forumet. Ofta här inne också, däremot blir det lite rörigt ibland med skribenter skriver från tex mobilen där det ofta blir ofrivilliga avstavningar.

Varför inte bara ta den enkla förklaring som ligger bakom användandet istället fgör att välja att bli kränkt av det. Jag förstår inte. 

Jag blir inte kränkt. Jag tror ingen annan här inne blir kränkt heller. Folk anser bara att det är ett löjligt begrepp.
    Det heter MAMMA.
    Första gången jag läste "biomamma", så trodde jag att barnet var adopterat och talade om sin biologiska mamma på andra sidan jorden typ. I det fallet kan man säga biologiska mamma och adoptivmamma.

Eller säg vad ni vill. Men jag tycker det låter löjligt. Och jag tar som sagt inte åt mig personligen. Jag är uppvuxen i en kärnfamilj och är 16 år nu så jag har inga barn. Men man kan väl reagera ändå?
Svar på tråden Biomammor på vem ligger ansvaret!