Mamman ville de första åren inte veta av mig över huvud taget.
Efter några år krävde hon att få träffa mig. Ensam. Vilket hon självklart fick. Hon talade om för mig att hon aldrig skulle se mig som en del av sin dotters liv, att inget jag nånsin skulle göra kunde ge mig en viktig roll i hennes dotters liv, och att hon ansåg att jag borde lämna min man då hon inte ansåg att jag tillförde hennes dotters liv något gott. Det var första mötet :)
Sen har vi genom åren träffats på saker i skolan och uppvisningar och så, men någon närmare relation än så har vi inte. Vi är artiga mot varandra, men inte mer än så.
Min man och mina barns pappa kommer däremot väl överens. Och gör emellanåt saker bara de två med alla barnen. Men min fd man hade en helt annan inställning till att det kom in en ny vuxen i våra barns liv, och såg det som en fördel att vi var många runt barnen som brydde sig om dem. Han var nyfiken på ett positivt sätt.
Min fd mans nya fick välja själv om hon ville träffa mig eller inte. Jag bjöd in henne till det liv som finns runt våra barn, men jag krävde inget av henne. Gillar mina barn henne, och hon gör deras pappa lycklig, så tar jag för givet att hon är en tillgång i deras liv och jag litar på min fd mans omdöme.
Så precis som när det gäller allt annat, oavsett vems "ansvar" man kan tycka att det är så är det individerna och deras inställning som till slut får råda och lägger grunden för hur relationerna sinsemellan ser ut.